Motorsåg och handhållet

Husqvarna 238

5 inlägg 4582 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 238

ldportion  
#398611 Hej skogsforum och alla såg-gurus,har läst här på forumet tidigare men aldrig skrivit något. Nu är det så att jag har en gammal 238g som jag alltid gillat,är lagom till mina behov=fälla lite mindre tall,gran ibland och kapa upp ved som är övergrovt för kapen. Men nu efter alla års plågor har den blivit slut och är orkeslös och nästan helt kompressionslös när den fått upp tempen,
cylinder och kolv verkar inte finnas att få tag på till 238 längre så jag undrar om cylinder+kolv till 242. passar? Finns nämligen pirat här i Sverige för 999 att beställa...tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238

SawTroll  
#398615 Det er jo mulig at du bare trenger ny ring til stemplet (evt nytt stempel også), og hvis du kan berge den originale cylindren op denne måten så er nok det en bedre løsning enn "pirat" 242 deler.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238

ldportion  
#398616 Hej och tack för så hurtig svar :-BD glömde skriva att jag tittat i avgasporten och det ser inte så lovande ut...men jag har faktiskt letat kolvring tidigare utan att lyckas hitta något :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238

johan eriksson  
#398635 Kolvring är nog inte några problem att hitta, brukar finnas från nyare sågar som passar. Om det är från Stihl eller Husqvarna har ingen betydelse så länge måtten är samma. Kolven kanske går att rädda med lite putsning. Lyft på cylindern och kika.
Eftermarknads cylindrar är oftast inte så väl portade, dom brukar kräva en hel del arbete för att fungera optimalt.
Var i landet finns du? Lite enklare att kunna peka var hjälpen finns om man vet var såg och ägare bor.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238

MartinH  
#399044 Köpte en skuren och ordentligt igenbeckad 242:a. Cylindern hade gått så varm att från "taket" på avgasporten hade det släppt aluminium. Det var avlagringar av aluminium i cylindern. Men allt gick att slipa bort men fint slippapper och sågen går nu bara bra. Nicasilet i cylinderväggen är tåligt. Fick fick byta kolv efter ett tag då en flisa släppte ur den gamla. Ska du behålla gamla kolven så mät hur mycket som är kvar av materialet i kolvkjolen.

Några grejor till:
Kolla så att inte vevhuslagren tagit skada av material från cylindern och att inte vevhuset är otät.

Mvh!
Martin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).