Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nordverk 140

47 inlägg 17770 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

Erre  
#401583 Lastaren brukar sitta på axeltapp.
Den har inte stöd på båda sidorna.
Vår har spruckit flera gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

Erre  
#401584
Fredrik Reuter skrev:Imponerande jobb, både av dig och svärfar! :-BD

Tackar för det Fredrik!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nordverk 140

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401594 Ja de fanns väl en orsak att lastaren konstruerades om till 806/808 :shock:
Min tvärbalk i lastaren var redigt slut och behövde omplåstring :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

ananders  
#401637 Kul maskin och kul att ni gör iordning den.

Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

totte  
#401746 En kulturhistorisk välgärning att få liv i den här stora järnhögen. Nån som vet under vilken tid den gjordes?

Terrängframkomligheten måste vara rätt överlägsen mot den vanligaste dumpern, Volvo 860-modellerna, som bara hade drift på främre boggiehjulen och dessutom en axel med banjo som drog ner frigångshöjden. Vet av erfarenhet att den var rätt lätt att köra fast när det var lite mjukt och slirigt.

Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

Erre  
#401757 Tackar totte.

Du har varit inne på ämnet tidigare. :wink:

Manne Johansson - Blondin. Är det värt det???

   TS
Avatar Fallback

Re: Nordverk 140

alias  
#401759 @Erre:

Ni som gillar att skruva, du ska inte ta med svärfadern en sväng förbi Svenssons Motor i Växjö, tyckte det stod en BM Bison (är det 470, den heter tro?) med styr-vridled och enkelaxlad Livabdumper bakom, i behov av lite TLC, uppställd på begagnatplanen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

Erre  
#401760 @alias

Haha. Nej inte mer projekt nu!!
Men när denna är igång igen är vi (mest svärfar) säkert sugen på någon annan maskin igen. :smile:

(men jag ska säga till han, så tack för tipset :wink:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nordverk 140

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401764 Visst 470 hette bison men de brukade vara en 350boxer framför en enkelaxlad livabkärra, DD10

Avatar Fallback

Re: Nordverk 140

alias  
#401769
gnisten83 skrev:Visst 470 hette bison men de brukade vara en 350boxer framför en enkelaxlad livabkärra, DD10


Kan vara så att det var en 350 istället, jag vet bara att jag har sett byggen med större boggidumprar med Bison framför - så jag förutsatte att det var samma här, är dock långt ifrån säker...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nordverk 140

Hema  
#401771
alias skrev:@Erre:

Ni som gillar att skruva, du ska inte ta med svärfadern en sväng förbi Svenssons Motor i Växjö, tyckte det stod en BM Bison (är det 470, den heter tro?) med styr-vridled och enkelaxlad Livabdumper bakom, i behov av lite TLC, uppställd på begagnatplanen?

MVH
Alias

TLC?

Avatar Fallback

Re: Nordverk 140

alias  
#401772
Hema skrev:
alias skrev:@Erre:

Ni som gillar att skruva, du ska inte ta med svärfadern en sväng förbi Svenssons Motor i Växjö, tyckte det stod en BM Bison (är det 470, den heter tro?) med styr-vridled och enkelaxlad Livabdumper bakom, i behov av lite TLC, uppställd på begagnatplanen?

MVH
Alias

TLC?


Tender Love & Care (fritt översatt i behov av lite omvårdnad).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

totte  
#401820
Erre skrev:Tackar totte.

Du har varit inne på ämnet tidigare. :wink:

Manne Johansson - Blondin. Är det värt det???


Jaha, se där, det hade jag glömt att jag skrivit om där. Skoj att läsa om den tråden.

Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

Erre  
#401880 Lite nya prylar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordverk 140

Erre  
#429114 Och då äntligen.
Succé!!!



Den som lyssnar uppmärksamt kan nog höra lite glädjegnägg. :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).