Gallring

Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

21 inlägg 16135 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#401260 Hej igen,

kommer med nya frågor. Vi röjde en väg till stugan och nu har vi börjat med en glänta ner till vattnet. Björkträden vi fällt blir till ved och de andra träden, som jag just nu glömt namnet på, och så det är mycket gran. Vi ska bygga en enklare timmerstuga av vissa träd, har även en tillsats på motorsågen som gör plank. Men många träd blir kvar. Jag undrar om man ska sälja dem eller vad man ska göra. Det var inte 15-årig skog som jag nämnde tidigare utan 30-årig. Den ska väl i varje fall växa 30 år till minst.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Göt  
#401314 Lite nyfiken på vad det är för träd och hur dom ser ut. Du kan alltid sälja dem som flisved. Andra träd kan bli massaved eller timmer beror som sagt på trädslag hur grova träden är och hur dom ser ut.

Avatar Fallback

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401406 Gör ved av det eller sälj som ved

Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#401478 Det är blandat men det är mestadels granskog som planterats. De vi fäller är björk och aln (tror jag, brunaktig bark). Granskogen ska växa i varje fall 30 år till men det blir mer över än vad vi trodde av björken och om den är aln den andra. Det blir fina skivor i varje fall till sittplatser och bord, har en tillsats på sågen som gör plank. Men det blir som sagt mycket fint virke över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Göt  
#401484 Al eller Alm
aln är ett mått

Gran har en omloppstid på ca 100 år från planta till slutavverkning. Björk kanske 60 till 70 år.

Hur grovt är virket menar du att det går och såga plank av det. Annars går det att göra ved av allt, du kan väl lägga ut en annons i tidningen om det är nån som vill köpa det till ved.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#402001 Det ska vara AL

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Göt  
#402005 Al är bra bakved. Används traditionellt i siljanstrakten när man bakar i bakugn.

Avatar Fallback

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

tallen100  
#402013 Och rökved.

Avatar Fallback

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

axwell  
#402019 Producerar mest/ha i stora delar av landet, så mycket mer att energitillväxten även är det bästa/ha.
Detta trots att 1 kubikmeter ligger långt under dom energitäta som rönn, ek och andra vilt växande trädslag.

Rökgaserna innehåller färre och svagare cancerframkallande ämnen än andra vanliga trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#402927 Vad får för man för ett träd ungefär om man skulle sälja? Gissar att de ska vara lite större, men många är bra tjocka och vi har gjort plank av flera som blivit bänkar och bord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Sunilorblede  
#402933 Hur är virket upplagt? Den här tiden på året tar det inte länge innan virket får lagringsdefekter. Där jag håller till skulle jag vara glad om nån ville hämta virket utan att jag behövde betala.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Göt  
#402947 200 kr kubikmetern travat mått

Eller sälj det till någonn skogsköpare som flisved

Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#426356 Har fått användning av det mesta, det har fått till ved men också blivit en ute sittplats och en trappa. Avverkningen får bli om minst 20-30 år till om det ska bli lönsamt att ens diskutera har jag förstått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen? Skil

Byggonomen  
#477890 Det är skillnad på verktyg och verktyg det kan man ju säga med klarhet. Hade först vissa som inte var av märkesslaget men bytte till Dewalt och Hilti och det är som natt och dag. Visst kostar de mer men det går alltid köpa upp ett konkursbo om det skulle vara nödvändigt. Vi hade först en motorsåg från Rusta eller något liknande. Riktig plastsak som en förälder köpte, sen fick vi köpa en ny riktig och den är helt plötsligt en farlig apparat. Den förra hade väl stannat i jeansen i bästa fall.

Det är skillnad på bra grejer och på dåliga grejer. Det går inte ens understryka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

JensSkoog  
#477914 Bra verktyg är halva jobbet, eller mera :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).