ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595461 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

anersimyra  
#396432 Att maskinerna saknar EBS innebär ingalunda att de saknar motorbroms, släpper man gasen i ett utförslut kommer remmen visserligen släppa och maskinen rulla fritt. Men remmen släpper först när farten gått ner ordentligt. Tekniken blir då att bromsa och samtidigt " stötta " med gasen för att hela tiden ha remmen i ingrepp.. :geek:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#401267 Istället för att starta en ny tråd skriver jag här. Har bestämt att införskaffa en atv i början av nästa år när julen och nyåret är avklarat. Jag har jämfört, tittat på klipp osv och kommit fram till att det förmodligen blir en ny eller begagnad Yamaha 450, om jag får tag i någon. Har varit inne på det tidigare men annat har tvunget att få gå före, nu är det dags att resterande del i familjen också får lite glädje av mitt brukande ( de pratar till och från om fyrhjulingar). I första hand kommer denna maskin att användas för transporter vid skogsarbete men vill gärna kunna lunna fram en del vindfällen dit jag inte tar mig med traktorn, det innebär som oftast korta sträckor men där det kan vara brant eller blött.

Tänkte uppgradera på snöskoterfronten först men fönstret för att använda snöskoter ser ut att minska för varje år medan en atv går att använda större delen av året oavsett väder.

Storlekar över 500 drar iväg i pris och blir allt för dyra för vad jag tänkt mig.

Nu måste jag ställa frågan om det finns några nackdelar med detta val som jag missat/förbisett ?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#401271 En motorsvagare maskin passar sämre för larvband om sådana planer finns, men annars så funkar det nog bra, bara att topphastigheten och förmågan att dra tungt i högre hastigheter minskar med en mindre maskin. Något som jag tycker du bör satsa på är direktinsprutning och servo. Sedan så är däck med mönster för skog (inte lera/mud) och eventuellt kedjor bra att ha på om du ska köra i skogen. Billigast blir att skaffa kedjor som passa originalhjulen. Samt ska du vill du hålla nere kostnaderna så tycker jag att du bör välja en enklare (gärna en smidigt lite smalare med boggie) timmervagn för det du kan handlasta och sedan en lunningsvagn för det tyngre. Flyttbar vinsch gör jobbet trevligare.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#401292 Det finns ju så väldigt mycket tillbehör till fyrhjulingarna och det är lätt när man sitter och tittar att man har en 800 med larver och en driven kranvagn :lol: ... sedan tittar man på priset :( Nä transport till skogsjobb. Bära runt på grejer till olika aktiviteter, fiske tex. Åka mellan gårdarna här hemma med barnen. Jag vill dock gärna också kunna använda den att fara ut lite längre än vad traktorn når för att hämta enstaka stockar att dra fram där jag når med traktor och vagn.

edit: Jag har en jättefin tall som ramlat och det finns inte en sus att nå dit med traktorn, men med en atv kommer jag emellan och skulle kunnat ta hem den till sågverket... nu kan jag bara titta på den.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Martcarl  
#401310 Har en CF Moto Uforce (800 cc) som jag använder till många sysslor på hästgården. Valet stod mellan en UTV eller kompakttraktor när fördelar och nackdelar stöttes och blöttes. Varför valet tillslut landade på UTV och CF motos Uforce var mycket för att tjejen då också lätt kan använda UTVn för att köra vatten till hagarna, sladda/välta paddoken eller dra släp med hö mm. Med en traktor hade det inte hänt [emoji1]... Tycker UTVerna blir lite rejälare då man vill dra lite tyngre jämfört med ATVerna, förvisso även klumpigare men jag tror de kommer bli allt vanligare framöver.
ImageUploadedByskogsforum forum1469824044.747803.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1469824120.305562.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#401321 Jag glömde en grej. Ganska aviktig sak. 4x4 och diffspärr är ett måste i skogen o särskillt med vagn.

Jag tror också UTV:erna kommer bli vanligare.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#401323 Jag ser också fler utv nu än förr och det är klart men då blir det helt andra priser. Gör som jag tänkt om jag hittar någon där efter nyåret för rätt pengar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robbanhög  
#405323
IMG_1472574778.313439.jpg


Nya sulor på idag vart riktigt bra! Nu skall bara variatorn schimsas om så den blir ytterligare lite lägre växlad [emoji41]

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#405361
Robbanhög skrev:
IMG_1472574778.313439.jpg


Nya sulor på idag vart riktigt bra! Nu skall bara variatorn schimsas om så den blir ytterligare lite lägre växlad [emoji41]

Spännande, har du lite mer uppgifter om däcken? Man kan ju tycka att det borde vara självklart att det skulle vara vanligt med traktormönstrade däck till fyrhjuling men icke. Så gissar jag rätt om detta är en specialare?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

molnia  
#405363 Fars fyrhjuling är dieselmotor i, kraftutag och lyftarmar... en mf 35. =))
något låg under i skogen men gången blir lugn i skogen med den. Ingen högvarvig motor som jag blir stressad av. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robbanhög  
#405403
Hema skrev:
Robbanhög skrev:
IMG_1472574778.313439.jpg


Nya sulor på idag vart riktigt bra! Nu skall bara variatorn schimsas om så den blir ytterligare lite lägre växlad [emoji41]

Spännande, har du lite mer uppgifter om däcken? Man kan ju tycka att det borde vara självklart att det skulle vara vanligt med traktormönstrade däck till fyrhjuling men icke. Så gissar jag rätt om detta är en specialare?

IMG_1472614889.824531.jpg

Beställde dem härifrån och alla uppgifter med på bilden. Ja man kan ju tycka att det borde vara så. Ja du gissar helt rätt,måste ju testa hur det funkar så det blir en utvärdering efter test [emoji41]

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

stektlök  
#405408 De breda däcken fyller säkert en funktion för de som behöver det. Men det skvätter väl också upp mkt från dom om man inte har skärmbreddare ?
Själv kör jag en Suzuki kingquad 500 med smala däck (orginal) :sad: inte lika manligt, jag vet ! :mrgreen:

Nästa gång jag byter blir det mer kubik i motorn.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robbanhög  
#405410
stektlök skrev:De breda däcken fyller säkert en funktion för de som behöver det. Men det skvätter väl också upp mkt från dom om man inte har skärmbreddare ?
Själv kör jag en Suzuki kingquad 500 med smala däck (orginal) :sad: inte lika manligt, jag vet ! :mrgreen:

Nästa gång jag byter blir det mer kubik i motorn.

Har original framfälgar,blir smalt och fint trots breda däck. Behövs inga skärmbreddare[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Toumo Mäkinnen  
#405705 Honda ska det vara :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#405726
Toumo Mäkinnen skrev:Honda ska det vara :grin:


Kan du inte förklara varför ? Honda verkar också bra, kanske för sin bakaxel osv i skogen med lass men i övrigt, hur är dessa då ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).