Skogsmiljö och Trädlära

Bränna skog

13 inlägg 4090 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränna skog

ryared  
#398773 Hej på er.
Har min skog mest för nöjes skull. Jag åker ut med min fyrhjuling och hugger lite för skoj och skull. Gillar inte när det kommer in stora maskiner och det ser ut som ett slagfält.
Gillar att gå i min skog och titta på mina stora träd. En skogsfadtighet som jag har är på 6 hektar och där finns tre tusen kubikmeter timmer. Ganska mäktigt känsla. Vet att många tycker man är dum i huvet att man inte tar ner skiten.
Men nu har jag sålt mig till djävulen :wink:
Jag beställde en slutavverknimg på ett skifte. Fick riktigt bra pris och jag hinner ju inte med, med min lilla fyrhjuling :surp:
Så nu min fråga.
Vet ni om det finns företag som utför skogsbränder på skog?
Tycker det ser så tråkigt ut med allt ris som ligger över allt och ser ut som ett slagfält och tror att det skulle se bättre ut om några år om man brände ner det.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bränna skog

80-90  
#398774 Du har inte möjlighet å sälja grot ?? Då skulle ju allt bli bortkört :-BD

Användarvisningsbild

Re: Bränna skog

Fredrik Reuter  
#398776 Hej,
Skogsstyrelsen i ditt län bör ha full koll på detta. Det blir mitt tips, kolla med dem.
Jag tror också att Skogsstyrelsen gör en bränningar årligen, men vet inte hur det är på mark som ägs av enskilda.

Avatar Fallback

Re: Bränna skog

ryared  
#398778 Tack för svar.
80-90 Dels så såg jag hur det såg ut när dom sålde grot. Enorma spår och jag tyckte det såg fortfarande ut som ett slagfält för mycket lämnades kvar. Tror att det kommer se finare ut på längre sikt om allt försvinner om man eldar upp det.
Har hört att det blir bra blåbärskogar också. Blir mysigt för mig och barnen framöver :smile: :
Ok Fredrik. Rack för svar. Skall kolla upp det. Verkar ju inte finnas några företag som sysslar med det i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränna skog

Carlfritidshuggare  
#398783 Jag är minst av allt expert men visst finns det företag som gör detta.

Exempelvis:
http://skogsvard.se/vara-tjanster/naturvardsbranning/#

I en artikel jag läste anlitade antingen länsstyrelsen eller Skogsstyrelsen ett företag som genomförde bränningen. Minns inte vilket. Så Fredriks tips är bra, kanske med komplement av länsstyrelsen.

Du kanske sett detta lästips. Mycket som ska stämma.
http://www.lansstyrelsen.se/Kalmar/sv/d ... nning.aspx

Avatar Fallback

Re: Bränna skog

saekb  
#398786 Det finns företag som troligen anlitas i hela landet. Var själv och tittade uppe vid Torshult-Algunnen strax norr om Nybro i Kalmar län någon gång innan midsommar. Det fanns ett namn på bilarna, något med Forest var det. Deras uppgift är att se till att det brinner men inte sprider sig utanför gränserna. Kan nog vara ganska dyrt för en privatperson. Man kan ju svedja själv. Det gjorde man för länge sedan men mycket växtnäring försvinner med lågorna.

Avatar Fallback

Re: Bränna skog

jannee  
#398787 Kan inte vara så krångligt att elda upp riset efter en slutavverkning. Låter man bara högarna ligga något år så de är torra är det väl bara att tända på en tidig vårdag. Tidningspapper och lite diesel gör under verk, t.o.m. lagligt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bränna skog

saekb  
#398788 Har själv varit med om att det lätt sprider sig. Prata med räddningstjänsten innan. Tror inte de tar betalt om de behöver rycka ut.

Användarvisningsbild

Re: Bränna skog

sundelius  
#398801 Kolla om Räddningstjänsten inte vill elda upp riset som en övning.
Jag har använt mig av kollegorna när jag gjort mina naturvårdsbränningar och har då fått betala en liten slant för slang tvätt och så vidare men på grund av att de sett insatsen som en realistisk övning i skogsbrand får man nog säga att kostnaderna var försumbara :grin:

Avatar Fallback

Re: Bränna skog

80-90  
#398804 Du kan kanske få dom å hugga som om dom skulle köra grot å så kan du elda högarna på höst vår å vinter

Avatar Fallback

Re: Bränna skog

haggloader  
#398844 Visserligen är skogsbränder ett naturligt inslag, men för mig skulle det kännas fel att elda energi för kråkorna. Beakta också risken för okontrolerad skogsbrand, inte minst beaktningsvärt då du har ett högt och förmodligen värdefullt skogsbestånd bredvid.

Lått riset ruttna upp eller försök att bevattna riset från ett dike eller dylikt, kanske skulle kunna vara en ide att fundera på....?

Användarvisningsbild

Re: Bränna skog

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398846 ser ju bara ut som ett slagfält ett par år.. sen blir det en vacker ungskog igen så de åren kan iaf jag offra..

Användarvisningsbild

Re: Bränna skog

Göt  
#398848 Stora Enso brukar göra någon naturvårdsbränning om året i Dalarna. Kontakta dom så vet de säkert vem som hjälper till.

Förresten gör det inget om groten ligger kvar. Den sjunker ihop på några vintrar så syns den inte. Det finns ju andra fördelar med att bränna, det lär ju komma upp växter som bara kommer fram efter en brand.

Pratade med en skogvaktare som varit i brandområdet i Västmanland, på en del platser var mycket av jorden också försvunnit i branden så det blir svårt att plantera.

Finns ju både för och emot, som alltid :ugeek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).