Öppna kategorin

Skydda snön..

4 inlägg 2325 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skydda snön..

Hema  
#400615 Den varma sommaren riskerar att hota det stora snölagret i Ulricehamn, som är tänkt att användas till nästa års långfärdsspår. Det skall om det funkar köras något större lopp. (Är kass på sport).
http://www.svtplay.se/klipp/9613865/hotet-en-alldeles-for-varm-sommar

Men till ämnet, borde det inte vara smart att lägga över vanlig ensilageplast (vit) över högen så att solstrålarna i största grad reflekteras?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skydda snön..

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400663 Plast kanske skyndar på snösmältningen pga kondensen som kommer att bildas på undersidan?
Snön i de där sommarhögarna smälter ju hela tiden och fliset kanske har en viktig roll där, förutom att isolera så suger den också upp fukt och avger det sen. Ungefär som sågspån på vinden, även om det droppar lite genom taket så gör det inget då spånet suger upp det.

Jag har ingen aning om det är så men de verkar ju ha samma upplägg på alla snödepåer så jag misstänker att de gör det av en anledning.

Avatar Fallback

Re: Skydda snön..

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400664 Kanske hade fungerat med distanser på en meter och den vita plasten på det, som ett tält som luftat ut kondensen?

Annars får de tillkalla expertisen från Tranemo om det blir knapert med snö till vintern. De är suveräna på att spruta snö och hålla banorna öppna.

Avatar Fallback

Re: Skydda snön..

jannee  
#400665 När det gäller "sportaktiviteter" finns det inga begränsningar, kosta vad det kosta vill :grin:
Blandar man snö och sågspån behövs det ingen större hög för att den ska överleva en hel sommar :mrgreen:
Jönköping stad lade upp en vanlig snöhög intill motorvägen för några år sedan och den sista delen var inte borta förrän efter semestern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).