Traktorer och processorer

Bakhjulsvikter på 4wd traktor

10 inlägg 5639 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Emanuelsson  
#399761 Jag har precis köpt en valmet 6400 som har 320 kg bakhjulsvikter monterade. Vad är för och vad är nackdelar?
Jag kommer till 50% ha traktor framför en tiotons skogskärra i skogen och 50% framför en bigab kärran för att dra grävmaskin på väg.
Ska jag behålla dem på eller ta av dom?
Tack på förhand



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Göt  
#399762 låt dom sitta på

Avatar Fallback

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

rikard_e  
#399763 Behåll på.

Användarvisningsbild

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Emanuelsson  
#399764 Varför?
Är det inte bra om traktorn är lätt i skogen så det inte blir spår. Och på vägen känns det inte som att man behöver de. Men jag vet ju att många vill ha vikter på så de har väl sina fördelar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399774 Beror på om du har mycket backar som tänker dra tung last i. Vet du att backarna inte blir ett problem utan slirning så kan du ta av dem.

Användarvisningsbild

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

JohannesG  
#399775 Det är lätt att snöa in sig på att försöka få en så låg tomvikt som möjligt, och det är rätt till stor del. Men du behöver vikt för att få ner kraften i marken, saknar kärran drivning är detta ännu viktigare speciellt om mycket av vikten ligger på kärran. Har du väldigt blöta marker så kanske det kan vara bra att ta av dem, men låt dem annars sitta på.
Senast redigerad av JohannesG sön 17 jul 2016, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Robertberg  
#399790 Vi har en 6300 utan vare sig hjulvikter eller lastare, men frontvikter och bukplåt som tynger. Har aldrig känt behov av bakhjulsvikter i skogen med tiotons-vagnen eller när vi kört med tio kubiks svämtunna. Den treskäriga växelplogen kräver dock frontvikter.

Så har du energi att ta av hjulvikterna så gör det. Känner du sen att de gjorde nytta så lär du vara irriterad på att du tog av dem, och därmed ha energi att återmontera :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

stegmaster  
#399820 Du skriver inget om din traktor har lastare, men själv skulla jag behållt dom på om det vore min.
Har själv en 6400 (med lastare) utan vikter bak, och visst er den lett bak, så om det vore bakvikter så skulle jag inte tatt av dom.
Enda små näckdeler er vel at den drar lite mer bränsle, blir lite latare uppförsbacke, men detta er ju marginalt,
och att man behöver en rejälare vikt bak vid tyngre lasterkörning oavsett, annars er det vel bara fordeler, skulle jag tro, men har aldrig testat detta själv, bara min gissning.
320kg er ju inte allvärldens, så dom skulle fått sitta där, spesielt om du har lastare, men even utan.


Här i Norge er det inte vanligt med dessa bakhjulsvikter på valmet/valtra, och gissar att det kan bero på at 320kg på bakhjulen inte gör nån rejäl skillnad vid lasterkörning oavsett, utan då behöver man et lodd på typ 800-1000kg i 3pkt lyften. :???:
Sen er det bara släppa loddet från snabbkopplingen när man ferdig med lasterkörningen.
Så det er mycket snabbare och enklare med et rejält lodd bak, som man kan kopla av/på som man vil, framför att dra på lite ekstra vikt hela tiden, som dessutan gör liten skillnad.

Avatar Fallback

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Sture Andersson  
#399852 Har en Valmet 605 som det sitter vikter både bak och fram,fundera på detta i början om jag skulle ta bort dom ,tänkte som du .Men tog inte bort dom och det har jag inte ångrat ,traktorn drar som bara den .är riktigt nöjd med den traktorn ,har en patu 202t efter .utan drivning.

Användarvisningsbild

Re: Bakhjulsvikter på 4wd traktor

Emanuelsson  
#399891 Hej allesammans!
Vilken bra och snabb respons, första men absolut inte sista gången jag kommer vända mig till er vid frågor.
När jag sammanfattar era kommentarer och med tanke på terräng så blir det nog att jag behåller vikterna på ,kanske till och med kompliterar med frontvikter (har ingen lastare) Tack ska ni ha

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).