Skogsmiljö och Trädlära

Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

20 inlägg 9288 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Torbjörn Johnsen  
#402560 I samband med MellanskogsElmia 2016 erbjuder Skogsforum alla medlemmar som är intresserade att komma med på en kvällstur i det stora brandområdet som brann i augusti 2014. Vi träffas vid den utbrända Ponsse-maskinen (se kartan här nedan) kl 18.00 fredag den 19 augusti. Fredrik och jag bjuder på enklare fika och Anders Ekeblad från Sveaskog kommer och berättar om branden och vad som hänt/händer på Sveaskogs marker i den södra delen av brandområdet.

Efter 1-2 timmars information, fika och frågor kör vi som vill vidare enligt en (bil)rutt för att se andra delar av brandområdet. I norra delen har det brunnit delvis annorlunda med mycket snabbt brandförlopp (brand uppe i kronorna) jämfört med den södra delen där det brann längre/hårdare. Rutten presenteras m h a kartor när vi ses kl. 18.

Varje deltagare får ta sig fram med egen bil eller samåka med kompisar. Det går ju bra att försöka samordna det här i den här tråden. Jag och Fredrik kan ta med oss 6-7 personer om någon behöver skjuts.

Meddela med pm till mig om ni vill hänga med så vi kan planera fikat.
Vi ses!





   TS
Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Torbjörn Johnsen  
#402562 Här finns en mer detaljerad karta där skogsvägarna syns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Blivande snickare  
#402563 Om nån kan ta en bild på den utbrända ponssen så skulle det säkert uppskattas av fler än jag :grin:

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

macsydh  
#402568 Jag kan säga med 75 % säkerhet att jag kommer. Ska se om jag lyckas ragga med mig någon vän från Uppsala-trakten också.

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Torbjörn Johnsen  
#402574 @Blivande snickare, det finns en utbränd John Deere på brandområdet någonstans också tror jag så det går nästan att tillfredställa alla smakinrikningar :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Blivande snickare  
#402580
Torbjörn Johnsen skrev:Blivande snickare, det finns en utbränd John Deere på brandområdet någonstans också tror jag så det går nästan att tillfredställa alla smakinrikningar :mrgreen:

Bilder på allt bara :mrgreen:
Det är intressant att se hur maskinen reagerar å var den ger efter när det blir riktigt hett :)

Sen att dom ser skithäftiga ut efteråt är bara en bonus :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Torbjörn Johnsen  
#402581 Hoppas maskinerna får stå kvar. Det blir ju intressanta kulturlämningar för framtida arkeologer att fundera över.

   TS
Avatar Fallback

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Blivande snickare  
#402582 Håller med, oljorna och bränslet borde ju ha brunnit upp tycker man så det borde ju vara realtivt rena vrak..

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Hammaren  
#402641
1470687462_brand_skogmaskin1280.jpg

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Blivande snickare  
#402643 Coolt, tack @Hammaren :grin:

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Hammaren  
#402647
Blivande snickare skrev:Coolt, tack Hammaren :grin:

det var så lite så. :smile:

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Larsi  
#403958 Efter att besökt mellanskogselmia var en tur till brandområdet inplanerat innan hemfärd mot Småland
Kan tyvärr inte vara med ikväll
Det var en otäck känsla med alla brända träd,spräckt stenar märkliga rotvältor
Skördaren hittade jag vid koordinaterna för er som ska med ikväll
N59.862850
E16.252222
Många som varit här medan jag fotat lite

Lasse

Avatar Fallback

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Larsi  
#403959 Några bilder till vid skördaren

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Fredrik Reuter  
#404120 Tack Larsi för bilderna!
Det var intressant och skrämmande att besöka brandområdet. Jag har tagit lite foton och video som kommer läggas upp i tråden. Testade nu på morgonen att sy ihop några 360 bilder. Om allt vill sig väl ska du kunna gå runt ikring Ponssen via länken nedan:

https://www.google.com/maps/@59.8629305 ... Fphoto.jpg

Användarvisningsbild

Re: Studiebesök i skogsbrandområdet 19 augusti, Sala

Fredrik Reuter  
#404122 Inne i hytten:

Kolla in Västerfärnebo på #StreetViewhttps://www.google.com/maps/@59.8628871 ... Fphoto.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).