Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kroka av och på vagn med kranen i 3-punkten

12 inlägg 8200 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kroka av och på vagn med kranen i 3-punkten

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40017 Funderar på hur ni andra gör när ni krokar av och på kärran när wirekranen hänger i 3 punktslyften? JAg får inte till det för när jag skall kroka på kärran så hänger kranen så lågt att en stålbalk i botten på kranen tar i kärran. Har testat lite fram och tillbaka men hittar inget bra sätt. Finns det någon som har något knep!

//Uffe



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40020 hjälper det inte å palla under draget på vagnen så mycke det bara går innan du sänker kroken ?

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40024 Är det inte bättre att ha vagnen i jordbruksdraget?, då drar du bara ur sprinten
mkt bra ifall man kör fast i skogen.

Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40036 Har själv samma problem. Har dock teleskopiska lyftarmar på traktorn så det är "bara" att backa fram så att dragöglan står mot kroken. Ha stödbenen nere på kranen och sänka så "viker" lyftarmarna upp sig (man får ju frigöra men förstås) och man kan sänka ner utan att det tar i.
Sedan är det bara att backa bakåt lite och lyfta.

Men kör man fast i skogen blir det att lossa muttern bak på dragögleinfästningen som gäller.......... :D Har dock sluppit detta (än i alla fall.....)

Skall jag bara hämta något lite så händer det att jag sätter vagnen i jordbruksdraget, man skall man ha lite lass så blir traktorn väldigt framlätt (jordbruksdraget sitter väldigt långt bak på min BM430).

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40055 tack för tipsen. fattar inte riktigt hur ni menar, jag har bara ett drag vad jag vet. Det är ju den som jag tror heter hitchkroken, vad menar ni med jordbruksdrag?

   TS
Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40060 På bilden har du en 430 (inte min dock), med både en Hitchkrok/lyftdragkrok (1) och ett jordbruksdrag (2) med sprint.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40065 Det där med att köra fast i skogen och ta loss vagnen, löste vi med att dubbla rör på vagnen. Teleskopiskt som på ett utskut på kranen. det gick inte att dra ur innerröret helt, bara ca 1,5 m.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40093
Uffe skrev:tack för tipsen. fattar inte riktigt hur ni menar, jag har bara ett drag vad jag vet. Det är ju den som jag tror heter hitchkroken, vad menar ni med jordbruksdrag?

Vad har du för traktor?
På bilden på 430;n så visas en modell, det finns fler sorts infästningar i traktorn
men principen kan förstås av bilden.
Fastnar man så ryckar man ur sprinten och kan lirka lös vagnen från sidan eller nåt.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40362 hihi som av en händelse har jag en 430 så valet av bild kunde inte varit bättre. Men jag har bara hitch (vad jag vet). Var fäster man in jordbruksdraget? Finns det som tillbehör, eller sitter det alltid fast?

Har man ett jordbruksdrag så borde man som ni säger kunna palla upp kärran och sedan köra bort.

Om nu jordbruksdraget är löstagbart så skall jag ned i lágårn och leta, har inte genomsökt den fullt ut ännu!

Tack för all hjälp och allt engagemang hitills.

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40381 Man tar ofta bort det, brukar sitta med nån enkel sprint, för att den
är lite ivägen ibland när man kör nåt kraftuttagsdrivet.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40385 Tvär bommarna är säkert bort plockade oxå då dom bygger å försämrar frigångs höjden.

Avatar Fallback
Rolfo  
#41662 Jeg har en liten Farma 3,8 m kran, har to female (hon) A-rammer på den. Den ene er svetset på bak og sitter på tilsv A-ramme på draget (vognen), har også A-ramme på framsiden av kranen slik at jeg løfter den av med traktorens frontlesser eller trepunkt med A-ramme på. Kan da lettvint skifte mellom å ha kranen på vogna eller traktoren.

Rolfo

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).