Gallring

Stickvägar eller inte?

38 inlägg 26086 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183095 Vi har räknat en del på olika upplägg vid gallring och har kommit fram till detta:

RÖJ i tid och gör det ordentligt!
Detta innebär att det går att släppa upp skogen lite till innan det är dags för förstagallringen.
De positiva delarna av detta är att du får:
Ett stadigare bestånd
De träd som står där det blir stickväg i 1:a gallringen kan stå några år till och öka i värde.
Färre skador i välskötta bestånd
osv...

De träd som man får avverka i stickvägen vid förstagallringen skulle enligt våra beräkningar ha en värdetillväxt som betalar den röjning som utförs innan gallringen.
Detta grundat på de senaste forskningen som anser att stickvägsuttaget utgör ca 30-35% av uttaget i förstagallring.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

mb-man  
#185674 Det är ju bättre och hugga upp stickvägen till 4-4.5 meter redan i förstagallringen istället
för att hugga den smal i förstagallringen och sen behöva hugga bort vägträd eller klämma
sig mellan när man gallrar igen.
Man tappar inte mycket produktion på stickvägar, 20% stickväg ger bara ca5% produktionsbortfall
så om man hugger 3 eller 4 meters stickväg spelar nästan igen roll.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Boarpan  
#185679 Sköt på 1 gallringen med 7 år genom att riktigt grovröja i stället.
Detta gjorde jag på högbonitet mark och kommer för alltid att forsätta med det. Lönsamheten sköt i höjden då pinnarna blev ngt och ha.
Sen kom ju självklart stickvägarna men då lönsamheten steg kuunde vi uppgradera vägar och diken.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400044
nisse skrev:
mashun02 skrev:För mig är åtminstonde 1:à gallringen en beståndsvårdande åtgärd mer än en monetär angelägenhet.
[/quote

Jag har ett 70-årigt bestånd som 1:a gallrats manuellt väldigt försiktigt. Där står ca 1600 stam/ha och jag är väldigt orolig för vind- och snöskador när det nu skall 2:a gallras.Här hade det absolut varit bättre om de tagit upp stickvägar i 1:gallring.

Rent estetiskt är det givetvis snyggare ju mindre stickvägar man gör.

/Nisse


Hej,

Ville bara återkoppla resultatet på denna gallring. Gallrades 2011, 10 ha , g22, uttag 100 m3/ha vilket gav 300.000:- netto. Välkommet då mitt skogsinnehav haltar i kassaflöde närmaste 8-10 åren. Det höga uttaget förklaras delvis av att det höggs upp ca 1 km dikeslinjer som nu rensats.

Ingen aning hur den manuella 1:a gallringen bidragit till det virkesrika beståndet, men det känns som utfallet blivit mindre om breda stickvägar funnits.

Tyvärr kom Ivar och tog ytterligare 15-20 m3/ha, men det finns ett ok bestånd kvar. Funderar på gödsling nu.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

rikard_e  
#400053 30 000 netto?

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

ÅsaNisse  
#400064 Hur kan man säga att kantträden vid en stickväg kompenserar för de träd som tagits ned? Min erfarenhet är att alla kantträd visserligen växer snabbare och blir grövre, men är ovala som ägg. Det blir aldrig en enda klass 1 stock vid vägar och ack så ofta röta i granar. De träd som står innanför är ofta lite klenare, men ändå ett högre värde då det är kvistrensat och jämnare årsringar.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400109
rikard_e skrev:30 000 netto?

307.048:- netto
977 fub, 29% timmer

Ser nu att jag fått vrakersättning på 5300:-, men ingen vrakvolym angiven?

Såg också att jag haft korrespondens med virkesköparen ang premier på ett sortiment som saknades i avräkningen. Fick senare en "efterlikvid" på 20.000:- som glömts bort vid objektsavräkningen.

Ett tips är alltså att granska objektsavräkningen!

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Skogsforskare  
#400114
ÅsaNisse skrev:Hur kan man säga att kantträden vid en stickväg kompenserar för de träd som tagits ned?


Kantträden kompenserar inte, men beståndet som helhet växer i huvudsak utifrån det stamantal och den grundyta du har, och trädens placering har nästan ingen inverkan på beståndets tillväxt. Så om du gör lite bredare stickvägar och har fler träd mellan vägarna, så blir summan av kardemumman konstant på sikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).