Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58750 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400445 Och vad tycker alla nu då? Tvår år sen senaste inlägget. Fundera på att köpa.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

mrvimek  
#400446 Har båda delar och även kort rigg på röjsågen :)

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

svampbob  
#400449 Båda är nog ett rätt givet svar. Vad man skulle välja om man bara fick ha en är svårare.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

T Landström  
#400452 Fel tråd

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400469
T Landström skrev:Fel tråd


?

Avatar Fallback

Re: Sv: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Blivande snickare  
#400472
Uvskogen skrev:
T Landström skrev:Fel tråd


?

Han har nog svarat i fel tråd själv :)

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#400475 Jag behöver båda, men har ju bara "fattigmansmodellen" av kedjeröjaren. Det eftersatte krat av självsådd gran som jag har röjt nu i dag skulle jag aldrig kommit mig genom med klingsågen, men så väntar lite glesare klenröjning på mig, och där är klingan toppers :wink:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

husqvarna_med_sthil  
#400516 Nu har jag haft min ett tag och jag kan iaf konstatera av de jag kört att de komplementerar varandra klinga och kedja. Kedjeröjaren är inte alls speciellt bra i buskar och smått i jämförelse med klinga men blir det lite grövre eller lite för grovt tycker jag kedjeröjaren fungerar utmärkt. I mitt fall har jag eftersatt på röjning både här och där så i mitt fall blev det bra !

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

forest.  
#546417
towes skrev:
Skogsola skrev:I underröjning vill man ha hyfsat låga eller i vart fall vågräta stubbar. När kedjeröjaren kom så kallades den "midjeröjare" för att det skull röjas i midjehöjd. Inte riktigt bra. Så tror jag att i hög skog så kommer man att trassla in "masten" i något så att man blir kvar där.
Kedjeröjaren passar nog bäst i lägre bestånd där man kan toppkapa förväxande björk t.ex.
Ja och nej skulle jag vilja säga.

Ja därför att det går utmärkt att "midjeröja" så som du skriver.

Nej därför att det går bra att göra låga stubbar också, dock kanske inte helt vågräta.

Jag röjer övervägande lågt. I tät eftersatt röjskog har den fördel i att vara "smal" men visst kan ställningen fastna. Tror dock ett brett handtag är värre. Har själv gått i 15-årigt 1,3-metersförband och uppskattat den ringa bredden. Men visst får man "ta i" ibland för att komma fram. Även att kunna ta större stammar i två snitt för att få ner den på liten yta är enkelt. (Vaddå inte såga över axelhöjd? :smile:) Även slarvkvistning går snabbt. Och kanske viktigast: Man tar inte huvudstammen av misstag där det är tätt, precision!

Men jag är bara sporadiskt självverksam, så lyssna mest på de som kör regelbundet.



Funderar på om någon midjeröjer alltså att man lämnar lång stubbe?


Isåfall om man röjer så på löv slipper man helt stubbskott då eller kommer de ändå om man lämnat en lång stubbe?

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546420 Beror på vart du röker och vad du röjer.
Al skickar nya skott,. Björk på bördiga marker.

Jag tycker inte den där sågen hör hemma i skogen.

Blev erbjuden att röja en andra röjning efter en sådan, tittade blev förbannad på stubbhöjden, tackade nej.....

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

hfab  
#546422
forest. skrev:
towes skrev:
Skogsola skrev:I underröjning vill man ha hyfsat låga eller i vart fall vågräta stubbar. När kedjeröjaren kom så kallades den "midjeröjare" för att det skull röjas i midjehöjd. Inte riktigt bra. Så tror jag att i hög skog så kommer man att trassla in "masten" i något så att man blir kvar där.
Kedjeröjaren passar nog bäst i lägre bestånd där man kan toppkapa förväxande björk t.ex.
Ja och nej skulle jag vilja säga.

Ja därför att det går utmärkt att "midjeröja" så som du skriver.

Nej därför att det går bra att göra låga stubbar också, dock kanske inte helt vågräta.

Jag röjer övervägande lågt. I tät eftersatt röjskog har den fördel i att vara "smal" men visst kan ställningen fastna. Tror dock ett brett handtag är värre. Har själv gått i 15-årigt 1,3-metersförband och uppskattat den ringa bredden. Men visst får man "ta i" ibland för att komma fram. Även att kunna ta större stammar i två snitt för att få ner den på liten yta är enkelt. (Vaddå inte såga över axelhöjd? :smile:) Även slarvkvistning går snabbt. Och kanske viktigast: Man tar inte huvudstammen av misstag där det är tätt, precision!

Men jag är bara sporadiskt självverksam, så lyssna mest på de som kör regelbundet.



Funderar på om någon midjeröjer alltså att man lämnar lång stubbe?


Isåfall om man röjer så på löv slipper man helt stubbskott då eller kommer de ändå om man lämnat en lång stubbe?


Jag provade att röja ett mindre område med björk på detta sätt.
Stubbar i midjehöjd, bördig mark. Efter 7 år finns inga stubbskott, däremot ser det fortfarande för #×##×#× ut. Det växer svamp på de flesta stubbarna.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#546425
hfab skrev:Jag provade att röja ett mindre område med björk på detta sätt.
Stubbar i midjehöjd, bördig mark. Efter 7 år finns inga stubbskott, däremot ser det fortfarande för #×##×#× ut. Det växer svamp på de flesta stubbarna.

Ser inte bra ut, men om inte länge faller dom överändes utan hjälp.
Svampen äter dom upp från insidan.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

hfab  
#546427
JensSkoog skrev:Ser inte bra ut, men om inte länge faller dom överändes utan hjälp.
Svampen äter dom upp från insidan.


Sparkar jag på stubbarna så faller dom omkull. Det ser inte vackert ut, men det var ett bra sätt att undvika stubbskott. Ytan bredvid röjde jag med låga stubbar, där är nu en ogenomtränglig djungel av björksly.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546439 Tycker nog att kedjeröjare har sin plats i skogsbruket. Särskilt när det är tätt och eftersatt, då det är lätt att plocka ut just de individer man vill få bort.

Är det glesare däremot, så är klinga oftast att föredra, tycker jag. Rätt såg till rätt objekt. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Huggar Herman  
#546444
Niking skrev:Tycker nog att kedjeröjare har sin plats i skogsbruket. Särskilt när det är tätt och eftersatt, då det är lätt att plocka ut just de individer man vill få bort.

Är det glesare däremot, så är klinga oftast att föredra, tycker jag. Rätt såg till rätt objekt. :-bd
/Niklas


Precis så är det!

FbX:en är en av de bästa prylar jag har köpt, men jag skulle inte klara mig med enbart den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).