Motorsåg och handhållet

Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

10 inlägg 10499 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

stefanm  
#398688 Hej. Jag skaffade en jonsered fc 2245 för några år sedan och har endast haft problem med den vilket innebär att den är knappt använd. Har kört 4-5 tankar sammanlagt. Plockade fram den idag och monterade mitt nya trimmerhuvud och tänkte då passa på att ställa in den lite.
Den startar direkt, går bra på tomgång och varvar upp direkt från botten men ungefär vid mellanregistret börjar den bluddra, gör så i några sekunder och fortsätter sedan att varva men är inte lika rapp som från botten. Misstänker att den får för mycket soppa.
Jag har provat justera både hög- och lågfartsmunstycket men jag tycker inte att det gör någon större skillnad, har hållit på en bra stund men kommer liksom ingen vart. Kan tillägga att jag började justera den förra hösten men då gick gashandtaget sönder så jag kunde inte fortsätta och kommer inte ihåg hur inställningen var original. Är det någon som har en likadan såg som kan fota hur justerskruvarna är inställda eller på något sätt kan hjälpa mig att komma tillrätta med sågen? Känns lite sådär att måsta lämna in den för en enkel justering



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

T Landström  
#398711 Tror det brukar vara 1 varv ut från botten på både H och L skruven!
http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2013_EUsvEUdaEUnoEUfi/JONO2013_EUsvEUdaEUnoEUfi__1156358-10.pdf

Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

tallen100  
#398743 Öppna ca 3/4 varv och utgå därifrån.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

stefanm  
#398857 Tack, ska ge det ett försök till efter helgen. Sista jobbhelgen innan semestern...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

Göt  
#398859 En tabbe man lätt gör är gammal bensin. Aspen håller längre. Blandad tvåtaksbensin blir fort gammal och kan ge många konstiga symtom. Blandad bensin kan vara bra för dom som kör mycket, och fort gör av med en blandad dunk. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Sv: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

stefanm  
#398861
Göt skrev:En tabbe man lätt gör är gammal bensin. Aspen håller längre. Blandad tvåtaksbensin blir fort gammal och kan ge många konstiga symtom. Blandad bensin kan vara bra för dom som kör mycket, och fort gör av med en blandad dunk. :ugeek:

Den är aldrig körd på annat än aspen och har gått lika dåligt hela tiden så problemet ligger inte där

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

jannee  
#398882 Ungefär likadant bar sig min CS 2253 åt, återförsäljaren fick aldrig någon ordning på den och efter DRYGT 1 år fick jag pengarna tillbaka.
Tror personligen att ett förgasarbyte kan vara lösningen. :mrgreen:
Har i efterhand fått höra att det kan var någon fjäder inne i förgasaren som inte håller måttet.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

stefanm  
#398993
jannee skrev:Ungefär likadant bar sig min CS 2253 åt, återförsäljaren fick aldrig någon ordning på den och efter DRYGT 1 år fick jag pengarna tillbaka.
Tror personligen att ett förgasarbyte kan vara lösningen. :mrgreen:
Har i efterhand fått höra att det kan var någon fjäder inne i förgasaren som inte håller måttet.


Tråkigt. Min är för gammal för att garantin ska gälla nu. Kanske ska prova lämna in den och se om de kan få till den

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

Pensionär  
#399059 När du skriver att du köpte den för några år sen, hur många år sen menar du?
De första modellerna som kom ut på marknaden hade nå enormt med problem, inte säkert att det är ditt fel att de misslyckas med inställningarna.

Avatar Fallback

Re: Sv: Hjälp med inställning av jonsered fc 2245

stefanm  
#399070
Pensionär skrev:När du skriver att du köpte den för några år sen, hur många år sen menar du?
De första modellerna som kom ut på marknaden hade nå enormt med problem, inte säkert att det är ditt fel att de misslyckas med inställningarna.


Den är köpt i november för tre år sedan. Det var farsan som köpte den men han har aldrig använt den så jag fick överta den.
Jag har pillat lite mer med den idag och nu går den något bättre åtminstone men fortfarande inte riktigt som den ska. Jag tar nog och lämnar in den och får de inte fason på den får den tjänstgöra som grästrimmer hädanefter

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).