tallen100 skrev:Jo så kan det vara, en del trivs bäst med en Stihl såg andra med Hq o.s.v, det samma gäller bränsle.
Men att sågen trivs bäst med alkylat är jag inte så säker på.
Men det är jag!
/Niklas
tallen100 skrev:Jo så kan det vara, en del trivs bäst med en Stihl såg andra med Hq o.s.v, det samma gäller bränsle.
Men att sågen trivs bäst med alkylat är jag inte så säker på.
Mange skrev:jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel
Att Alkylat bränsle är bättre än vanlig handels bränsle är jag helt övertygad om, utom allt tvivel.
Lika övertygad är jag över att det finns "Miljöbensin" som inte Alkylat bränsle.
Det som vi kallar för Alkylat bränsle är den renaste formen av bränsle i petrolium strängen vi har rimlig tillgång till. Det är inget särskilt eller speciellt annat än en renings process av petrolium. En väl beprövad sådan som i många fall ansetts vara onödigt dyr och ineffektiv.
Niking skrev:knaggen skrev:Niking skrev:Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.
Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas
Du måste ange ett skäll till varför är den inte bra har du inga vetenskapliga bevis eller tror du bara!
Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas
knaggen skrev:Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas
Det bevisar att händelsensin är det bättre drag i än alkalyt.
knaggen skrev:Jag har släckt eld med alkalyt vad bevisar det jo att den är dålig som tändvätska.
knaggen skrev:Varför går en såg bättre på handelsbensin än alkalyt.
Elfving skrev:Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas
Jag gillar och kör nästan uteslutande på alkylat av hälsoskäl, men just det där frigolittestet är rent trams. Varför skulle en bensin som inte löser upp polystyren vara ett solklart bättre drivmedel? Finns ingen logik i demonstrationen, det ser bara effektfullt ut. Att lösa upp en specifik plast är en sak, att driva en motor är nåt helt annat.
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.
tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.
Niking skrev:Elfving skrev:Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas
Jag gillar och kör nästan uteslutande på alkylat av hälsoskäl, men just det där frigolittestet är rent trams. Varför skulle en bensin som inte löser upp polystyren vara ett solklart bättre drivmedel? Finns ingen logik i demonstrationen, det ser bara effektfullt ut. Att lösa upp en specifik plast är en sak, att driva en motor är nåt helt annat.
Tja, handelsbensin innehåller mycket lösningsmedel som kan angripa slangar, membran etc. Dessa lösningsmedel saknas ju i t.ex. Aspen.
/Niklas
Niking skrev:knaggen skrev:Niking skrev:Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas
Det bevisar att händelsensin är det bättre drag i än alkalyt.
Förstår inte alls hur du kan dra den slutsatsenknaggen skrev:Jag har släckt eld med alkalyt vad bevisar det jo att den är dålig som tändvätska.
Elden släcks ju utav syrgasbrist!knaggen skrev:Varför går en såg bättre på handelsbensin än alkalyt.
Har du testat att ändra justeringen, samt rengjort motorn från avlagringar först innan testet?
/Niklas
Röjkvist skrev:tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.
Fakta på detta? Jag tror på din uppfattning om det kan visas från provbänk.
husqvarna_med_sthil skrev:tallen100 skrev:Jag har även kört en del med alkylat och sågen har varit betydligt klenare och gått sämre, när den fått vanlig bensin så har det blivit helt annan fart och styrka.... och jag har justerat förgasaren vid olika tillfällen.
Det här är intressant ! Kan detta vara av intresse för skogsforum att testa ? Finns det tester gjorda redan ? Levererar sågen olika ? Hur ser avgaserna ut rent ämnesmässigt från ett miljöbränsle respektive vanlig bensin och olja hemblandat. Hur påverkar detta människor som andas in avgaserna ?