Skogsvagn (Huggarvagnar)

Eget hydraulsystem på vagnen

74 inlägg 45204 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401625 Håller på med ett "litet" projekt. Trött på traktorns hydraulik och bygger därför en hydraultank till vagnen och monterar en rejäl pump på kraftuttaget.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

ÅsaNisse  
#401636 Har du slätmark i skogen eller hur funkar det när traktorn ska klättra över lite sten med framhjulen. Lätt att draget trycker till pumpen.
En bild från sidan med kärran kopplad skulle vara beskrivande.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401638 Vilken tur att det finns en sådan då. Hoppas det skall klara sig

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

tallen100  
#401644 Ja det där ska nog gå fint :smile:

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

ulfgustav  
#401655 Att välja en så dyr pump till denna applikation känns lite "overkill" men du har kanske köpt den billigt och då är du att grattulera

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

alias  
#401656 Vad är det för märke och modell på pumpen?

Funderar själv lite kring antingen fotgas bak i hytten på traktorn eller pump och tank på huggarvagnen.

Vad är det för kombination av traktor-vagn som du har (tyckte det stod New Holland på traktorn ovan kraftuttaget, är vagnen en Mowi av något slag)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401690 Jag tänkte som du ulfgustav, en kolvpump är ju bättre men alldeles för dyr. Jag hade fel, blir bara någon tusenlapp mer än vad en bra kugghjulspump med vxl-låda skulle kostat. Med denna pumpen kommer jag kunna köra ett högre tryck oxå, byggde om vagnen för ett antal år sedan och monterade 2st BB4-800. Motorerna och delarna som jag monterat runt om tål ju mycket mer än vad traktorn ger (190bar) så nu skall jag bara hitta ett lagom systemtryck.

Första provkörningen var med 190bar, samma som traktorn, vilken oerhörd skillnad redan där. Traktorns pump är lite trött och ger inte mycket tryck med lite högre flöde, det gör definitivt kolvpumpen. Väljer jag en traktorväxel som ligger 1km/h lägre än kärran så har jag hjulspinn på kärran hela tiden (bara kört tomme).

Till din fråga Alias:
Det är en NH L75, och vagnen mycket riktigt en Mowi 105, med hemmabyggd WD.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401756 Vore intressant med någon bild på hur drivningen är fixad med :-BD
Köpte en pumplös moheda för många år sen och provade med krantrycket(175bar) och då hände de inte så mycket men med en separat ventil över 210bar blev de knuff på grejerna :D

Aluminiumpumpar tålde visst inte så högt tryck i längden fast de tog många år innan jag blev upplyst om de, nu har jag gjutjärnspump ist men drömmer lite om konstanttryck eller LS :grin:

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401774
Masse skrev:Jag tänkte som du ulfgustav, en kolvpump är ju bättre men alldeles för dyr. Jag hade fel, blir bara någon tusenlapp mer än vad en bra kugghjulspump med vxl-låda skulle kostat. Med denna pumpen kommer jag kunna köra ett högre tryck oxå, byggde om vagnen för ett antal år sedan och monterade 2st BB4-800. Motorerna och delarna som jag monterat runt om tål ju mycket mer än vad traktorn ger (190bar) så nu skall jag bara hitta ett lagom systemtryck.

Första provkörningen var med 190bar, samma som traktorn, vilken oerhörd skillnad redan där. Traktorns pump är lite trött och ger inte mycket tryck med lite högre flöde, det gör definitivt kolvpumpen. Väljer jag en traktorväxel som ligger 1km/h lägre än kärran så har jag hjulspinn på kärran hela tiden (bara kört tomme).

Till din fråga Alias:
Det är en NH L75, och vagnen mycket riktigt en Mowi 105, med hemmabyggd WD.

Pumpen heter OMFB HDS-108 eller liknande

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401778 Finns bilder någonstans på forumet, vet inte var så jag lägger in igen.
Detta är ju gamla bilder, nu är filtret borta (sitter annat i tanken)
Sitter en 3/2 ventil i kranpallen mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

ulfgustav  
#401796 Ok, då jag ser beteckningen på pumpen"Pumpen heter OMFB HDS-108 eller liknande" då förstår jag att den inte var så dyr, det är en lågpris kopia, den liknar motsvarande Parker

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Robertberg  
#401824 Här är tråden du skrev i när du byggde driften: Bygga drift på skogsvagn?

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402057 Idag blev det monterat en flödsedelare (diffbroms) och en backkamera plus två styck 10w LED bak på kärran.
Justerade trycket till 245Bar, känns som om det räcker så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402331 Hej.
Artig å se at du har fått fixat egen pump og tank. Bli vel bra skilnad med 245bar.
Mye koster det for en slik stålpump Masse. Gir vel riktig bra fløde også, kjørar du på 540 eller 1000rpm.
Du Måste slenge ut en filmsnutt også nu☺

Det arbeidet du har gjort ser og veldig proffsig ut :-BD :-BD :-BD

HilsenTrond

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402451 Det är samma pump som Weimer säljer, du kan kolla ungefärligt pris där, jag hittade ett lite bättre pris på annat håll.
Jag kör på 540 eller 540E, drivningen blir för snabb på E så troligen kommer det bli 540. Det blir till att varva upp traktorn till ca 1100 rpm för att få bra fart på kranen men det är inte hela världen.
Tack Trond!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).