Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbrand

10 inlägg 6079 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbrand

Fredrik Reuter  
#402561 Ett av de större skogsentreprenadföretaget i Sverige - Vallsta skogsmaskiner, har tagit fram ett kit i form av en plåtlåda som ska hjälpa maskinförare om en brand startar runt skogsmaskinen. Lådan, eller brandboxen som de kallar den, ser ut som en 450 liters IBC tank med lyftögla för diesel men inuti finns istället en mindre vattentank och flera brandsläckare samt skyddsutrustning.

Den borde kunna gå att han stående på i alla fall vissa markberedare, under kranen på bakchassit, annars är nog tanken att den ska bäras med av skotare likt dieseltankar hanteras idag.

Intresset hittills har varit svalt från skogsbolag och Vallsta Skogsmaskiner menar att det har att göra med att ansvaret bollas runt mellan de olika intressenterna inom skogsbruket idag.

Vad tror du om denna produkt?

http://www.helahalsingland.se/gavleborg ... ogsbrander



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Hugin  
#402569 Intresset ökar nog om försäkringsbolagen får upp ögonen för detta ...

Avatar Fallback

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402595 Tycker det verkar som en klok idé... Lätt att bara flytta med sig allt som en farmare.... Undra vad priset är?

Användarvisningsbild

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Kse  
#402609 Kostnaden lär väl vara som en farmare och sen 50% till? Säkerhetsutrustning är ju sällan billigt.
Men var det verkligen en inbyggd vattentank i den? Stod inget om det i artikeln eller på hemsidan, bara att där fans med 2 st 25 liters dunkar.
Jag kan förstå att intresset är svalt då jag tror att dom flest markberedaren redan bär med sig den utrustningen, jag har iof bara fyra brandsläckare men istället 100 liter vatten.
Kan man ha med sig lådan hela tiden på maskinen så gör den nytta men ska den ståendes i hyggeskanten så gör den inte lika stor nytta, då är det bättre att ha utrustningen monterad på maskinen.
Man är ju ofta en kilometer eller mer från väg eller hyggeskant, en resa tur och retur för att hämta lådan tar allt för lång tid vid en ev brand. Ska man släcka en skogsbrand med 8 brandsläckare och två dunkar vatten lär det till att man är med från början.
Hade "lådan" däremot innehållit en större vattentank med pump så tror jag den hade varit mer intressant, men då ska den ändå sitta monterad på maskinen tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Fredrik  
#402610 Jag kan ha missuppfattat men tyckte de i videon pratade om vattentank. Kan inte kolla just nu tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Kse  
#402663 Dom 40 liter vatten han nämner i början är nog det som ryms i dom två medföljande dunkarna.

Användarvisningsbild

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Fredrik Reuter  
#402669 Hmm, ja då kanske det inte är så bra som jag trodde.
Vill man inte ha med sig typ 100 liter som enkelt skulle kunna spridas med slang runt maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Daniel Eriksson  
#402677 Anledningen varför det inte är en vattentank i boxen är för att vi anser att släckutrustningen måste vara mobil. En person måste kunna ta 2 brandsläckare och springa fram till branden och släcka innan den sprider sig. Om man har en vattentank med spruta så är området man når ytterst begränsat samt att det är farligt och tidskrävande för en maskin att försöka frakta tanken närmare branden.

Tanken är att det ska vara ett komplement till släckutrustningen som finns på maskinen. Man ställer boxen mitt i skogsområdet man arbetar i. Sedan om brand uppstår så har man all denna utrustning nära till hands. Ofta kan ju brand uppstå på andra sidan hygget när man tex markbereder och kör långa slag. Då är det närmare att ha utrustningen på mitten. Framförallt om man har brandvakt. En till fördel är att brandvakten inte behöver ha med sig utrustning till skogen och bära ut den eftersom den redan är utkörd på hygget.

Mvh/ Daniel Eriksson
Vallsta Skogsmaskiner / Samsons

Användarvisningsbild

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

Kse  
#402900 Ja med en brandvakt sittandes på lådan så är det ett bra komplement.
Varför inte sätta hjul och ett drag på lådan så har ni en mobil enhet som kan flyttas med fyrhjuling och brandvakten tar sig snabbt till elden, det är ju inte alla markberedaren som har kran.
En annan bra grej kan ju vara att ha ett fäste som tillval så att man kan bära ut lådan med hjälp av schaktbladet.

Användarvisningsbild

Re: Brandlåda från Vallsta Skogsmaskiner, hjälp vid skogsbra

skogsjan695xl  
#403356
20160814_112601.jpg

Syntes dåligt med brandboxar när jag åkte förbi.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).