Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer vinsch manuell eller radio

27 inlägg 10262 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Weimer vinsch manuell eller radio

RTH  
#402797 Går i funderingarna att skaffa en vinsch till lastaren. Nu undrar jag hur stor nytta jag har av radiostyrningen? Tror mig vilja sitta inne i hytten och tillika kunna manövrera kranen när man vinschar in. Hur använder ni era vinschar? Använder ni 6 eller 8mm vajer?

/RTH



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Ängagärdet  
#402798 Ta med radio! Jag använder den alltid, du kan ju köra den inifrån med fjärren oxå!

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

eqlazer  
#402825 Efter du provat radiostyrning så kommer du aldrig vilja ha något annat! :)

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Hema  
#402826 Så är det! :)

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

haltegarden  
#402829 Det ända jag inte gillar med min radiostyrda vinsch är att jag inte köpte den många år tidigare!
Du skall absolut köpa med radiostyrning

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Vardon  
#402834 Jag handelns 1400 med 6 mm vajer. Jag vill ha en lätt vajer när jag drar ut den. Dock har den ingen broms. Utan antingen frikopplad den hela trumman eller winscha in, värt att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

husqvarna_med_sthil  
#402855 Fjärrkontroll 10 dagar i veckan ! Det finns så många fördelar med det så det är svårt att veta var jag ska börja men du slipper hälften av alla resor till fots till att börja med samt du behöver inte stå nära tung utrustning som kan vinschas omkull eller klämma dig. Jag körde vinsch först utan fjärr och jag går aldrig tillbaka frivilligt. Nu är det inte helt ofarligt att vara intill det som vinschas heller men med en fjärr kan man stå där det är bäst beroende på situationen.

edit: just som Vardon ovan skrev så tycker jag 6 mm är lättare att dra ut, hade 8 mm tidigare, den blir tyngre att dra med sig.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402865 Samma här radiostyrt alla dar i veckan.
Sen får du fundera på hur tungt du tänkt vincha om du ska en 1400 el 1800 el 2200, och de är väl bara den första som har 6 mm vajer

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Vardon  
#402866 Jag valde 1400 för 6 mm vajer och d.en verkar gå snabbast. Den dag det ska vara tungt får jag skära linan.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

RTH  
#402868 Tack för er input. Eftersom prisskillnaden inte är så stor så blir då valet enkelt.

Har inte hittat några bilder på "ventilpaketet" som medföljer men jag antar att en tryck och en retur för detta räcker?
Har lite ont om uttag på "skogstraktorn" men om endast tryck och retur behövs kan jag ju koppla in det mellan uttagen på traktorn och kranens ventilpaket. Det utesluter ju att man använder båda tillika men det kan jag lätt leva med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402871 Kolla om ventilen kan kopplas in så eller de ska vara en serienippel till den med då

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Vardon  
#402917 Till 1400an var det med ett delningspaket.

Tryck och retur in. Till winsch (2 st) och till kranen 2 st. Så vid normaoldrift går allt förbi och direkt till kranen. Aktiverar man winsch går det dit istället. Var med slangar dock inte nappar. Varför man levererar ett ventilpaket med honor till anslutning och slangar med honor utan något emellan har jag inte räknat ut än.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402958 Du köper nog radio efter att du suttit i hytten och vinschat omkull traktorn, man går bredvid och styr det man vinschar om man ska göra det mest smidigt

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

snurra  
#403301 Med radio hela året, ned med kranen och gripen i backen i den riktning du skall dra in, så slipper du dra omkull kärror, traktorer, och alla andra attiraljer som finns med, lycka till "och man monterar naturligtvis vinschen på bommen"

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Hema  
#403318 Ett litet tillägg, se till så den är lättanvänd utan fjärr också om den mot förmodan skulle krångla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).