Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129069 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bison 10000

axwell  
#400978
Ferguson system skrev:@mrvimek har til tross for navnet en Alstor om jeg ikke tar helt feil. (Type 820, stemmer det?)



Så här ser hans ekipage ut.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

mrvimek  
#400998
ImageUploadedByskogsforum forum1469593071.748181.jpg

Hade tyvärr inge mer bilder på denna nya mobil

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

mrvimek  
#400999

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

urban1  
#404295
Mikael skrev:
urban1 skrev:
Mikael skrev:Jag har en 8000 som är väldigt lika.

Hej. Är du nöjd med värmen i hytten?

Värmen räcker men man sitter inte direkt i t-shirt när det är minusgrader ut.

Har du torkare på bakrutan? Eller är det inget problem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404313
urban1 skrev:
Mikael skrev:Jag har en 8000 som är väldigt lika.

Har du torkare på bakrutan? Eller är det inget problem?


Jag har ingen torkare bak och tycker att det funkar utan men det hade inte varit helt fel att ha en.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538142 Då har jag efter en del vridande och vändande införskaffat en Bison 10000.Den är utrustad med transportväxel, hytt med värme och proffskranen, lite hållare, en Dolly, motorvärmare (220V), 2-spak/el (förstås - klarar inte flerspak), dubbelkommando och så elvärme i sitsen.
Tänkte mig att skriva lite om hur jag upplever den i den här tråden. Den levereras redan före jul så lite bilder och så kommer snart. Tanken är att den ska användas i entreprenad, förutom i egen skog.

Det finns flera trådar här som berör de olika småskotarna och det är inte alldeles lätt att välja vilken. Några saker som var viktiga för mig i valet var, förutom det kanske viktigaste - en bra åf, var:
* Smal maskin som gör att jag kan ta mig fram med ett minimum av vägbredd.
* Hyfsad markfrigång - även om jag är medveten om att jag kommer få lov "bryta väg" ibland. Det begränsar förstås också vilken typ av uppdrag jag kan ta åt mig med maskinen.
* Hytt för bättre arbetsmiljö jämfört ATV-lösningen som jag har nu
* Att kunna köra åt båda hållen - bidrar starkt till att minska behovet av utrymme i skogen.
* En rejälare traktordel än vad en ATV kan erbjuda, mer robust alltså.

Men som sagt jag återkommer med fler synpunkter efterhand. Tar gärna emot tips och kommentarer från dig som redan kör med en liknande maskin.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

stegmaster  
#538144 Hoppas du tar imot en kommentar från en som bara vil gratulera. :ymparty:
Känns rett skönt när man bestemt sig (minns när jag själv bytte upp mig til ny Kesla vagn), og dessutan med leverans så snabbt. :-bd
Hoppas du får manga fina dager i skogen med den, och så vil vi ju självklart se lite bilder, och kanske lite film ochså, :d

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Seb macahan  
#538146 Grattis grattis o god jul :grin:
Blir riktigt hårda klappar i år! Ska bli kul o läsa om.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

JoTh  
#538150 Lycka till Uvskogen.
Hoppas på recensioner samt bild och film material framöver.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Torbjörn Johnsen  
#538159 Kul @Uvskogen! Nu ser vi fram mot både bilder och video. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

halvproffs  
#538191 Ja, verkligen roligt. Tänkte åka över efter helgerna och provköra bisonen när Uven fått ihop lite virke. Kanske det är jag som är pilot på filmen. Får väl maskera mig ifall det inte går nå bra 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538193
halvproffs skrev:Ja, verkligen roligt. Tänkte åka över efter helgerna och provköra bisonen när Uven fått ihop lite virke. Kanske det är jag som är pilot på filmen. Får väl maskera mig ifall det inte går nå bra 🙂


Du är varmt välkommen! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

totte  
#538199 härliga tider med nya grejor! :-bd Skall du göra av med skogsvagnen till ATV:n?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Kse  
#538201 Nice! 😎 Vars är filmen??

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538204
totte skrev:härliga tider med nya grejor! :-bd Skall du göra av med skogsvagnen till ATV:n?

Den är redan såld! :smile:
Kse skrev:Nice! 😎 Vars är filmen??

Om du menar på min nya så får jag hem den först nästa vecka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).