Motorsåg och handhållet

Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

79 inlägg 22774 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402269
jannee skrev:Du har säkert helt rätt i vad du säger Mange.
Men kan det inte vara så att materialet i de nya sågarna är rena skiten, de tål m.a.o. inte vanlig "hederlig" bensin :?:
Exempelvis har jag förutom gamla motorsågar även en 25 år gammal Briggsmotor (gräsklippare) aldrig haft några som helst problem med varken motor och förgasare i något arbetsredskap.
För övrigt har väl HVAs 550 och motsvarande Jonsereds tidiga sågar varit behäftade med massor av fel - förgasarfel.
Kanske inte ska ondgöra sig kategoriskt över soppan utan i stället titta lite noggrannare på motorerna eller förgasarna.
Klart är tydligen (om man ska tro Mange, och varför inte) så klarar inte de nya motorsågarna vanlig bensin - så är det 😡


Tänk om man då har en tillverkare av sågar som inte bara ägde en del i fabriken utan även var en av initiativ tagarna till bränslet. Att denna tillverkare baserat produktion för sin typ av bränsle är inte så svårt att förstå.
Vissa såg hade det uttrycklgen skrivit i bruksanvisningen att de skulle gå på Aspen. Detta har senare ändrats.
Vissa ÅTF servade inte såg som inte gått på rätt bränsle under en viss period.

Nu är det inte så längre.

Att säga att såg ska gå på vad för hopkok som helst är inte rätt. De har olika avgasvärden med olika bränslen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402271 Det här med att sågarna går bättre med handelsbensin hör jag ofta.
Men när man ser till hur de presterat och vad de kostat under ett års drift så tystnar den kören.

Jag ser gärna att de som kommer hit kör på handelsbensin, det är bra för mig. Jag får mer o göra då.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

jannee  
#402273 Tolkar man dig rätt Mange är det rena dyngan dessa nya motorsågar eller förgasare eftersom de som kör på handelsbensin bara rasar, medan då gamla hederliga sågar bara fortsätter att fungera.
Ärligt talat vad är det för djävla skitsågar tillverkarna levererar. :?:
Jag vill med detta INTE klanka ned på varken Aspen eller något annat akrylat.
Kanske samma som de som förordnar longlife olja, fungerar bra så länge garantin finns kvar på motorn, därefter är motorn FULL av oljerester, kol och oförbrända restprodukter som helt eller delvis täppt igen olika kylkanaler.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402279 Jag vet inte hur det är de senaste 5 åren, det måste blitt bättre.
Jag vet heller inte vad de som blandat med haft för oljor, det är en stor del i ekvationen.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402282 Senaste diskusionen jag hade om bränslen var nog ett år sen och då var lösningen flygbränsle och Husqvarna Low smoke olja i USA. Då höll grejerna bättre eftersom det var Alkylat.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Hema  
#402291
Mange skrev:
jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops

Förr var slogan "Bensin som det var på farfars tid!" Detta var inte fel uttryckt.

Aspen är Alkylat bränsle blandat med en delsyntetisk tvåtaktsolja med bra egenskaper.
Vill man se vad olja gör för skillnad är det inte svårt o prova sig fram.
Jag har ett par kunder som blandar Aspen 4T med annan olja för de mår bättre av den. När de sågarna är här ser man skillnader i dem jämfört med de som inte har den oljan i sin Alkylat.

Jag ser stor skillnad på de olika bränslena, likväl på användarna.

Vadnyfiken man blir när du skriver sådär. Vad är dina erfarenheter med de kunder som blandar i annan olja och vilken olja använder de då ist? Helsyntet låter bättre men det kanske inte är sant alla gånger. Samt även vet du om någon kör med Aspen Race o egen olja och vad de då fått för resultat? Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402297
Mange skrev:
knaggen skrev:om nu oljan som är av biolube typ =helsyntetisk.
jag tror inte ett uns av vad du skriver Mange vad har du för belägg att oljan tränger in överallt jag har en gammal skit såg som är hittad på återvinningen och den har gått på handelsbensin med okänd olja jag skall köra den på aspen och se om dina teorier stämmer vilket jag inte tror på.


Jadå, det går bra, gör du ett test på en såg...
Läs sen igen vad jag skrivit så ska vi se om du fattar då?
Jag har inte en såg som bas i min tes. Snarare hundratal.

Vet många som har slått Aspen i sågarna och kört utan att ändra nånting. Det har inte hänt nånting när de kört dem. De sågarna får jag inte se... Inte förrän de kört ett tag och då är det allt annat än bränsle relaterade problem när de kommer. Efter man rivit ner o visat hur kolv ser ut och att den är kliniskt ren överallt innuti så tystnar musiken och de hämtar den nyinköpta sågen som ska ersätta denna för koll och ev. sotning.

Varför blir mina sågar sotiga som går på aspen jag betalar inte för soppan utan det gör företaget jag vet att den sotar allt som innehåller olja sotar så varför påstår du hela tiden att motorerna är rena inuti vilket är lögn. både kolv och topp blir sotiga och utblås.
https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view sotig cylinder endast körd på ASPEN.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Elfving  
#402304 En dimension till på detta.
Vad spelar det för roll för en proffshuggare att behöva köpa ny såg årligen? Kostnader är bra i en mindre firma som tjänar pengar, därför finns egentligen inte argumenten att en såg måste hålla sju år eller mer.
Det är underbetyg om sågen havererar de första åren, men det saknar troligen betydelse för innehavaren som i alla fall fick nytta av investeringen i en ny såg, rent bokslutsmässigt.
Av samma anledning kör många företagare gärna på det dyrare alkylatbränslet. Sista kronan i pris har liten betydelse när bokslutet görs! Tjänar man pengar så vill man även visa upp kostnader. En kostnad för drivmedel, färdigblandat i dunk och dessutom hälsosamt enligt forskare känns betydligt bättre än diverse kontantkvitton från OKQ8 när man redovisar.
Menar alltså att det finns fler orsaker än just energiinnehåll och avgaslukt som gör att färdigblandad alkylatbensin blivit så populär.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

tallen100  
#402312 Jag är skeptisk till alkylatens så kallade överträffligghet, har man bara en bra tvåtaktsolja och förgasaren rätt inställd så går sågen mycket bättre på macksoppa. och med lite extra olja på sommaren så hålls knotten borta, bara fördelar :D

Avatar Fallback

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402342
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:
Ingen här som påstått att avgaser från alkylat skulle vara direkt hälsosamt att andas in, utan bara klart mindre hälsovodlig än motsvarande avgaser från handelsbensin...

/Niklas

Vad har du för belägg att avgaserna är mindre farliga bara för att det kommer i från alkylat.????

http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin/Fordjupning
/Niklas

inget matnyttigt.
Läs detta http://www.aspen.se/Files/PDF/sakerhets ... 4399373178 sen kan du diskutera.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402346 @Knaggen Hur ser motsvarande säkerhetsblad ut för vanlig mackbensin ut då? Mackbensin är ju inte precis miljövänligare än Aspen...

Sedan är det väl uppenbart att Aspen är till för motorer och inte för humankonsumtion...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402353
Hema skrev:Vadnyfiken man blir när du skriver sådär. Vad är dina erfarenheter med de kunder som blandar i annan olja och vilken olja använder de då ist? Helsyntet låter bättre men det kanske inte är sant alla gånger. Samt även vet du om någon kör med Aspen Race o egen olja och vad de då fått för resultat? Tack på förhand.

Jag vet ett par som kört på Aspen R i bruks sågar med Aspens olja och nåt annat jag glömt vad det var.
De märkte ingen nämnbar skillnad i bruks sågen.
Jag provade ett par tankar i vedhögen och kom till samma slutsats.

Angående oljor och benämningar så är det en djungel. Mineral, hel eller delsyntetisk olja är de begrepp som används. Delsyntet kan man tro är hälften mineral och hälften syntet men så är det riktigt sällan.
Man kan även tro att det är en del som är syntetisk likt 1/4 men det kan likväl vara tvärt om.

Helsyntetisk olja är inte heller alltid syntetisk i den bemärkelsen att den är lab tillverkad.
Syntetiska oljor är ett rätt vitt begrepp när man läser lite mer om det och testar sig fram i produkt havet.
Esteriska oljor likt ricin olja är nog det enda som blandar sig bra med Alcohol. Så är det Alkohol i soppan så borde det vara en olja som blandar sig annars blir en del av bränslet smörjfritt.
Även vissa Bio och Veg oiljor är syntetiska.
För att få grepp om detta så kollade jag innehållet lite närmare och struntade i den kategori som valts.
Att se det så blev lättare.

De oljor som har esterisk olja i sig har denna egenskap vi talar om att den kryper in och har otroligt hög tröskel innan de ändrar form. De förångas vid hög temp istället för att koksa vilket ger en ren kolv utan sot eller koks, en liten rest i vevhus kanske och rätt kladdig motor om den går för kall under längre tid. Det har provats att köra exempelvis trimmer på 1% framgångsrikt, lika så sågar i röjning där de inte belastas hårt under vintertid. Jag kan inte rek. detta på något vis.

Att snöa in på detta betyder att man behöver en hel del såg att testa i.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402354
Elfving skrev:En dimension till på detta.
Vad spelar det för roll för en proffshuggare att behöva köpa ny såg årligen? Kostnader är bra i en mindre firma som tjänar pengar, därför finns egentligen inte argumenten att en såg måste hålla sju år eller mer.
Det är underbetyg om sågen havererar de första åren, men det saknar troligen betydelse för innehavaren som i alla fall fick nytta av investeringen i en ny såg, rent bokslutsmässigt.
Av samma anledning kör många företagare gärna på det dyrare alkylatbränslet. Sista kronan i pris har liten betydelse när bokslutet görs! Tjänar man pengar så vill man även visa upp kostnader. En kostnad för drivmedel, färdigblandat i dunk och dessutom hälsosamt enligt forskare känns betydligt bättre än diverse kontantkvitton från OKQ8 när man redovisar.
Menar alltså att det finns fler orsaker än just energiinnehåll och avgaslukt som gör att färdigblandad alkylatbensin blivit så populär.

Det är säkert olika vad man tycker och vill.
Jag menar att en proffs såg ska gå två år utan större ras eller kostnader utöver slitage. Dels för att det inte ska bli mer konsumtions klass på proffs såg och dels för att det inte ska kastas mycket grejer vi ska ta hand om sen på olika sätt. Miljövinst finns inte i ökad konsumtion.
Att en kostnad för att arbeta blir högre kanske impar i baren, men inte annars. Ju mer pengar man tjänar till minsta kostnad ger dig möjligheter att investera eller mer i plånboken i slutet.

Man kan köpa fler såg o strunta i att reparera eller serva om nu inte kostnaden styr. De som kasseras kan då skickas hit så ligger de inte o skräpar i onödan.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402441
Niking skrev:Knaggen Hur ser motsvarande säkerhetsblad ut för vanlig mackbensin ut då? Mackbensin är ju inte precis miljövänligare än Aspen...

Sedan är det väl uppenbart att Aspen är till för motorer och inte för humankonsumtion...
/Niklas

Sök på något av H numren så får du fram säkerhetsblad för Handelsbensinen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402449
knaggen skrev:
Niking skrev:Knaggen Hur ser motsvarande säkerhetsblad ut för vanlig mackbensin ut då? Mackbensin är ju inte precis miljövänligare än Aspen...

Sedan är det väl uppenbart att Aspen är till för motorer och inte för humankonsumtion...
/Niklas

Sök på något av H numren så får du fram säkerhetsblad för Handelsbensinen.


Sitter inte vid datorn nu.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).