Öppna kategorin

Hur mycket är en hektar?

48 inlägg 205510 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248734
Huggarn skrev:
Niking skrev:
Huggarn skrev:100x100 meter!! visst är det svåxrt!!!! :surp:


Sedan beror det ju på vilket koordinatsystem som används. 100*100 meter i SWEREF 99 TM blir ju inte 100*100 m i RT 90 2,5 gon V :lol:.
/Niklas



jag skiter i vilket koordinatsystem du pratar om!! 100x100 meter är alltid 100 x100 meter!...... och 100 meter i fyrkant är och har alltid blivit 1 hektar!....den som har några andra teorier......säg gärna till om det är fel?? :roll:


Beror på vem/vilka som mäter, hur det mäts och under vilka förhållanden - samt givetvis i vilket koordinatsystem.... Alla mätningar är ju behäftade med fel.
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248735 En karta är inte en perfekt avbildning av verkligheten pga kartan är platt
men jorden kurvar en smula, kombinerat med snedprojektionen från flygfoton
osv så drar det iväg lite lite grann hela tiden överallt, värre på en del ställen.
Kartor sins emellan är inte heller riktigt likadana av just den orsaken men
kanske det blir bättre framöver med mindre snedprojektion osv men att avbilda
jorden på ett platt papper lär aldrig gå att få 100% korrekt.
Puss på dig Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#252538 Nu har jag bevisat för mig själv att en hektar är så mycket större än vad jag trodde. Tog med mig gps:en till skogen idag och mätte upp området som jag har gått över dom senaste veckorna. Ett långsmalt slingrande område mellan skogsbilvägen och en myr. Det visade sig vara 0,75 ha. Innan kunde jag ha svurit på att det var mer än 1 ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

ÅsaNisse  
#252559 Jag har samma erfarenhet av röjning. Vill gärna tro att jag gjort mer än jag har.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

anersimyra  
#252571
svampbob skrev:Nu har jag bevisat för mig själv att en hektar är så mycket större än vad jag trodde. Tog med mig gps:en till skogen idag och mätte upp området som jag har gått över dom senaste veckorna. Ett långsmalt slingrande område mellan skogsbilvägen och en myr. Det visade sig vara 0,75 ha. Innan kunde jag ha svurit på att det var mer än 1 ha.
Det var ju inte illa gissat. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252639 Här är väl "rita och mät" på Skogsstyrelsens "Mina sidor" rätt användbart?
Det är ju inte superexakt, men man kan ju i.a.f få en rätt bra hint om hur stora olika bestånd och markbitar är.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Fredrik Reuter  
#350839 Hej,
Denna tråd läses mycket och därför har jag uppdaterat första inlägget från svampbob med en enklare förklaring för de som vill ha information snabbt. Är det någon som ser något faktafel, skriv i tråden så ändrar jag.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#350843 Ja det är säkert så att dom som Googlar den frågan dom hamnar här på skogsforum och får lyssna på vårt svammel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Seb macahan  
#350854 Arma stackare. Det är inte alltid som man får känslan av vi alla här jobbar på att höja intelligenskvoten på skogsägare. Mig själv inkluderat, men det är ju roligt o tjata lite med.... Oavsett så tar ju Mangans kommentar priset. Varför är ni där o röjer om ni ser 100m. :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Hema  
#350928
Mangan skrev:Om ni kan se 100 meter, varför är ni där och röjer???

Hahaha =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Erre  
#399452 En fantastiskt bra tråd! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#399453 Undrar om det är nån som vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

jannee  
#399457 Är inte ett ha ett ha vad är då inte en m2 eller hur mycket är ett tunnland, ett tunnlands storlek avgörs verkligen av vem man pratar med :?:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

JPW  
#399738 En hektar är 100 x 100 m i verkligheten, att denna yta inte avbildas som exakt 1 ha i olika kartprojektioner beror på att projektionerna inte är matematiskt perfekta modeller av verkligheten och alltså inte klarar av att återge yta alldeles helt korrekt. Definitionen av en hektar är helt oberoende av kartprojektioner.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Bosse1  
#399770 Jag gick ut o fråga en tall.
-Skiter väl i de,ja växer rättupp 8-}

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).