Skogsmiljö och Trädlära

Bett av älgflugor?

99 inlägg 131183 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402452 Fick årets första älgfluga på mig. Fick egentligen den igår och den hade övernattat i min tröja.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Peteflamingstar  
#404338 Jaså, ja jag träffade årets första löss för en halvtimme sen. Jäkla knepigt egentligen, jag är på samma ställe som i fredags och jobbar, men då var här inte en enda lus! Undrar vad det är som styr deras uppvaknande?!

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Blivande snickare  
#404339 Vet inte riktigt.
Var i skogen på sönda å då var det hundratals av dem. Explosionsartad ökning på bara några dagar genomfört med torsda samma vecka..

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Fredrik Reuter  
#404340 Hej,
Jag har inga belägg för det egentligen men det känns som att de följer som parasiter på främst älgar.
Är det mycket älgflugor i området brukar det också finnas älg där, så har det varit för mig i alla fall.
Fick avbryta en slutavverkningsplanering på grund av detta för några år sedan, ko och två kalvar var med på skiftet då...

Ett satans påfund dessa, ihop med fästingar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

tallen100  
#404354 Dom brukar komma när hösten är på gång, tidigt i år.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

T Landström  
#404390 Nöp första älgflugan för 3 veckor sedan... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Peteflamingstar  
#404392 Jo jag är ju inte precis obekant med själva lusen, det jag funderade på var vad det är som triggar igång dem? Jag gick i samma bestånd i torsdags som idag, men förra veckan såg jag inte en enda lus. Temperaturen var nästan lika imorse som då, kan inte komma på några andra tänkbara faktorer som "väcker dem" på hösten.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#404405 Ett par varma höstdagar brukar påskynda kläckningen av "gullefjunen".

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Hema  
#404414 Min begränsade erfarenhet så är det mest i barrskog, jag upplever betydligt mindre problem i lövskog. Någon annan med liknande erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#668050 Tycker de är särskilt jobbiga i år. Normalt brukar dom bara komma när man rör sig i barrskog (enligt min ovetenskapliga uppskattning) men i år har de faktist letat sig ända hem till gården i några sällsynta fall. Igår var jag ute med motorsågen och röjde skogsväg och jag hade säkert ett femtiotal på mig. Under kläderna, i håret, precis överallt. Brukar räcka med att ha någon typ av huvudbonad på sig så slipper man dom. Och dom brukar komma en i taget. Nu var det närmare som i svärm. Igår var det drygt 20 grader o solsken. Kanske varm höst är deras favorit klimat. När jag kom hem o duschade rann det av flugor till höger o vänster. Kände aldrig att de bet men idag har jag ett tiotal bett på armarna.

Märkligt också är att de brukar tappa vingarna när de landat men igår hade dom nog glömt det.
Jävligaste upplevelsen av dom hittills. 🌲

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

jannee  
#668052 De är otvivelaktigt fler men i storlek mindre eller vad tycker du/ni.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#668053
jannee skrev:De är otvivelaktigt fler men i storlek mindre eller vad tycker du/ni.


Tycker dom har samma storlek som vanligt. Reagerade mest på att nästan ingen fällde vingarna samt att de var en hel del mer aggressiva än vad jag är van vid.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668056 Upplevde också nån sorts älgflugerekord idag. Var rent jävligt att hålla på med underröjningen med flugor överallt.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#668117 Gick runt ett skifte med en uppköpare förra veckan. Plockade runt 5 st i minuten och ändå hade jag säkert 50 st då jag kom hem. Det absolut värsta stället detta år. Hittade rätt mycket lingon där men tvekar att åka dit igen.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Granstorp  
#668127 Verkar vara mössens och älgflugornas år i år!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).