Sågverk (mindre)

Lennartsfors bandsågverk

12 inlägg 12286 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lennartsfors bandsågverk

Tommy8504  
#382921 Hej!

Jag har sökt efter information om detta sågverk men verkar inte finnas mycket utöver hemsidan så funderar om det finns folk på detta forum som skulle kunna dela med sig av erfarenheter?
Det är modellen med eldrift som jag funderar över?
För/nackdelar?
Funktionalitet?
Allt är av intresse!

MvH
Tommy



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Førland  
#382937 Jag har et med 13 hk honda motor.fungere kanon,men vassa blad er et måste,nu har jeg gått over til et traktor driven kara sågverk pga betre kapasitet.

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Stensebygaard  
#382945 Jag har haft ett Lennartsfors bandsåg med el sedan 2013. Jag har sågat upp ca 150 cbm gran, och lite ek, lärk och ask. Totalt sett är jag nöjd. Jag har inte provat andra märken, och kan därför inte ge nogen jämförelse bara dela på erfaring med Lennartsfors. Utan extra band, bandslib och skränk-tång tänker jag det ville vara tråkigt. - använd alltid skarpa band annars blir det bara brännved. Det är också väldig vigtigt att gå langsamt och göra en reel insats för at få godt resultat. Bandsågen gir väldig lite sågspån, och en hyfsat bra yte (bara med skarpa band). Beroende på sortiment sågar jag 1-3 stockar (4-5 m, 30-50 cm diameter, gran) i timen. Löv något långsammare. Nackdelen med bandsåg på räls (inte bara Lennartsfors) är att stocken ligger fritt ock kan deformera medan du sågar - och därför kan det vara svårt att vara mycket noggrann. Det går gott för det meste - men ibland blir det väldigt mycket fel mot ändarna, beroende av trädslag och hur träet vuxit.

Om du har exakte frågor, skicka mig gärna ett PM.

Användarvisningsbild

Re: Lennartsfors bandsågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382996
Stensebygaard skrev:Nackdelen med bandsåg på räls (inte bara Lennartsfors) är att stocken ligger fritt ock kan deformera medan du sågar - och därför kan det vara svårt att vara mycket noggrann. Det går gott för det meste - men ibland blir det väldigt mycket fel mot ändarna, beroende av trädslag och hur träet vuxit.

Jag förstår inte problemet. Jag har visserligen bara kedjesågverket men stocken ligger ju bara "fritt", dvs. upphängd vid stocklyften och vid rotändan vid första och tredje skäret av ett block. Vid skär nr 2 ligger stocken platt mot alla tvärplåtarna och vid skär nr 4 och framåt hålls den nere mot tvärplåtarna av stockspännaren och förändrar mycket sällan läge. Man märker väldigt tydligt om ett block böjer sig uppåt och kan då antingen trycka ner den ända som böjer sig eller helt enkelt bara vrida blocket 180 grader för att få det i spänn.

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Stensebygaard  
#383019 @th : Jag upplever ofta (beroende av trädslag og stock längd) att vid skär nr 2/4 ligger stocken inte platt mot tvärplåtarna - men lyfter sig, typ mot top endan. Min såg står på plant betonggolv, och jag har planat rälsen mycket noggrant med användning av laser. Jag har even bytt runt tvärplåtarna och rälsen flera gångar. Enda förklaring jag hittat är inre spänningar i stocken, som utlösas ved första/tredie skär. Hur trycker du ner ändan om den böjer sig?

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Pabene  
#383081 Hej! Jag har skrivit lite om mina erfarenheter för 1,5 år sedan. "Varför får inte brädor rätt mått". Kanske kan du hitta något du kan använda därur. Det är ju helt rätt det du skriver om sågbladen. Vill du ha finare yta måste du nog ha bättre verktyg än tång för att skränka tänderna. Med alla tänder med "skränkningsmåtten" inom 0,03mm, får du nästan hyvelfinish.

Användarvisningsbild

Re: Lennartsfors bandsågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383120
Stensebygaard skrev: Hur trycker du ner ändan om den böjer sig?

Jag har bara haft problem med att ändan lyfter sig när jag sågat några vresiga tallar och några björkar. Om toppändan lyfter sig gör jag för det mesta en "fuling " och trycker ner toppen med skon innan jag börjar skäret. Det säkra vore ju att kroka fast en lyftkrok och dra ner toppen med ett snöre, men för det mesta gör man på det lata sättet

Användarvisningsbild

Re: Lennartsfors bandsågverk

Tommy8504  
#383258
Stensebygaard skrev:Jag har haft ett Lennartsfors bandsåg med el sedan 2013....


Händer det ofta att stocken deformerar medan man sågar? Ungefär hur mycket kan du såga mellan varje slipning?

Pabene skrev:Hej! Jag har skrivit lite om mina erfarenheter för 1,5 år sedan. "Varför får inte brädor rätt mått"...


Tack för tipset, mycket läsvärd tråd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Stensebygaard  
#383314 Hur många stockar mellan varje slipning ... tja ... det beror hur mycket smuts på stockarna. Banden er väldigt känsliga - bara lite jord, grus eller sten, och banden är slöa omedelbart. Om jag har plockat upp stockarna direkt med kran brukar jag såga 6-8 stockar mellan slibning (gran, 4-5m, 30-40 cm diameter). Om jag har haft behov at vinscha ut, då bara 1-4 stockar. Det går at säkert att såga fler, men jag slipar hellre en gång extra - da resultatet med skarpa band bara är mycket bättre. Om du har slibmaskin och lite extra band tager slibning inte lång tid, då du kan såga medan slibning pågår.

Stockar böjar - beror mycket på trädslag ock hur dom vuxit. Vanlig gran, gallrat från min skog på Bornholm, Danmark. Ca två tredjedelar går bra, de övriga er mer eller mindre problematiska - en ut av tio går helt fel. Jag har inte mycket erfarenhet, och gör det bara som hobby. Om man sågar mycket tänker jag att man lär sig utnyttja fler stockar, bättre end jag gör.

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Pabene  
#383369
Stensebygaard skrev:Hur många stockar mellan varje slipning ... tja ... det beror hur mycket smuts på stockarna. Banden er väldigt känsliga - bara lite jord, grus eller sten, och banden är slöa omedelbart. Om jag har plockat upp stockarna direkt med kran brukar jag såga 6-8 stockar mellan slibning (gran, 4-5m, 30-40 cm diameter). Om jag har haft behov at vinscha ut, då bara 1-4 stockar. Det går at säkert att såga fler, men jag slipar hellre en gång extra - da resultatet med skarpa band bara är mycket bättre. Om du har slibmaskin och lite extra band tager slibning inte lång tid, då du kan såga medan slibning pågår.

Det är så bra när man helt känner igen sig i någon annans inlägg, det här tycker jag är nära verkligheten.
Beträffande stockar från träd som växt under andra förhållanden än i skog som i Götaland, har inte jag någon erfarenhet alls. Vi har inte upplevt problem med stockar som "bråkat" i den omfattning du beskriver, men någon gång har det inträffat.
Möjlighet att fixera stockarna på ett bra sätt på "stockbordet" är nog en bra hjälp att minska sådana problem.
Men som framgår här betyder det att med bra sågblad får man bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

botil  
#402575 Hej.
Jag har också lite frågor ang Lennartsfors bandsågverk.
Det var av lite äldre modell, med handtagen på samma sida som elmotorn. Någon mer som har den modellen. Såldes som Jonsered.


Tycker den sågar effektivt, men har fått några plankor som är lite vågiga, vågorna är ca 5-10 cm centrummått i "vågtopparna"
Tycker rälsen ligger stabilt och är riktad med snöre, och använder 0,2 bladmått mellan räls och hjullager.
Provat med nytt blad och att mata sågen fram väldigt sakta, men det blir vågigt i alla fall. Blir inte så på alla snitt, märks nog mest på lite bredare snitt.
Vad är det jag gör fel?


Tum-skalorna är ju fina, men tycker det är lite besvärligt när man ska växla mellan dem.

Tex vid block-sågning, när man vänt stocken första gången, och ska bestämma bredden på det sågade. Först tar man ju en bak, sedan ev en eller två brädor, men efter sista brädan vill att ju att det som är kvar på rälsen ska ha en användbar dimension. Här har jag fått ta en "skrotbit" för att komma rätt.

Blir ju samma när man börjar på fjärde sidan. En bak, sedan kanske man vill ha någon bräda innan man skivar upp i 2tumsplank. Då vill man ju också komma "rätt".

Använder ni millimeterskalan och räknar från rälsen och upp, samt kompenserar för sågblad? Eller hur gör man enklast?

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsågverk

Pabene  
#402639 Att gå in på "rätt höjd" för att sista brädan/plankan ska få samma mått som de övriga är lätt om sågen har måttställare med processor. Vi har inte det på vår såg. Jag har därför gjort tabeller som vi har uppsatta på sågen. När man vänt blocket med rätt bredd och ska dela ner det till plank, tittar jag på tabellen och kan se var första sågsnittet kan göras. Ibland kan man få ut en tunnare bräda om tjockleken på sista baken tillåter.
Man kan enkelt göra sina egna tabeller i Exel.
Sågningstabell4.xls

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).