Skogsmiljö och Trädlära

Döda granar

5 inlägg 3106 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Döda granar

Sturestelben  
#400106 Jag köpte en mindre skogsfastighet på drygt 4ha förra året och har nu hunnit röja lite grann... Skogen är ca. 40år och ej tidigare gallrad eller röjd. Jag har noterat att det finns en del döda granar,alltifrån 5-10 åringar till kanske 20-25 åringar... De verkar inte ha ngr större insektsangrepp och beståndet i övrigt ser bra ut! Det handlar kanske om 1-2 träd per10-15.....
Är detta ngt normalt eller bör jag oroa mig :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Döda granar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400108 Är det inte röjt och inte gallrat i ett 40-årigt bestånd, så får man nog räkna med en viss självgallring.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Döda granar

markalyckan  
#400116 Jag hade upparbetat träden och sålt dem som energived. Främst för att Det blir fint i skogen, döda träd är inte roligt att ha för många av.

Avatar Fallback

Re: Döda granar

JacobCarlson  
#400139 Låt dem stå! De blir naturliga bon för fåglar och insekter. I ett modernt skogsbruk sparar man döda träd just av den anledningen. Detta förutsatt givetvis att de inte är angripna av barkborre eller dylikt. Då måste detta åtgärdas illa kvickt!

Avatar Fallback

Re: Döda granar

tallen100  
#400142 Gör ved av dem, prima ved som kan stoppas i spisen direkt efter klyvning :grin:
Inte bra att ha för många torrträd i skogen :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).