Skogsvagn (Huggarvagnar)

danfoss ventilpaket

29 inlägg 12217 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400555 Du kan inte få fram vad den har kopplad på för traktor innan?

FTG
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400559 på en del danfoss ventiler (typ alla dom som sitter på palfinger) som är byggda för fastpump så sitter det fortfarande en bit slang på ls anslutningen för att det blir en hel del svängningar i ventilen annars (ja, trots att den är byggd för fastpump,

är slangen pluggad änden?

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400572 Ska kolla med firman jag köpte vagnen av vad för traktor den har suttit bakom. Slangen är inte pluggad det sitter en koppling i änden på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

ulfgustav  
#400623 Hej
På inloppet så finns det ett instansat nr kolla detta, numret anger om ventilen är avsedd för fast eller variabel pump.
att bygga om inloppet är ingen match görs på några minuter

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400641 Tack ska kolla om jag hittar nummret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400723 Hittar inget nr på gaveln men tror mig se (det sitter ganska innbyggt i en plåtlåda) märkningar vid slangarna. En är märkt P, en T och den tunna mystiska slangen LS. Det verkar som att ulfgustav har rätt men var hittar jag en gavel för fast pump?

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

ulfgustav  
#400735 Tag bort LS-slangen, innanför den i hålet så sitter det då en sk vsti-plugg M6 med gummistålbricka samt innanför denna så sitter det en insexplugg M6 med 0.8 mm hål tag också bort denna. skruva därefter in en M6 insexplugg i den yttre gängan montera VSTI plugg 1/4" med gummistålbricka i stället för LS-slangen, så har du opencenter ventil. OBS det är mycket viktigt att du har fri retur på tankledningen för att minimera returtrycket

Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

Amatörhuggare 62  
#400750 Här kommer bild på danfossventilen

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400989 Tack för all hjälp. Ska försöka få tag i pluggar så man får igång maskineriet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#401361 Fick tag i pluggar och har byggt om gaveln och fick igång kranen. Tack för hjälpen, en smolk i bägaren dock. Svängen fungerar inte, varken till höger eller vänster och utskjutet går ut men inte in. Förslag på hur och var man ska börja felsöka?

Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

ulfgustav  
#401456 Hej
Svängen: koppla bort elanslutningen kör därefter funktionen med den mekaniska spaken fungerar det då ja då är det ett elfel
För en första koll av elen så skifta elkontakten med en annan funktion fungerar då svängen men felet flyttats .då är det med största sannolikhet elmodulen som måste bytas.
Utskjutet: gör likadant här.
Då du skiftar elkontakt är det viktigt att det är samma typ av elmodul som du skiftar mellan, jag förmodar att du har både proportional och on/off funktioner på ventilen

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#401509 Nu funkar allting på kranen!!! Måste bara varit dålig kontakt, när skiftade elkontakterna på ventilen så började allting fungera. Nu är det bara stödbenen kvar. Den förra ägaren hade kopplat stödbenen via en släpvagnskontakt från kablaget till två knappar inne i hytten. I släpvagnskontaken finns det 6 kablar, törs man bara prova sig fram, typ bara sätta kablarna mot varandra tills man ser att stödbenen rör på sig eller går det att hitta något elschema till ventilen.

Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

ulfgustav  
#401513 Ok då löste det sig, vill bara nämna att Danfoss ventilens elsystem är kännsligt så därför är det viktigt med bra kontakter och bra jord.
Är det Danfoss ventiler på stödbenen också? kolla nr baktill på modulen, elinfo har jag isåfall

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#401533 Tackar, ska kolla om jag hittar nummret.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).