ATV och UTV i skogen

ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

35 inlägg 16026 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#399248
Hema skrev:Jaha vi gick den vägen trots allt. Jag trodde vi skulle jämföra äpplen med äpplen. Men jag får väl se till att koppla ur 4x4 och spinna runt med röven o göra en mätning jag med..

Det här är gjort med 4wd, i "turfläge" blev cirkeln mindre men mer oregelbunden, ungefär som på din bild @Hema

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Sv: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

Blivande snickare  
#399261
svampbob skrev:Uppmätt till 3,55 i ytterdiameter.

om du sätter en pinne ner i marken från lastaren. Vad blir ytterdiametern då?

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#399291
Blivande snickare skrev:om du sätter en pinne ner i marken från lastaren. Vad blir ytterdiametern då?

Lastaren höjs mer än på bilden(den hade sjunkit efter flera timmars rast) , sticker då inte fram mer än skyddsbågen över vinschen, dvs en bra bit innanför ytterdiametern för framhjulet.

Det är en standardåtgärd att dra upp lastaren i topp vid manövrering i trånga utrymmen.

För att få ännu snävare cirkel kan lastaren krokas loss, då blir det mindre vikt på framhjulen.
Nu är jag ändå så nöjd med visade cirklar att det inte känns meningsfullt.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

skogshasse  
#399349
axwell skrev:
1468271686_dscn1434.jpg

Lugn @Hema , det här lasset skulle bara 50 meter

De grövre stockarna är kortare än 3,5 meter så medellängden runt 4 meter.
Även om det är mycket luft i lasset vore det väl riskabelt att låta en 300 kg:s ATV ge sig ut i verkligheten i några brantare passager.

Minitraktorer har nästan alltid en utväxling som är lämplig för både motorbroms som dragkraft och styrning, smyger över stock & sten istf. att satsa med extra fart.
Den här vagnen dras av en ca 1200 kg tung 3 cyl. diesel med 9 växlar framåt, 3 bakåt. Ännu vanligare med 12 resp. 4 växlar.

Där har vi tryggheten kontra ATV som är överlägsen i 0-80 kmh. :mrgreen:


fint lass hur mycket är det på ett ungefär. vad är det för storlek på vagnen.

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#399351
skogshasse skrev:fint lass hur mycket är det på ett ungefär. vad är det för storlek på vagnen.


Det är mindre än det ser ut, mycket klen krokig björk, dom grova är korta.
Ca. 3 m3 staplat med 30 cm medellängd + 4 skottkärror sekunda.

Det är en Vahva Jussi 320, dekaltrimmad till "Möregripen" av Möremaskin.

Stakarna förlängda ca 40 cm, kanske lite mer än rek. 1500 kg last för en ATV i full frihet skuttande över ojämnheter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).