Jakt och Fiske

358 Norma magnum

42 inlägg 30800 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

Jamt  
#364847 Husqvarna_med_stihl: Gör som du tänkt och pipa om. Hör att du tänkt igenom det väl så risken är att du blir besviken ifall du ändrar dig nu. Vad är det de brukar säga "Buy once cry once".

Jag hade en Classic kombi som jag aldrig var riktigt nöjd med. Sen bytte jag in den efter ett antal år och slantade upp för en Blaser kombi. Det ända jag ångrat var att jag inte köpte Blasern flera år tidigare.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#366393 Ja nu har som sagt bössan anlänt. Stocken är ombyggd och passar mig hyfsat men jag gillar inte pistolgreppet som är för urgröpt. Den har levt ett liv helt klart. Jaja, nu kan man börja planera lite smått, har inte skjutit med den ännu och det skall väl provas det med vid tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366426 Vacker bild och lycka till med bössan.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#398390 Nu har jag skjutit en par hundra smällar med denna. Började med en helmantel på 180 grains och bössan skjuter riktigt bra ! Den är plastbäddad sedan tidigare och stocken passar mig. Tyvärr har jag en lite för topprank kikare på den Leupold 3-9X50, ska skaffa en bättre anpassad kikare för älgjakten.

Nu är det svårt, bössan skjuter väldigt bra men säkringen är en variant som går åt "fel" håll, man osäkrar den likt "spänna en hane". Har dock kommit in mig med det nu.

Har även gjort mina test med 4 skott på ett löp samt två snabba i en tavla med anläggning involverad i skyttet. Jag träffar med två skott i en snusdosa frihand på 80 meter, men inte med fyra i älgen (går för fort). Dock skjuter jag godkända jaktstarter utan problem.

En smidigare kikare ska på samt bössan, ska skjutas med den en del till på bana innan älgjakten sedan blir det jakt i september och oktober sedan dags att ta ett beslut vad gäller ny pipa och kaliber.

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

Tosca  
#398391 Är kikaren för tung eller för högt monterad?

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#399008 Den är alltså för tung, montaget lägger kikaren alldeles ovanför blåneringen. Nu är ju kikaren stor så den blir ju hög också även om den ligger nära bössan. Jag har två fästen till kikaren, detta som är för 1tumstub samt ett annat som är för 30 mm och det sistnämnda är lägre så det blir en drevjaktskikare där av något slag. Det fäste och kikare som nu sitter fungerar ju ypperligt till vakjakt osv. Förre ägaren hade en rödpunkt i det fästet men när jag inte är så förtjust i batterier och annan onödig elektronik så går det bort mot en obelyst lågförstorande kikare.

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399045 Er vel bra med rekyl i den der eller? sjølv har eg nok med "fjollseksan"

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#399094 Jag har inte pipat om den ännu så kalibern är fortfarande 30-06. Inser nu när jag skjutit en del att den levererar viss rekyl den också trots allt. Det är dock inga som helst problem när man skjuter från jaktmässiga ställningar. Det som jag upplever eller iaf märker av är att trots en repetering som går som en oljad blixt skjuter jag snabbare med min 6,5á när den inte sticker iväg lika mycket ur målet i smällen.

Det jag vill göra är ju att pipa om denna till en ren älgkaliber men jag vill ha den med på jakt i sin nuvarande form i höst så jag får en känsla för bössan även under jakt. Känns det inte rätt efter det vill jag inte lägga de pengar det ändå är frågan om för en ompipning. Hur som skjuter bössan riktigt bra, är lättrepeterad men har sin tyngdpunkt lite högt för drevjakt med den kikare jag monterat. Ska få på en lättare kikare och skjuta mera :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#729270 Det har gått några år sedan mina funderingar. Jag har tre älghundar i hundgården som skäller älg och jag har som gått all in på älgjakten. Jag behöll bössan som den var och köpte en begagnad semicustom bössa i 358win. Jag har hunnit skjuta över tio älgar med denna och det fungerar mycket bra. Dock ger patronen för låga hastigheter för att effektivt haskas med blyfria kulor om hållet drar iväg lite så nu är jag tillbaka i funderingarna på 358NM igen ... än äre inte klart 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

ujja  
#729300 Jag byggde om en zg47 från 30-06 till 9.3x64 Brenneke för ett antal år sedan, den är ungefär vad som går att ta ut ur en zg47 utan allt för kraftiga modifikationer på slutstycket, prestandan blir ungefär som i en 375HH. Nackdelen är att det är svårare att få tag på hylsor än en vanligare patrontyp. Jag sköt Lapuas Naturalis kula med väldigt bra resultat, svampade fint och alltid i stort sett 100% restvikt, kulan satt ofta i skinnet vid utgången så energin lämnades i älgen. Men nu använder jag en Sako 75 i 308W, jag tycker inte det behövs mer och där är trots allt lättare att ta bättre skott med mindre rekyl och med en dämpare så tar man också bort mynningsflamman vilket underlättar ytterligare. Nåt du får tänka på också om du vill maxa prestandan är att blyfria kulor ofta är längre vilket ställer krav på magasin och matning för att inte kulan måste sättas in så djupt att fyllnadsgraden i hylsan påverkas.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729310 Eg har aldri skote elg eg har aldri skote med 30-06 heller men eg har skåte litt med .308 og ein god del, med 6,5x55. Eg og ladar ammunisjonen sjølv og skyt ein hjort i ny og ne. Skaut ein hjortekalv (som er mykje mindre enn ein elgokse klar over det) med ei 140 gr Nosler Partition for ei veka siå. Det var tydeleg utgangshol, bra med blod, lungene var ganske graut og den gjekk ca 12 meter før den tok kveld. Er litt innteresert i våpen, lading kuler og sånt. Har prøvd og lesa meg litt opp og gjort meg litt erfaring sjølv og med ulike kuler eg har brukt. Det eg tenkte var at ei 30-06 som er kjent som eit svært potent kaliber med ei 200 eller 220 gr NP burde ikkje den gjort susen på storelgen og? Den bør vel klara gjennomskudd og god ekspansjon, eg kjem iverfall til og fortsetta med kula inntil vidare. Men då som 140 gr og 6,5x55.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729311 Ein annan ting er at 30-06 er heilt ut i forhold til .308 og muligeins 6,5x55. Har hørt at det blir selt 20 .308 for kvar 30-06 rifla. Ingen ungdommar nesten som kjøper ny 30-06, alle skal ha moderne plastikkrifla (som eg og har) i .308 med kappa løp og lydempar. Dette gjer det muleg og gjera gode kjøp på bruktmarkedet for 30-06, er kjøpars marked.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).