ATV och UTV i skogen

Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

59 inlägg 28840 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

mrvimek  
#393271 Jo men all rabatt man kan få är välkommen

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Ny Kodiak. 700 Eps Se vs Suzuki 750 KQ

labo  
#403217 Står i begrepp att sälja min Foreman -04, skogsutrustad med 2 vinschar. Kinaskogsvagn med linkran som fungerar förvånansvärt bra. Hondan är diftsäker och smidig, men jag saknar sevostyrningen samt 1 dm i frigångshöjd.
Har tagit offerter på Suzuki 750 Kq, Yamaha kodiak 700 Eps Se. Dubbla vinschar fjärr, 27", heltäckande under, nedväxlad.
På Suzuki vill jag ha lyse i styret, frontbåge, nedväxling. Ej med i offerten. Vet ej om dessa finns till den.
Bedömer de som kvalitetsmaskiner. Har inte kört dom än men får en känsla att kodiaken är smidigare, vilket är mycket viktigt för mig. Har just kört fram 100 stockar vindfällt och ser att största utmaningen ofta är att ta sig till och från trädet utan att demolera maskinen alltför mycket. Prismässigt ligger dom ganska lika, men då tillkommer en del på suzukin.
Har hört lite om kodiaken eftersom den är ny. Vad tror ni därute?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Tokslut  
#403256 Kodiaken är väl en avskalad Grizzly?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403257 Lyse i styret är original på Suzuki KQ. På min -14 sitter det i styret. Du ska kanske komplettera med bättre fjädrar också för att slippa nedhäng vid tung last.

Köpte detta risskydd fram och bak. Dessa är värda varenda krona.
http://www.gooffroad.se/bumpers/framre- ... -quad.html

Förstärkta fjädrar fram och bak. Har plog på vintern.
http://www.gooffroad.se/fjadrar/suzuki- ... d-bak.html

Finns olika kit för variator man kan även schimsa den max 2mm. Variatorkit finns från 1500:- och uppåt.
Vill man vara extrem så är det coop 45 som gäller.
http://www.freewebs.com/coop45/

Avatar Fallback

Re: Ny Kodiak. 700 Eps Se vs Suzuki 750 KQ

Hema  
#403262
labo skrev:Står i begrepp att sälja min Foreman -04, skogsutrustad med 2 vinschar. Kinaskogsvagn med linkran som fungerar förvånansvärt bra. Hondan är diftsäker och smidig, men jag saknar sevostyrningen samt 1 dm i frigångshöjd.
Har tagit offerter på Suzuki 750 Kq, Yamaha kodiak 700 Eps Se. Dubbla vinschar fjärr, 27", heltäckande under, nedväxlad.
På Suzuki vill jag ha lyse i styret, frontbåge, nedväxling. Ej med i offerten. Vet ej om dessa finns till den.
Bedömer de som kvalitetsmaskiner. Har inte kört dom än men får en känsla att kodiaken är smidigare, vilket är mycket viktigt för mig. Har just kört fram 100 stockar vindfällt och ser att största utmaningen ofta är att ta sig till och från trädet utan att demolera maskinen alltför mycket. Prismässigt ligger dom ganska lika, men då tillkommer en del på suzukin.
Har hört lite om kodiaken eftersom den är ny. Vad tror ni därute?

Helt rätt att välja SE-versionen av Kodiaken, de andra är inget att ha i skogen. Hade jag köpt ny maskin nu, så hade jag nog övervägt att välja traktorreggat (om du skulle ha använding av det).
Mskinvalen låter bra tycker jag, du kommer nog inte bli besviken. Dock kanske avståndet till ÅF kan spela roll eller hur bra de känns att ha o göra med.
Lycka till med köpet.

Om du skulle få med dig originalhjulen, så skulle jag kunna vara spekulant på SE-fälgarna.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Hema  
#403263
Tokslut skrev:Kodiaken är väl en avskalad Grizzly?

SE-versionen är rätt lik utrustningsmässigt, skiljer lite yttermått och annan bakbroms. Men övriga Kodiak-versoner bör man hålla sig borta ifrån.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Qkeeper  
#403321 Har kört grizzly sen 2008 och den har idag gått ca 700h varav säkert 500h är i skogen. Först gick den några år med en Kranman T1500 och vajerkran och nu i 3-4 år med en T1750 efter. Har satt på dubbla variatorkit och hårdare fjädrar runt om som anpassning till körrans vikt och drivningen. Tycker den har hållt ihop bra, har ett trasigt fotsteg, bytt lykta bak (självförvållat), bytt stator 2ggr (de är tydligen inget ovanligt fel på dessa) och så har jag dragit en drivaxel. Tycker det är bra efter åtminstonde över 600h arbete.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

labo  
#403325 Tack för alla svar. Bra info.

Två bra maskiner, men Suzukin verkar bli ca 10 dyrare efter kompl. av div utrrustning.
Verkar inte vara lyse i styret på senaste modell. S har ju sänkt priserna och var väl tvungna offra något ? Frontbumper, nedvxl. och en del annat tillkommer. Likvärdiga maskiner men anar att Kodiaken är smidigare.
Inget klart ännu. Har kört några vindfällen med Hondan på tallhed idag. Gick som en dröm. Dessvärre är detta underlag undantag.
Yamaha verkar för övrigt ha system med fjärr styrning av båda vinscharna via omkastare/brytare. Värdefullt.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

husqvarna_med_sthil  
#403364 Jag har tittat in mig på Yamaha 450 men det finns två modeller och jag vet inte vilken jag ska välja ? Hjulingen har tänkt att inhandlas runt juletid. Planerad användning är åkning här hemma i byn, redskapsbärare när man ska hugga/röja, stampa vägar på hösten och kanske också kunna dra fram stockar där jag inte når med vinschen från huggarvagnen. Vill även kunna dra ut virke vid passbygge och ved-leverans. Hur ser Yamahan ut som val och vilken av modellerna ska man välja ?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Tokslut  
#403389 Fjärrstyra 2 vinschar kan du göra på alla maskiner med hjälp av denna http://www.gooffroad.se/vinschar/tillbe ... schar.html

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Hema  
#403402 Bara för att vara liteövertydlig, så krävs det mig veterligen 1st vinschrelä/vinsch som ser ut såhär typ (olika fabrikat olika utseende)
Bild

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Hema  
#403405
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har tittat in mig på Yamaha 450 men det finns två modeller och jag vet inte vilken jag ska välja ? Hjulingen har tänkt att inhandlas runt juletid. Planerad användning är åkning här hemma i byn, redskapsbärare när man ska hugga/röja, stampa vägar på hösten och kanske också kunna dra fram stockar där jag inte når med vinschen från huggarvagnen. Vill även kunna dra ut virke vid passbygge och ved-leverans. Hur ser Yamahan ut som val och vilken av modellerna ska man välja ?

IRS = utan styrservo, EPS = med styrservo.
Tror inte du ångrar dig om du väljer med servo, samt så får du ett bättre andrahandsvärde. Såg att endast 700-cyklarna erbjöds i T-utförande (traktorreggning), vilket kan vara bra om du ska åka en del vägsträckor.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Tokslut  
#403414
Hema skrev:Bara för att vara liteövertydlig, så krävs det mig veterligen 1st vinschrelä/vinsch som ser ut såhär typ (olika fabrikat olika utseende)
Bild

Ska vi vara så tydliga så krävs även en fjärr till :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV ska jag köpa? (Kravspecifikation i tråden).

Hema  
#403422
Tokslut skrev:
Hema skrev:Bara för att vara liteövertydlig, så krävs det mig veterligen 1st vinschrelä/vinsch som ser ut såhär typ (olika fabrikat olika utseende)
Bild

Ska vi vara så tydliga så krävs även en fjärr till :wink:

Inte mig veterligen, det är just därför som du har ombrytare på maskinen (som du länkade till), till vilken du styr vilken vinsch som fjärr (och styrknapp) ska styra över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).