Traktorer och processorer

Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

6 inlägg 7706 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

JohannesG  
#398594 Har funderat och letat lite av ren nyfikenhet men hittar inget riktigt svar. Hur fungerar kopplingsfri fram back? Kopplar traktorn bara automatiskt själv eller är det mer avancerat än så? Vad är skillnaden rent tekniskt mot knappkoppling förutom att man måste trycka på knappen.

Det handlar INTE om ett eventuellt köp av traktor, jag är bara vetgirig och nyfiken.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

jannee  
#398601 Finns flera olika system, ett är att växellådan frikopplar när spaken är i neutralläge.
Bäst är nog att googla på just den fråga du ställt och där läsa om hur olika växellådor kan var uppbyggda
M.a.o. finns mekaniska, hydrauliska, elektriska och en blandning av alltihop.

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

JohannesG  
#398602 Har googlat men inte hittat något riktigt bra, kanske beror på att det finns så många olika typer. Eller så hittar jag dåligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

Skogstomte  
#398645 Valmet/Valtras kopplingsfria fram back som kom i 6000/8000 serierna är helt enkelt två paket lameller i oljebad. Ingen växling sker i vanlig bemärkelse, både fram och back ligger i ingrepp, riktningen styrs av vilken lamell som har tryck. Trycket på lamellerna styrs av datorn via proportionalventiler vilket ger mjuka vändningar.

Det finns en kopplingspedal som kan användas vid finlir. Den är kopplad till datorn och har ingen mekanisk anslutning till växellådan.

Parkeringsbromsen består av en fjäderbroms som lossas med oljetryck och styrs via datorn. Förlorar man oljetryck eller el under färd betyder det fyrhjuls kasbroms då även fyrhjulsdriften är "negativ". En smula obehagligt enligt de som varit ute för det, speciellt med tung last bakom... Ska dock vara ganska sällan det sker. Fördelen är att när traktorn är avstängd så är den bromsad på alla 4 hjulen.

Jag har för mig att de flesta kopplingsfria fram/backer jobbar på ett liknande sätt.

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398669 Står även i manualen att du inte ska trycka ner kopplingen om motorn dör för att ha hydraltryck så länge som möjligt ...

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingsfri fram/back?

JohannesG  
#398735 Tack för bra svar, nu har jag blivit lite klokare på det här :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).