Motorsåg och handhållet

Vinkelslip motorsåg

26 inlägg 17138 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

r93  
#297144 Grannen skaffade ngt liknadnde fast med "lösa" tänder, den var GRYM att använda när man fräser in elrör i gamla "riktiga" innerväggar! :shock:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Sv: Vinkelslip motorsåg

Fredrik Reuter  
#402478 Hej,
Då var vi igång igen, denna gång en populär youtubekanal som bygger sig en elektrisk motorsåg med hjälp av en vinkelslip och svärd + kedja från en motorsåg.

Snygg video men livsfarlig konstruktion, håller ni med?


   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402480 Kanske man ska avråda de som tycker detta är intressant att bygga/använda. Farligt och osmort. Ska man köra mer än några småsnitt (och då kan vi ta bågsågen) så lär man ha gott om kedjor/svärd att ladda på med.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip motorsåg

JensSkoog  
#402481 Skulle hellre användt en obromsad såg från sextiotalet än den skiten där :wink:

Killer är ju duktig i den tekniska biten, men varför lägga så mycket tid i det, när
den billigaste elsågen kastas efter dig till ett pris som är "next to nothing" :???:

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip motorsåg

Huggar Herman  
#402587 Det var inget dåligt svärd som han hängde på den lilla elmotorn!
Jag sitter bara och väntar på att "sågen" ska kasta. Vore intressant att se hur han löser det. :surp:

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

jannee  
#402591 Själva sågen ger jag inte mycket för, däremot är jag imponerad av både kedjespänningen (tydligen en osynlig variant) men det verkligen suveräna är kedjan, snacka om uppfinning - en kedja som klarar sig med att bara bli smord innan påsättningen. Bättre än de smörjningsfria lager som nu sälgs. :grin:
Får verkligen hoppas att tillverkaren tagit patent på kedja och svärd, verkligt nytänkande. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402597
jannee skrev:Själva sågen ger jag inte mycket för, däremot är jag imponerad av både kedjespänningen (tydligen en osynlig variant)

Om man tittar vid 5:03 så ser man att kedjespännaren är så osynlig att den inte finns. Så mycket glapp mellan kedja och svärd har jag nog aldrig sett :shock:

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

Hema  
#402642 Man kan ha mycket åsikter om denna vinkelslipsmotorsåg, men om man kollar övriga klipp som de har laddat upp så tycker iaf jag att de verkar rätt händiga. En massa olika lösningar på olika problem eller behov. Vissa grejer gör en allt lite motiverad att kanske dra igång några mindre grejer. Iofs verkar de ha tillgång till en hel del trevliga mskinener som underlättar vissa moment, men inspirerande tycker jag allt att det är.

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

Bosse1  
#402707 Utan dessa gubbar hade vi suttit i nån grotta och gnällt \M/ :wink:

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

jannee  
#402711 Vet inte om det var något direkt nyskapande, tvärtom bara bevis på att har man utrustning och tid så kan man leka lite :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip motorsåg

Palakangas  
#589255 Finns allt tydligen.
https://se.grandado.com/products/diy-el ... D8QAvD_BwE

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).