Skogsvagn (Huggarvagnar)

danfoss ventilpaket

29 inlägg 12215 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

danfoss ventilpaket

k-vaara  
#399922 Tjena
Köpte en gammal huggarvagn med ett danfoss veltilpaket med elventiler. Fanns ingen manual till vagnen, en gammal kma vagn. Är rätt så ny på det med hydraulik. På paketets gavel finns tryck och reuranslutningar samt en tredje slang mycket tunnare än dom två andra. Vad har den för fuktion och var ska den kopplas in?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399930 Borde vara en retur för servotrycket till ventilstyrningen.
Ska till fri retur

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#399931 Ok tackar för svaret. En till då. Vet inte om jag fick med alla grejer till vagnen men jag får inte nog med funktioner, behöver 8 funktioner men spakarna ger bara 6. Det finns en bred kontakt mellan ventilpaketet och spakarna, en släpvagnskontakt samt en liten kontakt stor typ som ett motorvärmaruttag. Har den kontakten något med dom saknade funktionerna att göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

Kse  
#399940 Har du testkört vagnen och vilka funktioner är det isf. saknas?
Lite bilder hjälper säker oxå att lösa mysteriet.

Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399942 Kan den lilla vara till elstyrning av en vinch?
Om de 2 sista funktionerna är stödben kan de vara 2 vippbrytare on/off/on till detta.
Bilder säger mycket som Kse skrev

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400023 Är borta på jobb hela veckan, ordnar fram bilder till helgen så får vi se vad den samlade expertisen på forumet kommer fram till.

Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

Kse  
#400056 Vi väntar med spänning. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400466 Få se om jag lyckas ladda upp en bild på kablaget.
ImageUploadedByskogsforum forum1469215435.675538.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400473 Hur har du provkört o vad är de som inte fungerar?
Båda stickpropparna går väl in i samma dosa ser de ut som?
Den lilla har nog bättre spänning än släpvagnskontakten, på min Valtra är de en grov kabel till den 3 poliga och säkrad 20 el 25A och då mindre risk för spänningsfall som kan störa funktionerna

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400478 Har inte provkört än, måste få pressat nya slangar mellan traktor och ventipaketet. Borde väl gå och få det att fungera men går det på något vis och växla så att samma rörelse (eller knapptyckning) på spaken ger olika funktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400483 I princip går de lägga en 6/2 ventil mellan funktionen du vill nyttja till annat.
Vad är de för nåt du inte har funktion till?

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400487 Tror att det är stödbenen. Grip, rotator, utskjut, bom, sticka och sväng borde det ju vara på spakarna, men hur funkar det med stödbenen?

   TS
Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400492 Om stödbenen är kopplade till ventilpaketet så borde det finnas knappar på elspakarna till dom.
Du borde ha 3 steglösa funktioner o en on/off/on funktion per spak

Avatar Fallback

Re: danfoss ventilpaket

ulfgustav  
#400512 Köpte en gammal huggarvagn med ett danfoss veltilpaket med elventiler. Fanns ingen manual till vagnen, en gammal kma vagn. Är rätt så ny på det med hydraulik. På paketets gavel finns tryck och reuranslutningar samt en tredje slang mycket tunnare än dom två andra. Vad har den för fuktion och var ska den kopplas in?[/quote]

Hej Sannolikt så är det så att denna ventil är bestyckad för Lastkännande system och den tunna slangen skall gå till pumpens regulator. Har du en traktor med fast pump (kugghjulspump t.ex) så fungerar det inte att ansluta bara P och T.
Ventilen går att bygga om för att passa system med fast pump

Användarvisningsbild

Re: danfoss ventilpaket

k-vaara  
#400536 Traktorn som ska användas är en valtra 6600. Finns det något företag man kan vända sig till för att få hjälp att bygga om ventilpaketet så det lirar ihop med traktorns pump?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).