Jakt och Fiske

Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

101 inlägg 32209 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399511 Tillstånd för utfodring föreslås http://www.atl.nu/skog/tillstand-for-ut ... -foreslas/
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400156 Svenska jägarförbundet är kritiskt till förslaget http://www.lantbruk.com/lantbruk/regeri ... kritiseras
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

T Landström  
#400170 Undra vad som händer med dom som anlägger en viltåker för älg och rådjur... Ska man sätta en skylt så hjortarna och vildsvinen ser att dom inte är välkomna? ;)

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Elias Granqvist  
#400178 Själva lagförslaget ser ut så här:


4 § (3 st.)
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om förbud
mot eller villkor för utfodring av
vilt som inte hålls i hägn. Den
myndighet som regeringen bestämmer
får i enskilda fall besluta om
undantag från ett sådant förbud.

42 a §
Länsstyrelserna utövar tillsyn
över att föreskrifter och beslut om
utfodring av vilt följs.
Länsstyrelserna får besluta de
förelägganden och förbud som
behövs för tillsynen och för att
föreskrifter och beslut om utfodring
ska följas. Beslut om förelägganden
och förbud får förenas
med vite.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Hema  
#400618 Sry, kan inte låta bli. Men vilka är det som inte längre kan räkna med extra utfodring av bl.a vildsvin, Obelix? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Torbjörn Johnsen  
#400630 Det skulle vara intressant att veta hur en viltåker betraktas i detta lagförslag? Är det utfodring eller en del av gårdens odling? Om man drar det till sin spets så kan ju ev olika typer av odlingsåtgärder/skötsel som syftar till att erbjuda alternativt bete för klövviltet komma att förbjudas? Eller gäller lagförslaget bara foder som "läggs ut" och som inte odlas på plats? Någon som vet mer om hur lagtexten ska uttolkas?

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

T Landström  
#400635
Torbjörn Johnsen skrev:Det skulle vara intressant att veta hur en viltåker betraktas i detta lagförslag? Är det utfodring eller en del av gårdens odling? Om man drar det till sin spets så kan ju ev olika typer av odlingsåtgärder/skötsel som syftar till att erbjuda alternativt bete för klövviltet komma att förbjudas? Eller gäller lagförslaget bara foder som "läggs ut" och som inte odlas på plats? Någon som vet mer om hur lagtexten ska uttolkas?


Mmm...va lite så jag tänkte...
Och ska all stödutfodring stoppas eller bara områden med hjort och vildsvin?

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400647 Rimligtvis borde lagförslaget enbart avse mat som läggs ut. Således förblir viltåkrar tillåtna.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

qw12  
#400697 förmodligen kan detta delbetänkande från Jaktlagsutredningen betraktas som förarbete:
http://www.sou.gov.se/wp-content/upload ... 90efca.pdf

Viltåkrar behandlas i avsnitt 6.2.2
När det gäller viltåkrar handlar det om främjandeåtgärder i befintlig miljö. Det är svårt att se att detta kan eller bör regleras. Ett viktigt skäl för denna slutsats är att det i princip är omöjligt att avgöra ifall exempelvis gröda såtts i syfte att skördas eller för att gynna vilt.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#400996 Som granne till en säljare av korttidsjakt, som fodrar i synnerhet gris på ett fullständigt absurt sätt, så hoppas jag mycket på ett sådant här lagförslag.

Det läggs ut många stora tippkärrelass med betor och spannmål, tidigare även brödreturer, ibland med bara några hundra meters mellanrum på ett större område.

Populationstätheten på gris är fruktansvärd stor, och det är mina vallar som bökas upp. Kostnaderna och tidsåtgången för att lägga om vallar och antalet förlorade balar p.g.a. jordinblandning i ensilaget är alldeles för stor.

Jag tvingas köpa foder till djuren nästan varje år, p.g.a. grisbök på vallarna.

Grisarna blir fler och fler, och sprider ut sig på olika sätt. De äter den utlagda maten, men har sina gyttjebad och legor på min mark, inte bara hos grannen. Och för att komma till sina fina gris-spa, så måste grisarna passera mina vallar... 😡

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Hema  
#400997
skogaliten skrev:Som granne till en säljare av korttidsjakt, som fodrar i synnerhet gris på ett fullständigt absurt sätt, så hoppas jag mycket på ett sådant här lagförslag.

Det läggs ut många stora tippkärrelass med betor och spannmål, tidigare även brödreturer, ibland med bara några hundra meters mellanrum på ett större område.

Populationstätheten på gris är fruktansvärd stor, och det är mina vallar som bökas upp. Kostnaderna och tidsåtgången för att lägga om vallar och antalet förlorade balar p.g.a. jordinblandning i ensilaget är alldeles för stor.

Jag tvingas köpa foder till djuren nästan varje år, p.g.a. grisbök på vallarna.

Grisarna blir fler och fler, och sprider ut sig på olika sätt. De äter den utlagda maten, men har sina gyttjebad och legor på min mark, inte bara hos grannen. Och för att komma till sina fina gris-spa, så måste grisarna passera mina vallar... 😡

Eller så börjar även du erbjuda korttidsjakt, för det verkar ju som på dig att du har bättre jakt att erbjuda. Då kanske grannen slutar slänga föda i skogen och det blir en win win. :)

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#401034 Förstår inte hur säljandet av jakt skulle få vildsvinen att sluta böka? För att minska populationen i den grad det här handlar om så måste populationen reduceras rejält, till den mängd gris som marken skulle kunna bära naturligt. Det handlar vare sig om stödfodring vid en hård vinter eller om att skapa åtlar, det man försöker åstadkomma är en situation som liknar
"vinst varje gång" som på tivoli: varje köpare av jakt ska lyckas fälla ett djur...

Är dessutom inte så intresserad av att sälja jakt till okända som kommer och går, dessutom så måste grisarna jagas endera med hund eller vid åtel. Det går ju inte bara att släppa ut folk hur som det måste finnas ett minimum av organisation också.

Min skogsmark är delvis lövdominerad men också fragmenterad av stora betesområden (hagmarksskog) för djuren som är hägnade. Det är först på hösten när djuren kommit tillbaka till gårdscentrum och elstängslen kan stängas av som det går att använda hund på de grisrika delarna. För 40-50 år sedan var nästan hela det lövdominerade området betesmark, men nu finns bara delar kvar.

Åteljakten sker på "obekväm arbetstid", det är inte så lukrativt att försöka sälja nattjobb långt från storstad.

Alternativet att köpa foder är inte så lyckat. det är svårt att köpa tillräckliga mängder med rätt kvalitet till djuren. Det finns helt enkelt inte någon fungerande marknad för grovfoder till får. Och vi förbrukar ca 100 rundbalar per år...

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Hema  
#401040 Jag håller med dig, men om du inte skjuter gris på dina marker, blir de en form av frisstad för grisarna då markgrannen lägger ut foder. Det jag menade med win win, var att grannen nog borde tröttna på att utfodra grisar som sedan skjuts på din mark och om han slutar, minskar grisantalet. Nu vet jag inte vilken myndighet man bör vända sig till, men såsom du beskriver situationen, så verkar det vara allt annat än hållbart. Alternativt får grannen betala skadestånd för de skador på dina marker som hans eteende beror på. Eller om han borde få stå för ett antal balar..

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Elias Granqvist  
#401041 Enklast är väl till att börja med att diskutera om saken med grannen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).