Uppvärmning

Inställning på draglucka?

68 inlägg 64660 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inställning på draglucka?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39886 Hur vet man att dragluckan är rätt inställd? Har en äldre historia som har en kedja ner till luckan och ratten har 6 lägen. Tycker jag får inte upp tempen på acctankarna. Pannan är på 25 kw och har 1500 l acctank. Pannan är sotad så det är inte det, tycker brasan brinner ut för fort. Hur länge ska den brinna ungefär?



   TS
Avatar Fallback
jokin  
#39909 Hej, vad är det för panna du har? Är det en kombipanna eller vedpanna? En äldre kombipanna panna på 25kw och 1500liter är för mycket i acc volym,om man inte vill elda i timmar.Har problemet funnits hela tiden? Ska du ladda så ska spjället vara fullt öppet.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39910 Pannan är från -85 eller -86, en Diom. Kan ju prova stänga en tank. När ratten är i botten ska luckan då vara stängd? Sotar pannan om den inte är fullt öppen? När du säger ladda, då menar du att elda upp tempen i tankarna?

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#39913
roten skrev:Pannan är från -85 eller -86, en Diom. Kan ju prova stänga en tank. När ratten är i botten ska luckan då vara stängd? Sotar pannan om den inte är fullt öppen? När du säger ladda, då menar du att elda upp tempen i tankarna?
Ja jag menar att ladda tankarna.Har du 2st 750 tankar eller 3st 500 liter?Du får ingen effekt i pannan om du har för dåligt drag,då orkar inte pannan med att ladda tankarna.Det är flera år sen jag hade en panna med dragregulator,men när pannan är uppe i ca 80 grader ska dragluckan stängas,men det är om du kör utan tankar och det justerar du med ratten.Nackdelen med att ha för stor acc volym är att du får väldigt höga rökgastemperaturer om du ska ladda länge.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39916 Har 3 st 500 liters. Får prova stänga en tank o se vad som händer.

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#39922 Ja 1000 liter i acc volym är max på en sån panna.Glömde och fråga om du har nåt laddkoppel typ Laddomat el dyl.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39926 Har ingen nu men tänkte skaffa, det sägs att det är bra :roll:

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39939 Har du rökgastermometer? Kan vara bra för att se hur mycket av energin som går ut genom skorstenen. Det kanske är en draglucka du behöver för att justera draget i skorstenen?

Dragregulator har man om man inte kör mot tank, det är till för att man inte skall behöva lasta in ved i små bitar hela tiden, utan genom att stryp tillflödet av luft så får man en brasa som brinner längre och inte lika 'energiskt'. Men det brinner även sämre total sett! Så kedjan skall du ta bort om du har acc-tank.

Snabbare med laddomat? Nja, det om det funkar utan laddomat utan att koka, så tror jag inte du kan tjäna mycket på det. Börja med rökgastermometer för att kolla rökgasernas temperatur, och räkna sedan hur lång tid det *borde* ta för en 25kW-panna att ladda din 1500 liter.

Avatar Fallback
jokin  
#39940 Fördelen med en Laddomat är att du inte får kallt vatten tillbaka i pannan.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39943 Det får man inte nä, men det är mer att försöka förbättra pannans livslängd genomatt minska temperaturskillnader och ev. kondensrisk, men jag tror inte det hjälper uppladdningstiden särskilt mycket. De är ju inte direkt gratis de där laddomaterna heller.

Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. :-) Men det kräver lite extra när man bygger systemet:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39946 Med laddomat så kyls inte pannan ner utan hålls uppe i optimal drift temp.
Utan laddomat blir pannan effektiv när det är dags o sluta...

Laddomaten begrensar flödet till tankarna så att pannan hålls effektiv.

30 grader i tank o 75 i panna, till exempel.

Hastigheten i tid på laddningen av tankarna ökar avsevärt.
Jag har jämfört laddnings tider i samma system fast utan laddomat.
Även ved mängd/cubik laddat vatten sjunker eftersom pannan går optimalt under längre tid.

Det är det vettigaste jag har gjort o sätta i laddomat. Utan hade nog inte funkat lika bra.

Vid strömavbrott är mitt system självcirkulerande. Det tar längre tid men funkar hjälpligt.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39952
Mange skrev:Med laddomat så kyls inte pannan ner utan hålls uppe i optimal drift temp.
Utan laddomat blir pannan effektiv när det är dags o sluta...


Vad menar du med optimal?

Om elden brinner mot en plåtbit som är 35 eller 75 grader spelar inte stor roll för förbränningen, temperaturen i lågan är runt 1000 grader. Har man keramik - vilket nästan är en förutsättning för bra resultat - spelar det ingen roll alls, då är det rökgaserna så varma som de är.

Vid strömavbrott är mitt system självcirkulerande. Det tar längre tid men funkar hjälpligt.


Har man inte byggt för det, så funkar det givetvis mycket dåligt.

Laddar du en acc-tank vill du ha så varmt vatten som möjligt in i toppen. Det gäller därför att anpassa flödeshastigheten i vattnet som cirkulerar panna/ack så att det inte går för fort (eller för långsamt, då kokar pannan). En Laddomat gör det genom en eller flera pumpar och termostater. Självcirkulation gör det genom fysikens lagar samt en strypventil på tilloppet till pannan, som justeras en gång för alla.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39958 Provade strypa en tank och då gick dom andra två upp till 90 grader utan bekymmer.

   TS
Avatar Fallback
Olle45  
#39959 Hej alla med överförbrännings pannor
LÄS länken som handlar om att elda dessa pannor så bra som möjligt !

Vedeldning är en hel vetenskap som många inte förstår fullt ut...

Ved förgasas och förbränns i tre steg beroende på olika brännbara gasers
flampunkt
för rätt temeratur räcker ca 850°C vid denna temeratur frigörs vedgaser

OBS !!!frigörs utan primärluft !!!
Men för att brinna krävs lite eller nära ingen primär luft genom orginal luckan
Sekundär intaget fungerar som både pirmär och sekundär luft
Ett tredje syre intag saknas helt på nära alla överförbrännings pannor
Kallas för teritär luft denna är till för att slut förbränna bännbara gaser.

alltså tre luftinsläpp till förbränningen för denna skall förbränna nära helt rent.
1/ Primär
2/ Sekundär
3/ Teritär

Läs denna länk
Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Dragbegränsare som monteras på rökutgången ifrån pannan är ett måste för att kunna hålla rätt drag !

Om du nu inte får upp rätt förbrännings temperatur kanske veden innehåller förmycket fukt ? då går även det åt mer ved än om veden håller rätt fuktighet! ( En liten parantes om fuktinnehåll ) När temeraturen håller 850°C
påverkar inte fukten förbränningen lika mycket.


Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 fre 07 nov 2008, 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39961 Lite förklaring, det finns två sätt att reglera "draget" och ibland kallar man dem samma sk

1) Dragbegränsare/Dragregulator, är en lucka som styrs via kedja och termostat och som reglerear tilluften till pannor. Finns inte på nya modeller?
http://www.dinvvsbutik.se/esbe-dragregu ... 00219.html

2) Dragregulator/Motddraglucka/Dragbegränsare sitter i skorstenen efter pannan och reglerar draget genom pannan så att det är konstant. En lucka med motvikt öppna roch släpper ut pannrumsluft genom skorstenen när draget blir "för stort".
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf

Länkarna visar de olika typerna, där tillverkarna har samma namn. :roll:

Typ 1 skall vara öppen för primärluften, typ 2 skall installeras för att justera draget genom pannan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).