Skördare

Ajdå!

26 inlägg 10281 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ajdå!

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38764 Denna kanske postats förut?? Om inte så ser det ut som en rejäl "vurpa" iallfall" :D

http://www.lantbruk.com/popupwindows/gallerywindow.jsp?article=36406



   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#38824 De där e Naturbruksgymnasiets i Älvdalens skördare. En KY elev från borlänge som körde....

Användarvisningsbild
Knegarn  
#39986 Ja, ajdå är en bra tråd att berätta att just nu ligger en av våra 840 med banden upp mot herren :?
Toni vår yngsta chaffis var i farten med att flytta maskin och kom åkandes efter en skogsbilväg och mitt i allt efter en vänstersväng överraskades han av T- korsningen!!?? (han körde ju dit så han borde ju komma ihåg vägen) nåja trailern genade genom diket o tippade av 840-n o tippade själv tillbaks o kom upp ur diket!
Nåja dom är där nu med 2 grävmaskiner o donar upp den på rätsida! jag hade "turen" att jag var tvungen att hämta mina 2 döttrar så jag slapp eländet!
Vad borde vi tänka på nu innan start? förutom att inte ha olja ovanför kolvarna.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39991 Veva runnt motorn för hand!
Massor av vatten med er för å tvätta bort all batteri syra!
Fyll på batterierna igen.
å sen passa på å städa hytten för det är nu du märker hur mycke grejjer det är i den.

Användarvisningsbild
masterchief  
#40006
Henrik K skrev:Veva runnt motorn för hand!
Massor av vatten med er för å tvätta bort all batteri syra!
Fyll på batterierna igen.
å sen passa på å städa hytten för det är nu du märker hur mycke grejjer det är i den.

Låter som du har erfarenhet :wink:
Påminner mig om när vi kom på att han som skotar efter mig hade vält.
Han sade inget när det hände, men när vi såg avtryck av skitiga skor i taket så kröp sanningen fram :roll:

Avatar Fallback
Bredenberg  
#40046 Jag välte med timmerbilen i februari i år och då hade vi häftstift liggandes i dörrfacket.
Efteråt hittade vi stift överallt!! :lol:

I kläder, i hårbotten å syrran som tyvärr var med då hittade stift i sin godispåse som låg i hennes handväska.
Dom små jävlarna kröp i överallt :lol:

Men som sagt, fan va grejjer man hittar när det händer nåt sånt.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#40049 Ja, den står hemma på gården nu! gick väl rätt ok, lite sne i hytten (dörren går trögt) men annars är den rätt bra i skick. höger sidorutor är fulla med fastnycklar o kaffekoppar o godispapper o skit :D precis som ni säger, men märker hur mycket skit man har i hytten! ingen syra hade läckt ur batterierna o ingen olja hade hittat upp ovanför kolvarna. Framrutebyte blir det samt genomgång av hela maskin men annars är det "fara över" nu så att säga.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40051 Hej!

Håll ett öga på batterierna närmaste månaderna, blybatterier brukar inte må så bra av att vändas upp och ner. Batteri som är några år gamla har ofta en bottensats som rörs upp om man vänder batteriet och förstör batteriet.
Båda batterierna på min skördare fick bytas relativt kort efter att den hade vält.
(Inte jag som körde :cool:)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40052
masterchief skrev:
Henrik K skrev:Veva runnt motorn för hand!
Massor av vatten med er för å tvätta bort all batteri syra!
Fyll på batterierna igen.
å sen passa på å städa hytten för det är nu du märker hur mycke grejjer det är i den.

Låter som du har erfarenhet :wink:
Påminner mig om när vi kom på att han som skotar efter mig hade vält.
Han sade inget när det hände, men när vi såg avtryck av skitiga skor i taket så kröp sanningen fram :roll:


Jo tyvär så har jag testat.
En 860 för många år sedan. svängde uppåt i ett sidolut med fullt lass och kran på lasset. vart visst lite för mycke för maskinen.
Den låg på sidan en 3 timmar ungefär.
Å sen vår gammla Rottne snok. Hulken kranen rätt högt å sen en rishög å med en maskin som är ca 2.55-2.60 bred så fodrade det inte så mycke för att den for omkull. låg även den endast en 3-4 timmar

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40064 har varit riktigt nära med 650n,, processorn med radiostyrd vinch som har förmågan att haka upp sig, 2 grova och kvistiga träd skulle vinchas in, dock släppte radiostyrningen i sista sekunden och det blev bara upp på 2 hjul den gången.
men skitnödig blev man iallafall :oops:

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#40329 hej!!

laddar upp en bild på Södra vikens Jonne 810 som bestämde sig för att lufta underredet lite.. persnen som körde (inte jag) satte inte fast gripen nog hårt i lassen innan han satte i flytläget.

jag tycker att det är lite dumt bygt med kranen på traktordelen...

Användarvisningsbild
masterchief  
#40332 Det är märkligt att det oftast händer när man minst anar det och på plan mark :oops:
Har själv aldrig luftat underredet än men väl meveten om att var dag som går kommer man en närmare :lol:

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#40341
masterchief skrev:Det är märkligt att det oftast händer när man minst anar det och på plan mark :oops:
Har själv aldrig luftat underredet än men väl meveten om att var dag som går kommer man en närmare :lol:


ja någon gång kommer det väl det med.. men när man en gång har gjort det har man ju provat på det och har det avklarat.. :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40344 har också varit helt fri från just "omkullkörning" ..bara för att man nämner det så blir det väl snart :wink: ...och om det händer så lovar jag att vara lojal mot forumanvändare och ladda upp en bild på ev. "misär" :lol:

Användarvisningsbild
masterchief  
#40348 +1 på det :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).