Motorsåg och handhållet

Oregon Speedcut

205 inlägg 75204 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 95TXL vs 95VPX

SawTroll  
#389345
traktorz skrev:Visst skiljer sig 95TXLfrån H30/95VPX, bl a saknar den lätthålen i varannan drivlänk.
Bild


De hullene er vel primært der for å holde på olje, men på TXL er det vel mønstret på drivlenkene som har den jobben?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#389347
traktorz skrev:Visst har den drivlänkdsbredden 1.3mm.
Lämpligtvis för ett svärd med matchande bredd på svärdsbommarna, men det var ju även fallet med gamla H30/95VPX; AntiVib Light, Pixel, Micro-Lite.

Rekommendation enligt Oregon:
Always install 95VPX chain on a Micro-Lite™ bar (ML, MG or MP part numbers) to obtain all the advantages built into the Micro-Lite™ system.


Micro-Lite/Micro-Lite Pro skiftet jo nylig navn til Pro-Am 95VPX/Pro-Lite 95VPX, så Oregon biter visst seg selv litt i halen med begrepene der.... :lol:

Det som det dreier seg om er uansett .325NK (narrow kerf), eller Pixel med Husqvarna lingo.
Senast redigerad av SawTroll ons 27 apr 2016, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

axwell  
#389362
SawTroll skrev:De hullene er vel primært der for å holde på olje, men på TXL er det vel mønstret på drivlenkene som har den jobben?


Exaktumento vad jag skrev i inlägget före. "Lättningshål" var bara ett citat från traktorz. :mrgreen:


axwell skrev:Om dom där småkanalerna i drivlänkarna fungerar som konstruktörerna tänkt sig så bör det vara bättre än "lättningshål" för att transportera oljan på rätt sätt.

Smart, nitförbandet kommer närmare den fräscha oljan redan före noshjulet. :-BD

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#389381
axwell skrev:
Exaktumento vad jag skrev i inlägget före. "Lättningshål" var bara ett citat från traktorz. :mrgreen:




Ja, men det innlegget så ikke jeg før etterpå.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389403 prøvd kjede no både før og etter filing. Ikkje særlig bra "out off the box" Dette er det eg merka meg når eg skulle fila: Veldig lett å komme for langt ned i tanna, spesielt tenna som files mot høgre. Måtte følga med som ein smed for å unngå nettopp det. filte alle tenna og tok ett drag over alle ryttarane. Kappa deretter skiver av furu og lønn. Da fungerte kjedet bra, omtrent som det gammle kanskje, kanskje litt bedre. Men det blei litt h- nebb kanskje litt for mykje. Får sjå kva erfaring eg får når eg får testa kjedet skikkelig ut på sitka under praktisk hogst.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392548 Noken andre som har prøvd ny kjedet og gjort seg opp ei meining om det? Sjøl har Eg hatt litt fri og sån så Eg har Ikkje fått brukt det så mykje. Merker at det er litt unaturlig for meg å fila 35 grader er jo vant til 30. Dette blir det nye kjedet for alle Dei som brukar h 30 i dag så viss det Ikkje fell i smak kan det kanskje Vera lurt å kjøpa inn ein del av det gammle. Virker som det er mindre hjørne på det nye og kanskje det kapper litt fortare men til Kvisting synes Eg Ikkje det er noke bedre iverfall Ikkje foreløpige.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393624 Min foreløpige konklusjon er at det ikkje er bedre enn det gammle, må fila ein god del hukenebb for å få det til å bita skikkelig, men ein ting har eg merka meg det virker som det tåler meir før betet går ut av det, dvs det tåler haukenebb bedre.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

stihl91  
#401244 Nån mer som provat Speedcut kedja och svärd?

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401261 Jag har provat dem och jämför man med 95vpx som den ersätter just nu så är det en förbättring.

Väntar med spänning på den i 1,5mm spårvidd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

traktorz  
#401286
Mange skrev:Jag har provat dem och jämför man med 95vpx som den ersätter just nu så är det en förbättring.

Väntar med spänning på den i 1,5mm spårvidd.


Men om Oregon SpeedCut ersätter 95VPX som ju är 1.3mm, så vad skulle SpeedCut i 1.5mm ersätta?
Eller är det en helt ny kedja du väntar på, baserat på fabrikantens och användarnas erfarenheter gjorda med 1.3mm varianten?

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

Hema  
#401287 Ny fil o filmall med? Eller iaf mall kanske.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401290 Eg har brukt speedcut siå april min konklusjon er at ho er bedre, held bedre på skarpheita og sagar fortare, ei forbedring.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Speedcut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401299
traktorz skrev:
Mange skrev:Jag har provat dem och jämför man med 95vpx som den ersätter just nu så är det en förbättring.

Väntar med spänning på den i 1,5mm spårvidd.


Men om Oregon SpeedCut ersätter 95VPX som ju är 1.3mm, så vad skulle SpeedCut i 1.5mm ersätta?
Eller är det en helt ny kedja du väntar på, baserat på fabrikantens och användarnas erfarenheter gjorda med 1.3mm varianten?

Jag vet tyvärr inget mer än att SpeedCut kommer i höst med 1,5mm spårvidd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#401301
Mange skrev:Jag har provat dem och jämför man med 95vpx som den ersätter just nu så är det en förbättring.

Väntar med spänning på den i 1,5mm spårvidd.

Det er vel ikke spesielt sannsynlig at det blir en 1.5mm versjon, da TXL er "narrow kerf" (pixel), med drivlenker som er 1.3mm hele veien opp. Allikevel kan det selvsagt hende at deler av designet kan overføres til andre modeller som ikke er NK, men da blir nok modellbetegnelsen en annen.

Avatar Fallback

Re: Oregon Speedcut

SawTroll  
#401302
Mange skrev:
traktorz skrev:
Mange skrev:Jag har provat dem och jämför man med 95vpx som den ersätter just nu så är det en förbättring.

Väntar med spänning på den i 1,5mm spårvidd.


Men om Oregon SpeedCut ersätter 95VPX som ju är 1.3mm, så vad skulle SpeedCut i 1.5mm ersätta?
Eller är det en helt ny kedja du väntar på, baserat på fabrikantens och användarnas erfarenheter gjorda med 1.3mm varianten?

Jag vet tyvärr inget mer än att SpeedCut kommer i höst med 1,5mm spårvidd.


Da må det jo være snakk om SpeedCut sverd som ikke er det som vanligvis kalles NK/Pixel, eller at man utvider innholdet i begrepet NK til å omfatte en 1.5mm variant. Det siste finner jeg lite sannsynlig, men jeg har jo tatt feil før.... :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).