Traktorer och processorer

Körväg för traktor och huggarvagn

24 inlägg 9800 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401216 Finns vissa tillfällen man ska ha god sämja med grannen

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#401234 Jag har god sämja med grannen, ska köra över dennes när jag ska ta frötallarna på hitomsidan av surhålet. Grannen på andra sidan surhålet är inte densamme men där är jag osäker hur han själv har tänkt men det finns iaf ett skotarspår in på mitt över hans torra och plana mark som jag förmodligen kan få nyttja om jag frågar men... dessa två markägare på denna del jag har till grannar är inte själva i skogen utan lejer bort sina tjänster till bolag så de behöver aldrig hålla på att krångla och får vägarna på sitt eget då skördare och skotare har en förmåga att ta sig fram där det för mig är omöjligt. Med det sagt, de behöver aldrig nyttja mitt när de ska avverka och därav drar jag mig en smula att fråga, detta tillsammans med att jag vill klara mig själv om det är rimligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#402029
haltegarden skrev:Låg i lumpen som ingenjörssoldat, vi byggde kavelvägar över myrar.
Packade ihop ris i hårda knippen och lade i botten, grus uppe på detta, vill minnas att det bar väldigt bra


Nu har jag varit och sett ut min körväg ordentligt och jag har faktiskt fått till en sträckning hela vägen till surhålet över och vidare på andra sidan.

Jag kommer att förstärka med torrgran 4 m längd att lägga i botten tvärs för körriktningen, sedan ris på det och försöka trampa så gott det går med de maskiner jag har så att det hela också svallar över och fryser, då borde det hålla ? Ska jag ha mig en egen körväg måste jag över.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

80-90  
#402031 Om det inte e för långt så tycker jag du sätter på dej stövlarna å fottrampar till å börja med .. Låt traktor mm stå första gången !! Det fungerar väldigt bra !!

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

alias  
#402033
husqvarna_med_sthil skrev:
haltegarden skrev:Låg i lumpen som ingenjörssoldat, vi byggde kavelvägar över myrar.
Packade ihop ris i hårda knippen och lade i botten, grus uppe på detta, vill minnas att det bar väldigt bra


Nu har jag varit och sett ut min körväg ordentligt och jag har faktiskt fått till en sträckning hela vägen till surhålet över och vidare på andra sidan.

Jag kommer att förstärka med torrgran 4 m längd att lägga i botten tvärs för körriktningen, sedan ris på det och försöka trampa så gott det går med de maskiner jag har så att det hela också svallar över och fryser, då borde det hålla ? Ska jag ha mig en egen körväg måste jag över.


Vet du hur djup myren är till fast botten där du ska korsa den?

Det går inga vattendrag igenom myren så att du riskerar att ha strömmande vatten genom den (gör att det inte fryser lika bra)?

För att kolla djupet till botten så har vi en simpel marksond tillverkad av ett armeringsjärn med en ögla i toppen som handtag. Jag tror det är ca 1 meter långt. Är det djupare än sondens längd så är fastmarksbotten ändå för djupt för att man ska kunna köra där utan att förstärka - hittar man fastmark på 30-50 cm så hade jag nog valt att köra utan att göra jobb med att förstärka.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

ÅsaNisse  
#402038 Rätta mig om jag har fel, men jag vill lägga riset i botten och virket ovanpå. Då fördelar riset ut belastningen av stockarna, annars är det risk att stockarna bryter igenom ytan.
Så gjordes det förr när man broade väg över mossar. Ris och småträd kors och tvärs först och sedan lite grövre på tvären

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#402041 Det är ju ett surdrag men ingen bäck så inget rinnande vatten men det står vatten i mitten lite grann. Ska göra i ordning en lämplig "käpp" av armeringsjärn och se var/om det tar stopp. Att lägga ris först kanske är rätt sätt och det grövre ovan, jag har ingen aning men det låter rätt när man tänker efter... har aldrig gjort detta tidigare annat än lite grann men den gången hade det nog gått oavsett, nu är det blött på riktigt.

Bra tips och nu har jag något att hålla efter när jag ska förbereda min väg över... får se vad lodet ger, ska bli intressant att testa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

axwell  
#402059 Föredrar ÅsaNisse:s system med riset i botten, ovanpå blir det sprött som knäckebröd.
Nere i dyn ruttnar det "aldrig", massaveden tar mindre skada av att ligga nära ytan.

Ännu bättre blir det om hela överfarten täcks med någon dm lerjord eller slam från ömse sidor.

Vet inte om du har tillgång till lätt grävare som hade fixat det. 🧠

Avatar Fallback

Re: Körväg för traktor och huggarvagn

husqvarna_med_sthil  
#402071
axwell skrev:Föredrar ÅsaNisse:s system med riset i botten, ovanpå blir det sprött som knäckebröd.
Nere i dyn ruttnar det "aldrig", massaveden tar mindre skada av att ligga nära ytan.

Ännu bättre blir det om hela överfarten täcks med någon dm lerjord eller slam från ömse sidor.

Vet inte om du har tillgång till lätt grävare som hade fixat det. 🧠


Ja, ju mera jag funderar så desto mera borde detta vara rätt. Nere i dyn behåller det sina elastiska egenskaper och bryts inte sönder på samma sätt. Om man kombinerar detta på så vis att man gör knippen med ris i botten och lägger granvirke ovanpå tvärs för färdriktningen i 4 meters bitar. Sedan trampar man upp vattnet manuellt först med stövlar när det är minusgrader, sedan med atv eller snöskoter beroende på snöläget och sedan testa med tom traktor och vagn.
När man byter till tyngre belastning är väl meningen att den högre vikten ska trycka upp vatten för att slutligen bilda en så tjock tjäle att det bär ?

Traktorn väger 3500kg utan lastare, vet ej vad lastaren väger. Tom vagn väger runt 1500 om jag inte minns fel och med lass av frötall blir det ganska tungt men det blir ju fördelat på flera hjul. Sträckan där det är riktigt blött är ca 15 meter, en meter med öppet vatten som står.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).