Motorsåg och handhållet

Nyköp av motorsåg

9 inlägg 3786 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyköp av motorsåg

chanoo  
#401603 Hej , har tänk investera i en ny motorsåg , har i alla år kört med Huskvarna och har alltid varit nöjd , men nu finns de ju en djungel av olika varianter och modeller , hugger främst på egna skiften för års ved till kaminen , väldigt blandad skog men inte överdrivet grov Heller , händer ibland att jag tar på mig nått jobb och fäller grova gårds träd som är besvärliga , hade innan en Huskvarna 44 och den var bra ! Tips på bra modell och som funkar till i stort sett allt , mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nyköp av motorsåg

hlb  
#401608 Husqvarna 550 XPG från Hylte Lantmän.

Användarvisningsbild

Re: Nyköp av motorsåg

chanoo  
#401711 Den ser jäkligt fin ut 550 xpg ! Frågan är om den i långa loppet efter ett par timmar blir väldigt tung att bära runt på , tänker då mest på när man gallrar och kvistar osv , som kapsåg är den säkert grym , hade gärna fått tag på en 346 xp , relativt smidig såg och mycke att köra med , mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyköp av motorsåg

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401712 550 är inte större än 346 vad jag kan minnas.. var dock ett par år sen jag höll i en 346a..

Avatar Fallback

Re: Nyköp av motorsåg

alias  
#401713
chanoo skrev:Den ser jäkligt fin ut 550 xpg ! Frågan är om den i långa loppet efter ett par timmar blir väldigt tung att bära runt på , tänker då mest på när man gallrar och kvistar osv , som kapsåg är den säkert grym , hade gärna fått tag på en 346 xp , relativt smidig såg och mycke att köra med , mvh


Om du bär sågen mycket när du kvistar så jobbar du onödigt oergonomiskt - sågen ska vila på stammen större delen av tiden. Tänk på att planera huggningen så att du kan utnyttja ojämnheter i marken, stenar, stubbar och virkeshögar till att få upp arbetshöjden vid upparbetning av de fällda träden.

Söker du en lätt såg så skulle jag rekommendera Stihl MS201 (lockar en dock till mer fusk med arbetsmetodiken).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nyköp av motorsåg

JohannesG  
#401718
chanoo skrev:Den ser jäkligt fin ut 550 xpg ! Frågan är om den i långa loppet efter ett par timmar blir väldigt tung att bära runt på , tänker då mest på när man gallrar och kvistar osv , som kapsåg är den säkert grym , hade gärna fått tag på en 346 xp , relativt smidig såg och mycke att köra med , mvh

550XPG, tung såg :shock:, du måste skämta, eller så behöver du äta och jobba mer för att bygga upp lite muskler. Det är klart att det finns lättare sågar, men 550 är absolut inte en tung såg. 550:in är 0,1kg lättare än 346:an. När jag körde 550 upplevde jag den som smidigare än346:an.

Numera kör jag 560XPG som första såg och har inte ångrat mig en sekund, men det har jag skrivit mer om i en annan tråd.

Användarvisningsbild

Re: Nyköp av motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401722
chanoo skrev:Hej , har tänk investera i en ny motorsåg , har i alla år kört med Huskvarna och har alltid varit nöjd , men nu finns de ju en djungel av olika varianter och modeller , hugger främst på egna skiften för års ved till kaminen , väldigt blandad skog men inte överdrivet grov Heller , händer ibland att jag tar på mig nått jobb och fäller grova gårds träd som är besvärliga , hade innan en Huskvarna 44 och den var bra ! Tips på bra modell och som funkar till i stort sett allt , mvh

Vad har du för säljare nära dig? Åk runt o titta o känn och kläm lite.

Avatar Fallback

Re: Nyköp av motorsåg

husqvarna_med_sthil  
#401732 Jag valde 550 xpg till slut efter att ha läst här på forumet och pratat med kompisar ikring dessutom lyckades jag få bästa priset på den av de 50 cc jag sökt runt ibland.
Det är väl just vid gallring man får bära sågen i armarna mycket då ingen stam med någon ordning finns att ta stöd mot.

Avatar Fallback

Re: Nyköp av motorsåg

mrvimek  
#401830 Köp till18 tum svärd :)!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).