Virkesmätning och Matrisfub

Mätning av barrmasaved Aspa bruk

38 inlägg 28705 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Göt  
#400353 Jo men borde man inte bedöma vrakprocenten för varje lass

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

DrW  
#400356 Jag har förstått det som att man volymmäter massa men att detaljgranskningen av vrakprocent är mer av schablon ibland. Är det fel? I så fall hur går det till? Hur funkar det med kollektiv och när används det?
Tycker att det här med virkesköp är lite för mycket av köparens marknad. För svårt att kontrollera att allt gått rätt till för säljaren. Väcker misstro även när allt gått rätt till.
Ett tydligt avtal där ersättning för vrak framgår och rimligen bör timmervrak betalas med minst massapris och massavrak med minst brännved.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Blivande snickare  
#400358 När ska ni lära er av Finland?
Känns som ett det är en jävla massa onödigt funderande när jag läser det här å jämför med vårt system..
Gör om gör rätt sa nån berömd nångång, minns inte vem.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Sture Andersson  
#400360
Axl skrev:Vad har du fått för vrak? Att man skulle bedöma vrak för flera leverantörer tillsammans låter som hittepå (förutom kollektiv).

Nej det är inget hittepå,det är Södras inspecktor som förklarat för mig att det är så här det går till .När jag undra varför jag fått vrak .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

DrW  
#400364
Blivande snickare skrev:När ska ni lära er av Finland?
Känns som ett det är en jävla massa onödigt funderande när jag läser det här å jämför med vårt system..
Gör om gör rätt sa nån berömd nångång, minns inte vem.


Har inte riktigt förstått allt hur det fungerar hos er. Är allt skördarmätt? Hur hanteras kvalitetsbedömningen, eller struntar man i klassning?

Avatar Fallback

Re: Sv: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Blivande snickare  
#400365
DrW skrev:
Blivande snickare skrev:När ska ni lära er av Finland?
Känns som ett det är en jävla massa onödigt funderande när jag läser det här å jämför med vårt system..
Gör om gör rätt sa nån berömd nångång, minns inte vem.


Har inte riktigt förstått allt hur det fungerar hos er. Är allt skördarmätt? Hur hanteras kvalitetsbedömningen, eller struntar man i klassning?

Allt skördarmäts. Inga klassningar (annat än specialfall), dvs timmer är timmer och massa är massa och skogsägaren får betalt angivet pris för varje kubik.
Vrak får uppköparen ta hand om.
Skogsägaren får betalt för ALL sin skog och industrin sväljer ändå i 99 fall av 100 det som skulle ha blivit vrak.
Enkelt, funktionellt och framförallt tidsbesparande! :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

DrW  
#400366
Blivande snickare skrev:
DrW skrev:
Blivande snickare skrev:När ska ni lära er av Finland?
Känns som ett det är en jävla massa onödigt funderande när jag läser det här å jämför med vårt system..
Gör om gör rätt sa nån berömd nångång, minns inte vem.


Har inte riktigt förstått allt hur det fungerar hos er. Är allt skördarmätt? Hur hanteras kvalitetsbedömningen, eller struntar man i klassning?

Allt skördarmäts. Inga klassningar (annat än specialfall), dvs timmer är timmer och massa är massa och skogsägaren får betalt angivet pris för varje kubik.
Vrak får uppköparen ta hand om.
Skogsägaren får betalt för ALL sin skog och industrin sväljer ändå i 99 fall av 100 det som skulle ha blivit vrak.
Enkelt, funktionellt och framförallt tidsbesparande! :)

Det låter klokt! Mycken onödig energi går åt till denna fråga.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

isteskog  
#400375 Egna leveranser då, Blivande snickare? .... Alltså det som manuellhuggs.

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

ananders  
#400388 Var det inte ett reportage om mätning av massaved i senaste Skogsland. Ska se om jag får fatt i tidningen och kan fota av det.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Blivande snickare  
#400398
isteskog skrev:Egna leveranser då, Blivande snickare? .... Alltså det som manuellhuggs.

Mäts in av en tekniker i trav vid sidan av vägen. Iallafall här nere :)

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Erre  
#400405 Mätning av massaved blir aldrig exakt när det mäts vid brygga. Nära men aldrig exakt.

En av anledningarna är att mätaren ser för lite av lasset.
Hur vällastat det är har stor betydelse, kan avgöra om mätaren överhuvudtaget kan se in emellan stuvarna, är det fallande ska det även uppskattas en medellängd. Inte så lätt att göra i ett lass som spretar mycket i båda ändarna.

Men angående röta.

Hur mycket röta gömmer sig i stuven längst fram på bilen? Där en sida är mot framstammen som gör det omöjligt att se för mätaren.
Vi självverksama utgör en så liten del av allt som mäts, så ett lass med fin manuellhuggen granmassa drunknar i mängden av den som är körd med maskin. Och därför skapar den skördarkörda massan tolkningen av mätningen.

Det blir fler kontrollstuvar som är skördarkörda, dessa kontrollstuvar klavas upp och mäts. Ev vrak mäts och kontrolleras.
Och dessa blir grunden för att uppskatta fortsatta mätningar.

Jag säger uppskatta.

Vi borde ha någon mätare här på forumet som kunde ge sin syn på det.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Sture Andersson  
#400426
Erre skrev:Mätning av massaved blir aldrig exakt när det mäts vid brygga. Nära men aldrig exakt.

En av anledningarna är att mätaren ser för lite av lasset.
Hur vällastat det är har stor betydelse, kan avgöra om mätaren överhuvudtaget kan se in emellan stuvarna, är det fallande ska det även uppskattas en medellängd. Inte så lätt att göra i ett lass som spretar mycket i båda ändarna.

Men angående röta.

Hur mycket röta gömmer sig i stuven längst fram på bilen? Där en sida är mot framstammen som gör det omöjligt att se för mätaren.
Vi självverksama utgör en så liten del av allt som mäts, så ett lass med fin manuellhuggen granmassa drunknar i mängden av den som är körd med maskin. Och därför skapar den skördarkörda massan tolkningen av mätningen.

Det blir fler kontrollstuvar som är skördarkörda, dessa kontrollstuvar klavas upp och mäts. Ev vrak mäts och kontrolleras.
Och dessa blir grunden för att uppskatta fortsatta mätningar.

Jag säger uppskatta.

Vi borde ha någon mätare här på forumet som kunde ge sin syn på det.

Erre tror du redogjorde för precis hur det går till ,frågan är bara hur ska vi som hugger manuellt få betalt för vårat virke ?Rättvist

   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Sture Andersson  
#400428 Skulle vara intresant höra vad nån från Södra tycker om detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Erre  
#400429
Sture Andersson skrev:Erre tror du redogjorde för precis hur det går till ,frågan är bara hur ska vi som hugger manuellt få betalt för vårat virke ?Rättvist


Ja det är det som är det svåra. Då vi är en så liten del i det hela.

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Erre  
#400431 En del är inne på att visa upp vältan för inköparen innan transport.
Kan funka om dom har tid och vilja för det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).