jannee skrev:Du har säkert helt rätt i vad du säger Mange.
Men kan det inte vara så att materialet i de nya sågarna är rena skiten, de tål m.a.o. inte vanlig "hederlig" bensin
Exempelvis har jag förutom gamla motorsågar även en 25 år gammal Briggsmotor (gräsklippare) aldrig haft några som helst problem med varken motor och förgasare i något arbetsredskap.
För övrigt har väl HVAs 550 och motsvarande Jonsereds tidiga sågar varit behäftade med massor av fel - förgasarfel.
Kanske inte ska ondgöra sig kategoriskt över soppan utan i stället titta lite noggrannare på motorerna eller förgasarna.
Klart är tydligen (om man ska tro Mange, och varför inte) så klarar inte de nya motorsågarna vanlig bensin - så är det 😡
Tänk om man då har en tillverkare av sågar som inte bara ägde en del i fabriken utan även var en av initiativ tagarna till bränslet. Att denna tillverkare baserat produktion för sin typ av bränsle är inte så svårt att förstå.
Vissa såg hade det uttrycklgen skrivit i bruksanvisningen att de skulle gå på Aspen. Detta har senare ändrats.
Vissa ÅTF servade inte såg som inte gått på rätt bränsle under en viss period.
Nu är det inte så längre.
Att säga att såg ska gå på vad för hopkok som helst är inte rätt. De har olika avgasvärden med olika bränslen.
www.chainsawcollectors.se