Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

39 inlägg 26708 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#402665 Har en BM430 med en enkel boggitimmerkärra och en starkran på hydraularmarna. Jag ser att de flesta verka ha åtminstone en 8-9 tons griplastarvagnar efter traktorn. För min del tycker jag det skulle vara mer smidigt att ha en 6-7 tonsvagn. Jag kör en del timmer men inte mer än vad vagnen tål. Vad är det för nackdelar att välja en mindre griplastarvagn till en BM430?

FTG
Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

alias  
#402670
saekb skrev:Har en BM430 med en enkel boggitimmerkärra och en starkran på hydraularmarna. Jag ser att de flesta verka ha åtminstone en 8-9 tons griplastarvagnar efter traktorn. För min del tycker jag det skulle vara mer smidigt att ha en 6-7 tonsvagn. Jag kör en del timmer men inte mer än vad vagnen tål. Vad är det för nackdelar att välja en mindre griplastarvagn till en BM430?


Ofta sämre däcksutrustning, sannolikt kortare och svagare kran, ej säkert att ramstyrning finns (hellre ett nummer större vagn med ramstyrning än en mindre utan).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#402676 Finns det någon som använder och tycker att det fungerar bra med en mindre griplastarvagn?

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402679
saekb skrev:Finns det någon som använder och tycker att det fungerar bra med en mindre griplastarvagn?


Det går bra och är väldigt smidigt.( i förstagallring går det kanon) Nackdelen är att man inte får ut så mycket i taget=går långsamt.
Även styrkan i kranen saknas så man får trixa lite för att få på timmerstockarna. Vill minnas att trycket ligger på ca 140bar jmf med rekomenderat 170-175bar.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#402715 Känner någon till vilken griplastarvagn i segmentet 5-7 ton, som kan bedömas vara prisvärd och enkel att koppla till en BM430?

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402720
saekb skrev:Känner någon till vilken griplastarvagn i segmentet 5-7 ton, som kan bedömas vara prisvärd och enkel att koppla till en BM430?


mowi 650 tror jag är ett säkert kort som du skulle bli nöjd med.
alt.
weimer som har en liten 5 tonsvagn dock ser den väldigt smal ut.
Även farma har mindre vagn som ser trevlig och prisvärd ut.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#402722 Tack för tipset

Avatar Fallback

Re: Sv: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Brickan  
#402731
ocke skrev:
saekb skrev:Känner någon till vilken griplastarvagn i segmentet 5-7 ton, som kan bedömas vara prisvärd och enkel att koppla till en BM430?


mowi 650 tror jag är ett säkert kort som du skulle bli nöjd med.
alt.
weimer som har en liten 5 tonsvagn dock ser den väldigt smal ut.
Även farma har mindre vagn som ser trevlig och prisvärd ut.


Jag kan även rekommendera KTS Huggarvagn S. En behändig 7-tons vagn.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#402987 Har en fråga som gäller BM430. Jag har inte kört med den så mycket ännu. Har ägt den bara några månader. Har noterat en svaghet med traktorn. Spärren för handbromsen sitter undertill och den är illa utsatt för skador när man kör över stubbar och stenar. Detta har väl ni som kör BM430 också noterat. Har ni vidtagit någon åtgärd för att skydda handbromsen?
MVH
Sam

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

FoppaHasselbol  
#403108 Ja har haft en 430 tillsammans med en gammal fmw kärra och kört med det i många år innan ja bytte upp mig.
Anledningen till att jag bytte till annan traktor är att 430 är för lätt när man ska bromsa/motorbromsa fullständigt livsfarligt när det är kuperat.
Driver med kedjor det gör det, men det blir inte nog tryck på hjulen när man ska bromsa.
MVH Henrik

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403182 Tror inte det skulle vara något problem med Mowi 850 med P25 eller P30 efter 430, då är vagnen färdig när du byter traktor, märks inte i skogen

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403276 En granne hade köpt en Multiforest till sin 430, såg ut att funka bra.
Håller med "bengt.a" att Mowi 850 blir bra.

Avatar Fallback

Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403277 Körde med min 430 o farma 9 tons kärra med 6.3 m kran. Funkade fint men man får ju köra med förstånd, går inte alltid köra fulla lass. Körde fram Boggien på kärran å då spårade den perfekt när man var inne i gallringarna o snurrade. Ångrar inte storleken på vagnen. Numera åker den efter en Tl 90.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

saekb  
#403279 Tack för svar! Håller på att gräva ut i logen för att kunna förvara timmerkärran och traktorn under tak. Sedan köra in makadam och sedan gjuta golv. Ingen med BM430 som har problem med handbromsmekanismen under traktorn?
MVH
Sam

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör BM 430, vad har ni för huggarvagn?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403285
Uffe skrev:Körde med min 430 o farma 9 tons kärra med 6.3 m kran. Funkade fint men man får ju köra med förstånd, går inte alltid köra fulla lass. Körde fram Boggien på kärran å då spårade den perfekt när man var inne i gallringarna o snurrade. Ångrar inte storleken på vagnen. Numera åker den efter en Tl 90.

1471162599_imag0807.jpg



Hadde du separat hydraulpump på Farman eller räckte orginal hydraulpump till på VOLVO-BM 430 ?
Senast redigerad av Sweden-viking sön 14 aug 2016, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).