Friluftsliv, Naturturism

Priser på bär

32 inlägg 108713 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182336 Idag övergick thailändarna till att plocka blåbär i trakterna där man befinner sig, så nu gäller det att passa på att plocka bären innan dessa blir sällsynta också.... Blir att satsa på att plocka en hink per dag nu i en vecka framöver, fungerar väldigt bra att plocka blåbär / jobba som plantbas på samma arbetsplats :)

gäller bara att ha folk i sin närhet som hellre rensar än att plocka ;)

På varje myr ser man en himla massa fotspår, vid varje vändplan ser man hjortronresterna... Thailändare verkar även ha blivit väl informerade om att ej lämna skräp efter vägkanterna vilket är skönt att slippa se

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

mooos73  
#182342 Bra så långt, att dom lärt sig plocka med skräpet! Vi har tro det eller ej hyrt ut både soptunnor och container till inkvarteringen dom har i Skivsjö!
Det går åt rätt håll!!!

Å Skogsgotte, rensa blåbär är ett jävla straffarbete!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

Skogshuggarn  
#182386
SkogsGotte skrev:
På varje myr ser man en himla massa fotspår, vid varje vändplan ser man hjortronresterna... Thailändare verkar även ha blivit väl informerade om att ej lämna skräp efter vägkanterna vilket är skönt att slippa se


Ja,,, att plocka på myrar kring skogsbilvägar är tämligen "kört" nuförtiden, men man har ju andra ställen som tur är. :wink:

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

Enstaberga  
#232577 En bärodlare i sörmland menade att han får ut mellan 500 000 och 900 000kr per hektar, han odlar hallon och jordgubbar. Är detta rimligt eller blåste han mig som godtrogen är?

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232596 vad ligger priset på äkerbär?

IMG_0438[1].JPG

hittade ett fin fint hygge i våras när vi var och planterade, sanslöst mycket åkerbärsblommor där och ja det visade sig att det fanns gott om dem där, dessutom ett riktigt stort hygge så man kan nog plocka en 10 liter på en dag utan problem.7

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

clasandre  
#232599 har hört att man kan få runt 800 kr kg på åkerbär! :) sökte och hitta att det priset var 580 kr kg år 2005 :)

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232619 troligtvis rensade bär men ja om det e orensat så då har man något å sysselsätta sig med :) bra att det dessutom är skattefritt tills man blir less på att plocka bär!

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

Camwood  
#233446 Jag plockde bär på sommaren(hjortron o blåbär) och hösten(lingon) för ca 20 årsen och tjänade bra :grin: Man fick betydligt bättre betalt för orensade bär ca 9-13 kr kg för lingon och blåbär toppriset var ca 22 kr kg för lingon :surp: Jag åkte runt i norrlands innland och lärde mej vilken ålder och sollägen på hyggen som det lönade sej mest att plocka på och plockade 60-90 kg per dag (rekordet var ca 140 kg). Jag höll på med 2 månader per år och det var en bra extra inkommst. Tänk att bensinen kostade bara 7-8 kr litern då.
Man försökte att komma upp minst 1 000 kr per dag innan man slutade för dagen och det var mycket pengar för 20 år :grin: sen. Nu skulle jag inte plocka för dom priserna uppköparna har i dag.

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

tallen100  
#233511
Camwood skrev: Nu skulle jag inte plocka för dom priserna uppköparna har i dag.


Varför har priserna sjunkit tro.. :roll:

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

hakki  
#233522
Enstaberga skrev:En bärodlare i sörmland menade att han får ut mellan 500 000 och 900 000kr per hektar, han odlar hallon och jordgubbar. Är detta rimligt eller blåste han mig som godtrogen är?

Ja han blåste dej nog rejält :grin: känner många som skulle ha varit miljonärer i dgsläget ifall dom siffrorna stämde :???:

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär.

Camwood  
#233564
hakki skrev:
Enstaberga skrev:En bärodlare i sörmland menade att han får ut mellan 500 000 och 900 000kr per hektar, han odlar hallon och jordgubbar. Är detta rimligt eller blåste han mig som godtrogen är?

Ja han blåste dej nog rejält :grin: känner många som skulle ha varit miljonärer i dgsläget ifall dom siffrorna stämde :???:

De e inge problem att tjäna mycket pengar jordgubbar.Jag tänkte skälv odla för skälvplock men hadde inte kapital nog för det. Har även bekanta som odlar i uppland .
Problemet med bärodling är att det är så många variablar (väder,priser tillgång mm)som kan äventyra din investering och det krävs mycket kunnade och kapital. Men på lång sikt så det riktigt lönsamt förhållande till övrigt jordbruk. Avkastning är 13-20 ton ha och med ett pris på 15 kr kg = 230 000 kr ha men säljer du direkt till slutkund så är priset 50 kr kg så då blir det
750 000 kr ha tex,

Avatar Fallback

Re: Priser på bär.

hakki  
#233596
Camwood skrev:
hakki skrev:
Enstaberga skrev:En bärodlare i sörmland menade att han får ut mellan 500 000 och 900 000kr per hektar, han odlar hallon och jordgubbar. Är detta rimligt eller blåste han mig som godtrogen är?

Ja han blåste dej nog rejält :grin: känner många som skulle ha varit miljonärer i dgsläget ifall dom siffrorna stämde :???:

De e inge problem att tjäna mycket pengar jordgubbar.Jag tänkte skälv odla för skälvplock men hadde inte kapital nog för det. Har även bekanta som odlar i uppland .
Problemet med bärodling är att det är så många variablar (väder,priser tillgång mm)som kan äventyra din investering och det krävs mycket kunnade och kapital. Men på lång sikt så det riktigt lönsamt förhållande till övrigt jordbruk. Avkastning är 13-20 ton ha och med ett pris på 15 kr kg = 230 000 kr ha men säljer du direkt till slutkund så är priset 50 kr kg så då blir det
750 000 kr ha tex,

:wink: Ja du..ganska optimistiska siffror tycker jag,13-20 ton?750000 per hektar? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär

Torbjörn Johnsen  
#401127 Enligt artikel i Svd (baserad på information från bl a SLU) så finns det rekordmycket blåbär i skogen men det mesta ruttnar bort. Svenskar vill inte plocka i någon större omfattning utan det är mest internationella plockare som förser bärindustrin med blåbär. Det finns en prisangivelse i artikeln om att värdsmarknadspriset för rensade, frysta blåbär ligger runt 26,60 kr/kg och att efterfrågan på blåbär är stor. SLU hävdar att vi är dåliga på att ta vara på förädlingsmöjligheten av detta blåa guld här i Sverige.

http://www.svd.se/blabar-for-miljarder-ruttnar-i-skogen

Avatar Fallback

Re: Priser på bär

tallen100  
#401130 Förr betaldes det ordentligt för bären och då plockade svenskarna, och många var det visst som var dåliga i vanliga fall av ryggvärk o.s.v men när bären kom blev dom friska :lol: "bärdoktorn" botade det mesta :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Priser på bär

Torbjörn Johnsen  
#401139 Hur mycket betalar uppköparna för bär den här säsongen? Någon som vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).