Verkstan

Få ut 70-100 bars tryck konstant ur ls system.

4 inlägg 3634 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få ut 70-100 bars tryck konstant ur ls system.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399098 Har köpt ett jabo fläcken markberednings aggregat, de behöver minst 60 bar konstant tryck för att stenutlösning ska fungera troligtvis helst runt 100 bar(men litet flöde,10 liter min). Hur får man ut det enklast ur ett ls system utan problem med varmgång och annat. Maskinen är en rottne f10.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Få ut 70-100 bars tryck konstant ur ls system.

Fredrik Reuter  
#399107 Hej,
Spännande kombo!
Funderar på om det skulle gå att snylta på någon befintlig funktion?

Grinden, vad ligger begränsningen på där tro?

Avatar Fallback

Re: Få ut 70-100 bars tryck konstant ur ls system.

ulfgustav  
#399118 Jag förmodar att det sitter en riktningsventil på jabo´n idag, byt ut denna mot en ls-ventil med signaltryckbegränsning

Avatar Fallback

Re: Få ut 70-100 bars tryck konstant ur ls system.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399123 Tänkte använda grindens Hydraulik till att höja och sänka aggregatet. Men har funderat på om det hade gått använda sig av en växelventil där,men vet inte hur de funkar med ls en. Skulle ju haft en funktion som man kunde ställa in ett lagom konstant tryck och köra on/off.

Har inte kollat så noga hur paketet på Mb;n ser ut men som jag förstår det ska det ha tryck och retur, trycket går via en acc och genom en ventil som bara öppnar/stänger.. Tror de sitter en chock där på 60 bar som stenutlösning.strömmen till den går genom givare på rivarhjulen.
Sen ska det sitta väggivare på kardan så man får inställt fläckavstånd oberoende av hastighet.
Känns som det blir dyrare att bygga om aggregatetets Hydraulik men de kanske det inte blir...

Antar att de inte går få dit en ls ventil som på skördaren,för den får ju ls signal från givaren på aggregatet. Hade ju varit perfekt om man kunde få dit en sån ventil och skicka på lagom med ström för att få lagom med tryck. Men antar att skördarens och skotarens ventilpaket inte är så lika.

Aggregatet kommer inte gå jättemycket varje år så de bör ju va en lösning som inte kostar allt för mkt men ändå funkar utan varmgång o annat strul...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).