Skogsmiljö och Trädlära

Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt dito

69 inlägg 19697 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

torpöbo  
#400712
Hema skrev:Min tanke var att man plöjde ned gödseln i marken så att den "fastnade" där, men som sagt jag har långt ifrån all kunskap i ämnet.

Kanske borde man separera gödseln än mer, så att får en rätt torr grundgödsel som inte är så flyktig och sedan använda urinkoncentratet som dosering vid bevattning av fälten sommartid. Bevattningen borde då utföras nattetid för att minimera avdustningen. Skulle det kunna funka måntro?


Jag tror det gjorts försökt under Lantmännenflagg med system för gödselseparering, se länkarna nedan.

http://www.envisys.se/dokument/2009_var ... roberg.pdf

http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx? ... &tabid=139

http://www.balticmanure.eu/download/For ... xample.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400713
Hema skrev:Min tanke var att man plöjde ned gödseln i marken så att den "fastnade" där, men som sagt jag har långt ifrån all kunskap i ämnet.

Kanske borde man separera gödseln än mer, så att man får en rätt torr grundgödsel som inte är så flyktig som man kan plöja ned i fälten och sedan använda urinkoncentratet som dosering vid bevattning av fälten sommartid. Bevattningen borde då utföras nattetid för att minimera avdustningen. Skulle det kunna funka måntro?


Tvivlar på det. Svårt att dosera ut exakt rätt mängd växtnäring genom bevattning. Om inte annat borde det snabbt börja växa saker i dessa bevattningssystem med tanke på all den växtnäring som finns i "bevattningsvattnet" (läs igensatta munstycken etc.)

Personligen tror jag mer på att sprida vattendelen genom urintunnor med släpslangar. För att hålla isär fast gödsel och urin är nog en bra idé i sig, då gud redan har separerat dessa från början. På köpet borde flugproblemen minska radikalt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#400720
torpöbo skrev:
Hema skrev:Min tanke var att man plöjde ned gödseln i marken så att den "fastnade" där, men som sagt jag har långt ifrån all kunskap i ämnet.

Kanske borde man separera gödseln än mer, så att får en rätt torr grundgödsel som inte är så flyktig och sedan använda urinkoncentratet som dosering vid bevattning av fälten sommartid. Bevattningen borde då utföras nattetid för att minimera avdustningen. Skulle det kunna funka måntro?


Jag tror det gjorts försökt under Lantmännenflagg med system för gödselseparering, se länkarna nedan.

http://www.envisys.se/dokument/2009_var ... roberg.pdf

http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx? ... &tabid=139

http://www.balticmanure.eu/download/For ... xample.pdf

Intressant läsning, men då kan inte vara många bönder som skulle kunna ha råd med en sådan lösing. Kanske om man kunde sätta den på lastbil likt en flishugg köra runt hos bönderna och förädla och samtidigt komprimera mängden gödseln. Om man väljer biogas kanske detta kunna driva elproduktion (mer stabil).

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#400726
Niking skrev:
Hema skrev:Min tanke var att man plöjde ned gödseln i marken så att den "fastnade" där, men som sagt jag har långt ifrån all kunskap i ämnet.

Kanske borde man separera gödseln än mer, så att man får en rätt torr grundgödsel som inte är så flyktig som man kan plöja ned i fälten och sedan använda urinkoncentratet som dosering vid bevattning av fälten sommartid. Bevattningen borde då utföras nattetid för att minimera avdustningen. Skulle det kunna funka måntro?


Tvivlar på det. Svårt att dosera ut exakt rätt mängd växtnäring genom bevattning. Om inte annat borde det snabbt börja växa saker i dessa bevattningssystem med tanke på all den växtnäring som finns i "bevattningsvattnet" (läs igensatta munstycken etc.)

Personligen tror jag mer på att sprida vattendelen genom urintunnor med släpslangar. För att hålla isär fast gödsel och urin är nog en bra idé i sig, då gud redan har separerat dessa från början. På köpet borde flugproblemen minska radikalt.
/Niklas

Inga problem att spola rent systemet genom att stänga av doseringen sista 15-30min av bevattningen. Fördelen med just bevattningen är att man kan göra det under grödans uppväxt och inte bara före, såsom jag har sett att det verkar vara när man kör med släpgödsling.

[OT]Såg på Youtube (orka leta klipp) i USA en greenfarmer som vallade korna genom de olika fälten runt gården. Han bytte väl varannan dag eller så. Om korna började i hage A, fortsatte till B (grind mellan), så hade han ett mobilt hönshus som han lät följa kornas väg med 1 eller 2 hagar efterråt. Hönsen pickade då isär koblajorna för att komma åt fluglarverna och spred då ut koblajan väldigt effektivt. Såhär höll de på och upplevde även att korna blev mer alerta på att finna det "bästa" gräset såfort en ny grind öppnades till nästa hage. Bonden sa sig uppleva att korna verkade må bättre och skulle enligt honom leverera bättre.[/OT]

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400732
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Min tanke var att man plöjde ned gödseln i marken så att den "fastnade" där, men som sagt jag har långt ifrån all kunskap i ämnet.

Kanske borde man separera gödseln än mer, så att man får en rätt torr grundgödsel som inte är så flyktig som man kan plöja ned i fälten och sedan använda urinkoncentratet som dosering vid bevattning av fälten sommartid. Bevattningen borde då utföras nattetid för att minimera avdustningen. Skulle det kunna funka måntro?


Tvivlar på det. Svårt att dosera ut exakt rätt mängd växtnäring genom bevattning. Om inte annat borde det snabbt börja växa saker i dessa bevattningssystem med tanke på all den växtnäring som finns i "bevattningsvattnet" (läs igensatta munstycken etc.)


Personligen tror jag mer på att sprida vattendelen genom urintunnor med släpslangar. För att hålla isär fast gödsel och urin är nog en bra idé i sig, då gud redan har separerat dessa från början. På köpet borde flugproblemen minska radikalt.
/Niklas

Inga problem att spola rent systemet genom att stänga av doseringen sista 15-30min av bevattningen. Fördelen med just bevattningen är att man kan göra det under grödans uppväxt och inte bara före, såsom jag har sett att det verkar vara när man kör med släpgödsling.

[OT]Såg på Youtube (orka leta klipp) i USA en greenfarmer som vallade korna genom de olika fälten runt gården. Han bytte väl varannan dag eller så. Om korna började i hage A, fortsatte till B (grind mellan), så hade han ett mobilt hönshus som han lät följa kornas väg med 1 eller 2 hagar efterråt. Hönsen pickade då isär koblajorna för att komma åt fluglarverna och spred då ut koblajan väldigt effektivt. Såhär höll de på och upplevde även att korna blev mer alerta på att finna det "bästa" gräset såfort en ny grind öppnades till nästa hage. Bonden sa sig uppleva att korna verkade må bättre och skulle enligt honom leverera bättre.[/OT]



Tror nog det blir svår att kunna spola ren systemet i praktiken, särskilt som det rör sig om rätt stora bevattningssystem i praktiken, som kanske ska omfatta 100-tals hektar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

torpöbo  
#400733
Niking skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:
Tvivlar på det. Svårt att dosera ut exakt rätt mängd växtnäring genom bevattning. Om inte annat borde det snabbt börja växa saker i dessa bevattningssystem med tanke på all den växtnäring som finns i "bevattningsvattnet" (läs igensatta munstycken etc.)


Personligen tror jag mer på att sprida vattendelen genom urintunnor med släpslangar. För att hålla isär fast gödsel och urin är nog en bra idé i sig, då gud redan har separerat dessa från början. På köpet borde flugproblemen minska radikalt.
/Niklas

Inga problem att spola rent systemet genom att stänga av doseringen sista 15-30min av bevattningen. Fördelen med just bevattningen är att man kan göra det under grödans uppväxt och inte bara före, såsom jag har sett att det verkar vara när man kör med släpgödsling.

[OT]Såg på Youtube (orka leta klipp) i USA en greenfarmer som vallade korna genom de olika fälten runt gården. Han bytte väl varannan dag eller så. Om korna började i hage A, fortsatte till B (grind mellan), så hade han ett mobilt hönshus som han lät följa kornas väg med 1 eller 2 hagar efterråt. Hönsen pickade då isär koblajorna för att komma åt fluglarverna och spred då ut koblajan väldigt effektivt. Såhär höll de på och upplevde även att korna blev mer alerta på att finna det "bästa" gräset såfort en ny grind öppnades till nästa hage. Bonden sa sig uppleva att korna verkade må bättre och skulle enligt honom leverera bättre.[/OT]



Tror nog det blir svår att kunna spola ren systemet i praktiken, särskilt som det rör sig om rätt stora bevattningssystem i praktiken, som kanske ska omfatta 100-tals hektar.
/Niklas


Om man separetar urinen i näringslösning o vatten. Då slipper man problemet beroende på att man då kan sprida denna med växtskyddsspruta. Dock måste den ner i backen då näringen annars går åt luften. Samma problem lär man ha om man sprider med någon form av konventionellt bevattningssystem.
Med droppslang och dosering skulle det kunna gå att sprida näringslösning med ganska små förluster.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400744 Även med droppbevattning torde det bli stora problem med att munstycken sätts igen av alger och dylikt. Se bara vilka problem det blir med alger i biodiesel...

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

torpöbo  
#400759
Niking skrev:Även med droppbevattning torde det bli stora problem med att munstycken sätts igen av alger och dylikt. Se bara vilka problem det blir med alger i biodiesel...

Ja verkligen, det är ytterst konstigt att holländarna lyckad i deras växthus.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400760
torpöbo skrev:
Niking skrev:Även med droppbevattning torde det bli stora problem med att munstycken sätts igen av alger och dylikt. Se bara vilka problem det blir med alger i biodiesel...

Ja verkligen, det är ytterst konstigt att holländarna lyckad i deras växthus.


Tvivlar starkt på att holländarna sprider sin växtnäring genom droppbevattning.

Droppbevattning med rent vatten torde ju vara något helt annat än droppbevattning med urin.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanl

Hema  
#400799
Niking skrev:
torpöbo skrev:
Niking skrev:Även med droppbevattning torde det bli stora problem med att munstycken sätts igen av alger och dylikt. Se bara vilka problem det blir med alger i biodiesel...

Ja verkligen, det är ytterst konstigt att holländarna lyckad i deras växthus.


Tvivlar starkt på att holländarna sprider sin växtnäring genom droppbevattning.

Droppbevattning med rent vatten torde ju vara något helt annat än droppbevattning med urin.
/Niklas

Asså för att förtydliga.. Kanske 9/10 vatten och 1/10 del urin. När det är 15-30min kvar på bevattning byter man till 10/10 delar vatten.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400805 Fortfarande skeptiskt till att ett sådant koncept fungerar i praktiken över tiden. Särskilt när fälten börjar bli +100 ha...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407870 Ekologiska mål leder fel http://www.atl.nu/ledare/ekologiska-mal-leder-fel/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#407991 Jag är skeptisk, klart räknar man CO2 utsläpp är det kanske inte bättre, men det är inte hela sanningen. Hellre lite extra CO2 i luften (som är naturligt ämne där) än bekämpningsmedel i maten man stoppar i sig. Upplever att larmrapporterna om försämrat dricksvatten pga. föroreningar exempel bekämpningsmedel RoundUp, även om brandskum varit vanligare på tapeten.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407994 Det finns många orsaker att se med skeptism på s.k. ekologisk mat. Finns mycket humbug och populistiska myter där.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

bjed0001  
#408039 Det får du gärna utveckla?

Personligen tror jag inte bekämpningsmedel i mat och grundvatten är positivt. Så kan jag få i mig lite mindre gift genom att köpa ekologiskt så gör jag det.

Om man dessutom därigenom stödjer ett jordbruk med bättre djurhållning mindre gift och ingen genmodifierad patenterad mosanto dynga så är det en bonus.

Vad är det som är humbug i det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).