Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129061 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bison 10000

urban1  
#400690 Hej. Är det någon som har lite erfarenhet av kranmans Bison 10000?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400734 Jag har en 8000 som är väldigt lika.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Jole  
#400754 Jag har ingen direkt erfarenhet men jag är hyfsat kunnig i marknaden för små skogsmaskiner så om du vill ha köpråd och/eller vill jämföra maskiner kan jag kanske hjälpa dig.
Senast redigerad av Jole tis 09 aug 2016, 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hema  
#400800
Jole skrev:Jag har ingen direkt erfarenhet men jag är ganska väl insatt i marknaden för små skogsmaskiner så om du vill ha köpråd och/eller vill jämföra maskiner kan jag hjälpa dig.

Jag är iaf kluven om jag skulle köpa en maskin i den klassen om jag skulle välja Kranman 10 000 eller motsvarande Alstor.. Så vad säger du där?

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

mrvimek  
#400829 Är de nya Alstor me hytt du tänker på ? De ända som tala emot kranman är rull drift på vagn

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#400833 Ska man verkligen köpa med hytt? Vid normal körning borde hytten vara mer av ett hinder än en tillgång.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hema  
#400849
mrvimek skrev:Är de nya Alstor me hytt du tänker på ? De ända som tala emot kranman är rull drift på vagn

Det var mer en hypotetisk fråga, hytt elle rinte Bison 10 000 har ingen tät hytt i originalutförande, det är extra. Däremot heter väl just den med tät hytt 833 till ALstror annars 821? Jag behöver inte använda maskin varje dag i alla väder, så tät hytt är nog inget jag skulle prioritera, men om man vill ha en flexibel maskin som möjligt, så tycker jag en grundförutsättning att kunna ha lite transportfart och där slår väl Alstor, Kranman med 25 vs 14km/h? Fast det kanske är optimistiska siffra vs. blygsam siffra. Jag tycker 14km/h låter lite väl långsamt.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Jole  
#400871 Valet beror mycket på dina marker. Bison är framtung och med 6 hjul och rulldrift på vagnen föredrar den planare marker. En Bison kommer också att få det kämpigt i brant terräng med tungt lass. Rulldriften kan slira om det är blött.

Fördelen med rulldrift är att Bison är lätt att flytta. Eftersom du kan dra den med en dolly efter bilen lämpar sig Bison för den som har en bit till skogen. Alstor kräver stort släp och tung dragbil.

Bison 8000 och nedåt har ganska medioker markfrigång och kräver lite mer planering i körningen om terrängen är besvärlig. Komforten är också lite sämre i Bison på grund av enkelhjulen på traktordelen. Varje sten och stubbe kommer att kännas mer i en Bison än i en Alstror.

Om du har väldigt blöta marker kan Alstor vara att föredra på grund av det något lägre marktrycket plus att du kan lägga band på alla hjulpar.

Bisons hydrostatiska drift gör att du inte behöver lägga i och ur växeln när du ska använda kranen. Det behöver du göra på en Alstor. Det tycker jag inte är något stort problem.

Har du en bit till avlägg och har fina skogsvägar är Alstor att föredra med sin högre toppfart på 25 km/h. Är det kort avstånd och/eller skogsvägarna inte tål mer än 14 km/h så räcker toppfarten på Bison.

Alstor har starkare kran och bättre stödben än Bison. Med teleskopbanke hanterar Alstor länge stockar bättre än Bison. Alstor är klart överlägsen Bison i all terräng.

Har du övervägande plan mark med relativt lite sten skulle jag rekommendera Bison 6000, 8000 eller 10000. Har du mycket brant och/eller stenig terräng rekommenderar jag Alstor 810, 820 eller 821. Begagnade Alstormaskiner håller ofta god kvalitet. Hör efter med återförsäljare om du kan ställa dig i kö till en inbytesmaskin.

Om du inte vill lägga ut pengar för en Alstor duger Bison 10000 men jag skulle inte vilja ha en 8000 eller lägre i t.ex brant Smålandsskog. Markfrigången och greppet räcker inte till i mina ögon.

Bison har tak som standard men vill du ha tak över huvudet på en Alstor kan du bygga ett enkelt tak om du så önskar.

Det här lite generaliserat men det är hur jag ser på saken.
//Jole

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hema  
#400877
Jole skrev:Valet beror mycket på dina marker. Bison är framtung och med 6 hjul och rulldrift på vagnen föredrar den planare marker. En Bison kommer också att få det kämpigt i brant terräng med tungt lass. Rulldriften kan slira om det är blött.

Fördelen med rulldrift är att Bison är lätt att flytta. Eftersom du kan dra den med en dolly efter bilen lämpar sig Bison för den som har en bit till skogen. Alstor kräver stort släp och tung dragbil.

Bison 8000 och nedåt har ganska medioker markfrigång och kräver lite mer planering i körningen om terrängen är besvärlig. Komforten är också lite sämre i Bison på grund av enkelhjulen på traktordelen. Varje sten och stubbe kommer att kännas mer i en Bison än i en Alstror.

Om du har väldigt blöta marker kan Alstor vara att föredra på grund av det något lägre marktrycket plus att du kan lägga band på alla hjulpar.

Bisons hydrostatiska drift gör att du inte behöver lägga i och ur växeln när du ska använda kranen. Det behöver du göra på en Alstor. Det tycker jag inte är något stort problem.

Har du en bit till avlägg och har fina skogsvägar är Alstor att föredra med sin högre toppfart på 25 km/h. Är det kort avstånd och/eller skogsvägarna inte tål mer än 14 km/h så räcker toppfarten på Bison.

Alstor har starkare kran och bättre stödben än Bison. Med teleskopbanke hanterar Alstor länge stockar bättre än Bison. Alstor är klart överlägsen Bison i all terräng.

Har du övervägande plan mark med relativt lite sten skulle jag rekommendera Bison 6000, 8000 eller 10000. Har du mycket brant och/eller stenig terräng rekommenderar jag Alstor 810, 820 eller 821. Begagnade Alstormaskiner håller ofta god kvalitet. Hör efter med återförsäljare om du kan ställa dig i kö till en inbytesmaskin.

Om du inte vill lägga ut pengar för en Alstor duger Bison 10000 men jag skulle inte vilja ha en 8000 eller lägre i t.ex brant Smålandsskog. Markfrigången och greppet räcker inte till i mina ögon.

Bison har tak som standard men vill du ha tak över huvudet på en Alstor kan du bygga ett enkelt tak om du så önskar.

Det här lite generaliserat men det är hur jag ser på saken.
//Jole

Tackar för den summeringen.
Bisons hydrostatiska drift gör att du inte behöver lägga i och ur växeln när du ska använda kranen. Det behöver du göra på en Alstor. Det tycker jag inte är något stort problem.

Detta hade jag missat så det var bra o få reda på. Har man dubbelkommando på en Alstor, så ligger väl växelspaken nära till hands gissningsvis?

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Jole  
#400890
Hema skrev:
Bisons hydrostatiska drift gör att du inte behöver lägga i och ur växeln när du ska använda kranen. Det behöver du göra på en Alstor. Det tycker jag inte är något stort problem.

Detta hade jag missat så det var bra o få reda på. Har man dubbelkommando på en Alstor, så ligger väl växelspaken nära till hands gissningsvis?


När du kör baklänges sitter växelspaken bakom dig till vänster. Jag tycker personligen att den är lätt att komma åt från båda hållen.

1469547832_img_2870.jpg
Senast redigerad av Jole tis 02 aug 2016, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

mrvimek  
#400919 Ja har dubbelkommando och skulle inte kunna tänka mig utan och ända bekymmer ja har att hjulaxlarna går sönder men de är billiga delar och får delar dagen efter så de är bara att laga och köra :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

urban1  
#400939 på en kranman?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

urban1  
#400943
Mikael skrev:Jag har en 8000 som är väldigt lika.

Hej. Är du nöjd med värmen i hytten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Ferguson system  
#400944
urban1 skrev:på en kranman?


@mrvimek har til tross for navnet en Alstor om jeg ikke tar helt feil. (Type 820, stemmer det?)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400958
urban1 skrev:
Mikael skrev:Jag har en 8000 som är väldigt lika.

Hej. Är du nöjd med värmen i hytten?

Värmen räcker men man sitter inte direkt i t-shirt när det är minusgrader ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).