Motorsåg och handhållet

Husqvarna 135xp går dåligt

32 inlägg 13533 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 135xp går dåligt

Bjorn333  
#402724 Hej

Ny på forumet men tänkte testa er duktiga.

Har alltså en hva 135xp som börjat gå dåligt. Bytte tändstift som inte hjälpte. Köpte ny förgasare som inte hjälpte. Justera in l och h med 1 varv från fullt. Ibland gick den på en massa varv ibland nästan inte alls. När man justerar på l skruven sånibland dör den oberoende åt vilket håll man skruvar.

Stiftet ser lite vått ut i mina ögon samt ljusbrunt.

Vad skulle ni kolla.som nästa? Halsen mellan förgasaren och cylindern ser hel ut.

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

tallen100  
#402727 På vilket sätt går den dåligt? surar den eller går den för magert, är den orkeslös, ändrar den gång om du vänder den på sidan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Bjorn333  
#402729 Man får den inte att varv ut tex. Den bara säger boo när.man gasar.. så orkeslös är väl rätt.ord. och oftast dör den efter det. Har.provat att skruva på l skruven åt båda hållen men ibland höjs varven massor och då har jag skruvat ner på t. Men den dör bort.långt före man kommer ner till tomgångsvarv.

att sätta den på sida har jag inte provat.

Har.som sagt bytt förgasaren när jag tänkte att membranen var dåliga. Råkade nämligen få den till nästan samma pris som endast membran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

traktorz  
#402735 Bränsleslangarna, impulsledningen och tändstiftet brukar vara det första man kollar.
Byta gammalt bränsle mot färskt dito, helst med bortsilat kondensvatten.

Hur såg kolven ut? Du borde kunna se dess skick, vid bytet av förgasaren.


Ref: (Husqvarnas minsta och billigaste såg)
http://www.husqvarna.com/se/products/chainsaws/135/
Senast redigerad av traktorz sön 14 aug 2016, 08:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

totte  
#402739 Ja ordentlig koll av bränslesystemet, slangar, rengöring av fögasare och koll och eventuellt byte av membran.

Ett test du kan göra: När du får den att gå på tomgång, vänd den på sidan åt båda håll. Ändrar den då varvet tydligt och eventuellt dör så är risken stor att du har otäta vevhustätningar.

Men börja med slangarna och det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402762 Prova öppna nålarna mer. 1 varv ut låter lite..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Bjorn333  
#402807 Kolven är.fin.och tät. När ja böt förgasaren drog ja sakta.några gånger. Och man hörde ett sug så det borde ju vara.täta kolvringar. Som sagt så borde ju membranen va i skick på en ny förgasare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Bjorn333  
#402808 Nålarna gäller då 2 varv och skall man som vas justering alltid skruva dem.lika?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

tallen100  
#402809 När jag justerar så brukar jag börja att skruva ut båda ca 3/4 delsvarv och utgå därifrån, kom ihåg att sågen ska bluddra lite vid fullgas utan belastning, men när du sätter den i stock ska den gå rent.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

axwell  
#402818 Brukar börja med 1 varv ut på båda, öka på med 1/2 på låg och 1/4 på hög tills den startar.
Sen ställa "L" där motorn ger högsta tomgångsvarvet.
Efter det som @tallen100 beskriver för "H".

Finjustera sen "L" så att den svarar direkt vid gaspådrag sedan motorn har kommit upp i temperatur.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402869 Detta är en X-Torq. Vill minnas de har lite annorlunda förgasare med flera varv ut från botten. Tror inte man får den o takta ordentligt.

Vad går den på för bränsle?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Bjorn333  
#402977 Det är en x torc ja.. har du något.linne hur.många varv man skall skruva? Eller ens ditåt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Bjorn333  
#402978 Kör med aspen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402982 Jag har för mig det satt spärrar i dem...
Men 2 varv tror jag det var från bottnad nål. Var försiktig med dessa, det är rätt känsliga grejer.
Jag hade försiktigt öppnat den 2 1/4 varv på båda om jag var du..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 135xp går dåligt

SawTroll  
#403258 For ordens skyld, Husqvarna 135 er veldig langt fra å være en xp sag, så overskriften her bør endres,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).