Avverkning (slutavverkning)

Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa rent?

16 inlägg 8694 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa rent?

OliT  
#401278 Vinden gick ganska hårt åt våra nygallrade bestånd tidigare i somras. Värst är det på en liten höjd, där sex hektar som gallrades för drygt två år sedan blev ett litet plockepinn. Skulle uppskatta att 55-60 procent av beståndet är snett eller fällt.

Skogen är klassad som en G1:a / T16, ålder kanske runt 40-45 år? Raka och fina tallar som står kvar, men det blir ganska glest om det som är vindfällt plockas ut. Hade en virkesköpare här i dag som rekommenderade att vi "börjar om" på den plätten, något jag kanske inte är helt sugen på. Han verkade heller inte helt intresserad av kontinuitetstanken eller blandskog, så jag vill gärna ha lite andra inspel på vad vi kan göra åt detta.

Nettot på hans melodi, att sopa rent (även fast det inte är lägsta slutavverkningsålder), markbereda och plantera nytt är cirka 40-45 000 kronor. Alternativet är att ta ut de cirka 30 m3fub per hektar som ligger, totalt 50-60 000 kronor, men då med en del eget arbete. Till det får vi en slant från försäkringen för fördyrad avverkningskostnad och lite ersättning för utebliven tillväxt.

Vi har i dag ingen skogsvagn, men kan tänka oss att lägga arbetet som egen insats och finansiera ett skogsvagnsköp med virkesslantarna. Vad tycker ni att vi ska göra?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

jannee  
#401280 Sopa ned resten = ALLT.
Börja om från början, blanda gärna tall och gran eller t.o.m. lärk. Släpp även upp löv, blandskog står bättre än rena monokulturer.
Du ska bara inte inbilla dig att alla de träd som nu står kvar kommer att klara sig, tvärtom kommer säkert 20 till 30% att gå bort inom en tio års period.
Bättre att bita i det sura äpplet EN gång än tugga på det så länge du lever :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

Umea  
#401284 Känner med er !

Man blir ledsen i hjärtat när man råkar utför sånt där.

Det är ett svårt beslut som ni tvingas att fatta.

Jag tänker så här :

Det som har hänt har hänt och går inte att göra ogjort.

Om man väljer att inte starta om finns risk att man får sörja samma område en gång till ifall det blir

kraftig vind som tar en del av eller resten av den kvarvarande stående skogen.

Sörja, gå vidare och blicka framåt.......

Lycka Till !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

bgl  
#401293 Detta var en stor fråga efter höststormen -69 här i Bergslagen.
Vi slutavverkade för 2 år sen ett bestånd där dåvarande ägaren hade valt/snarast tvingats av Skogsstyrelsen/ att lämna ett sönderblåst bestånd. Jag visade siffror från utfallet i en tråd här men jag kan inte hitta i vilken.
Resultatet var i alla fall helt klart, nu stående volym i den del som kalhöggs efter stormen och planterades är efter hård röjning i flera steg men före gallring i princip lika stor som det nu avverkade restbeståndet!
Grundtipset är att hugga ner resten och starta om från början.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

Sunilorblede  
#401300 Vad du ska göra styrs väl helt och hållet av vad du har för mål, vilket inte framgår. Vad är målet? Du skriver att du inte är jättesugen på tanken att börja om, varför?

Användarvisningsbild

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

fretchi  
#401317 Känner du dig tveksam, varför inte både och? Spara de tätaste partierna och slutavverka de områden som drabbats värst? Du kan ju ändå göra arbetet själv om du vill.

Kontinuitetsskogsbruk är en intressant tanke, men tall är väl inte det mest lämpliga trädslaget för det. Står tall för glest blir det ju inte någon lysande kvalitet på dem, och föryngring under skärm är inte lämpligt.

Ett kalhygge är ju trist att titta på, i tio, femton år kanske. En luckig och ojämn skog av sämre kvalisort är kanske inte lika tråkig att titta på, men den är det desto längre.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

Kebbe  
#401450 Avverkningsanmäl är det enda och riktiga svaret utifrån den information jag läser mig till. Det lär i bästa fall generera nollresultat om du pratar med skogsägarföreningen och omstart. Du har en kostnad framför dig, markberedning, plantering, röjning, nollresultat gallring ooops nu befinner vi oss snart framme i nästa generation skogsägare och visst är det kul att äga skog på distans?
Egetarbetefunderingar på den nivån är väl mest självbedrägeri?

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

saekb  
#401455 Gallrade (blädade) för fyra par år sedan i ett äldre bestånd. Rågångsgrannen gjorde slutavverkning för ett år sedan och stora delar av det som stod låglänt blåste ner. Innebar mycket vinschning. Jag har tvekat om jag skulle slutavverka eller inte. Noterat att marken är mycket lättföryngrad (stora plantor finns sedan tidigare) varför jag lämnat kvarvarande träd. Jag räknar med att få återkomma att plocka nedblåsta träd under flera år. Då jag försöker vara självverksam så mycket som möjligt tänker jag pröva den här modellen. Om allt funkar slipper jag i alla fall markberedning och plantering. Fel eller rätt?

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

saekb  
#401457 Hittade en bild från 23 december 2015

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

jannee  
#401458 På sikt får du skog, inget tvivel om detta. Ojämn åldersfördelning och du får nog mer eller mindre varje år ta till vara på träd vars kvalitet är av skiftande art.
Rent ekonomiskt är det troligtvis på sikt ändå negativt att göra som du tänker. Bättre ta ned allt för att senare plantera med stora barrotsplantor av förädlad sort. De växer nämligen minst 20% bättre än dina självföryngringar.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

markalyckan  
#401464 Jag hade Gudrunstormen som fällde många ha. Hälften högg jag helt rent och planterade. Det som var kvar lämnade jag utan att hugga rent. Planteringarna jag gjorde är granarna fyra m höga. Där jag lämnade skog kvar som var stormskadad har inte hänt mycket annat än att jag får hämta vindfälle varje år och mycket björk med dålig tillväxt i gläntorna. Ingen lönsamhet i detta. Så jag hade avverkat allt.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

saekb  
#401468 Tror ni att kvarvarande skog kan fungera som vindskydd mot närliggande äldre skog och därmed ändå kan ha ett värde? Fotot tagit från grannens hygge in mot en moränkulle på min mark. Till vänster mark med högt grundvatten.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

jannee  
#401477 Inom 10 år är den kanten helt förödd - garanterat. Är du bara medveten om att den kanten och "vindskyddet" bara är av tillfällig art så ok.
De som inte blåser omkull, bränner solen bort + granbarkborren 😡
Jag hade i alla fall avverkat det nu medan du får något för det.
Eller vänta 3 år får du se hur det då ser ut, med lite tur står det mesta kvar + att övrig skog stabiliserat sig mer.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

isteskog  
#401479 Håller med Jannee! Avverka och börja om.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av sex hektar vindfällen? Plantera eller sopa r

OliT  
#401482 Tack för alla inspel! Ja, det låter ju onekligen som att det inte finns så mycket att välja på när det är den här typen av bestånd. Ska försöka få hit en annan virkesköpare också och höra vad denne tycker, men det lutar åt att göra en avverkning på den plätten och få upp lite mer blandat framöver.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).