Motorsåg och handhållet

RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-08-01

31 inlägg 27939 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-08-01

MartinH  
#398554 God dag!

Vet inte om ni uppmärksammat detta. Men från och med 2016-08-01 omfattas även trädfällning med mera av rutavdraget, från skatteverkets hemsida:
"Nya tjänster i rutavdraget från 1 augusti 2016

Riksdagen har beslutat om nya tjänster i rutavdraget. De nya reglerna innebär att fler trädgårdstjänster ger rätt till rutavdrag. Även flytt- och enklare it-tjänster kommer att ge rätt till rutavdrag.

De nya reglerna gäller för arbeten som utförs och betalas från och med den 1 augusti 2016.

Fler trädgårdstjänster
Häck- och gräsklippning, krattning och ogräsrensning ger sedan tidigare rätt till rutavdrag. Från och med den 1 augusti ger också följande trädgårdsarbeten rätt till rutavdrag:

•Beskärning, fällning och borttagande av träd och buskar.
•Röjning av sly, stubbfräsning och vedkapning.
•Kompostering och ihop samling av trädgårdsavfall inför bortforsling.
•Återställande av mark efter att träd och buskar tagits bort."
Se denna länk: http://www.skatteverket.se/foretagochor ... 16e92.html.

Det kunden behöver göra själv är att räkna ut sitt avdragsutrymme, "Uppskatta ditt rot- och rutavdrag", se denna länk: https://www.skatteverket.se/privat/fast ... +rutavdrag

Det finns en del hemsidor som beskriver hur detta ska gå till bland annat vismaspcs.se.

Med vänliga Hälsningar!
Martin


Senast redigerad av MartinH fre 22 jul 2016, 16:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#398566 Har ringt och kollat med skatteverket. Man behöver som företagare inte göra någon särskild anmälan inför att få utföra tjänster mot RUT-avdrag.

Däremot ska du som företagare efter att köparen betalt sin del begära utbetalning från skatteverket. Allt detta kan ske först från och med 2016-08-01.
Den jag pratade med på skatteverket sa också att tjänsten ska vara utförd 2016-08-01 eller senare. Alltså inte bara att det är betalt 2016-08-01 eller senare.

Du som företagare ska också ha F-skatt.
Samt ha anmält ett konto för utbetalning av skattereduktionen, se denna länk: http://www.skatteverket.se/foretagochor ... 02716.html.

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

Fredrik Reuter  
#401572 Mycket bra tråd Martin, jag hade missat denna när jag uppdaterade den andra tråden RUT avdrag trädfällning aug 2016

:-BD

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#403398 God kväll Fredrik!

Här kommer ett något sent svar.

Vet inte om detta inlägg hamnade på rätt forum?
Om inte så kan det kanske flyttas.

Med vänliga Hälsningar
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#403400 Har nu begärt min andra utbetalning av rutavdrag från skatteverket. Den första är under handläggning.

Här finns information om hur man begära utbetalning: http://www.skatteverket.se/foretagochor ... 02716.html
Längst ned på denna sida finns en exempelfaktura, det är nog bra att ta med texten i denna exempelfaktura.
Samt be kunden enligt tidigare inlägg ovan att kolla sitt utrymme före.

Tryck från ovanstående sida på länken/knappen "Rot och rut - företag och du kommer hit: http://www.skatteverket.se/foretagochor ... dfca4.html

Sen trycker du på länken/knappen: "Logga in till e-tjänsten" och Inloggning och du kommer till "Logga in på skatteverket".

Sedan är det bara att köra på, du måste kunna logga in via mobilt BankId eller motsvarande. Det är ganska enkelt att begära utbetalning av rut bara du har alla uppgifter.

Här står det vilka krav som ställs på en faktura som avser rut- eller rotavdrag: http://www.skatteverket.se/foretagochor ... 15560.html

Har inte tänkt på detta så mycket när jag avtalat med kunden: "Tänk på att du kan avtala med din köpare om vad som gäller ifall att Skatteverket avslår din begäran om utbetalning."
Kanske något att ta med nästa gång!?

Med vänliga Hälsningar!

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#403607 Har nu frågat skatteverket när pengarna betalas ut. Ansökningarna tas allteftersom de kommer in så mina ligger på kö.

De har i dagsläget 2-3 veckors handläggningstid.

Mvh MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#404803 God kväll!

Har nu fått en begäran om komplettering från skatteverket på min första begäran om utbetalning av rutavdrag.

De ville ha fakturan och hur stor del av beloppet som är arbete respektive material. Svarade att jag har ingen materialkostnad då jag endast fäller träd.
Jämförde med snickaren som inte tar något för elen i sin skruvdragare så tar jag inte heller ut något specifikt för bensin och sågkedolja.
Jag debiterar endast per timme, tar inte ut någon reseersättning mot kund inom visst område.

De ville ha betalningsunderlaget också, så tog ut det från internetbanken. Där det syns att kunden betalat till mig med information om betalningen.

Skatteverket ville också ha arbetsorder eller motsvarande. I detta fall var det e-postkommunikation med en av fastighets-, husägarna.

Får se hur det går om rutavdraget går igenom till sin fullhet efter denna komplettering. Har begärt precis halva beloppet av totalbeloppet som rutavdrag. Jag har ansett och angett att det endast är arbetskostnad i detta fall.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

PS. Det går inte att debitera allt som arbetskostnad och begära exakt halva som rutavdrag, materialkostnad ska specificeras, för mer information se nedan. DS.
Senast redigerad av MartinH tis 06 sep 2016, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

Fredrik Reuter  
#404820 Kanon Martin med rapport!
Jag gissar att de vill testa systemet i början och kan nog vara lite kinkiga.

Men det kommer nog gå kanon, lycka till!

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#404821 Jag tänkte lite så också att de vill kolla lite i början, håller tummarna :-BD .

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

sundelius  
#404873
MartinH skrev:God kväll!

Har nu fått en begäran om komplettering från skatteverket på min första begäran om utbetalning av rutavdrag.

De ville ha fakturan och hur stor del av beloppet som är arbete respektive material. Svarade att jag har ingen materialkostnad då jag endast fäller träd.
Jämförde med snickaren som inte tar något för elen i sin skruvdragare så tar jag inte heller ut något specifikt för bensin och sågkedolja.
Jag debiterar endast per timme, tar inte ut någon reseersättning mot kund inom visst område.

De ville ha betalningsunderlaget också, så tog ut det från internetbanken. Där det syns att kunden betalat till mig med information om betalningen.

Skatteverket ville också ha arbetsorder eller motsvarande. I detta fall var det e-postkommunikation med en av fastighets-, husägarna.

Får se hur det går om rutavdraget går igenom till sin fullhet efter denna komplettering. Har begärt precis halva beloppet av totalbeloppet som rutavdrag. Jag har ansett och angett att det endast är arbetskostnad i detta fall.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Är inte rutavdraget 30 procent precis som rotavdraget?

Avatar Fallback

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

jonsered95  
#404890 Nej, det är 50 procent. Dock får man bara göra avdrag på 25000 om man är under 65 och är man över 65 har man rätt till 50000 i avdrag.
Mvh Philip
Senast redigerad av jonsered95 lör 27 aug 2016, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

sundelius  
#404895
jonsered95 skrev:Nej, det är 50 procent. Dock får man bara göra avdrag på 250000 om man är under 65 och är man över 65 har man rätt till 50000 i avdrag.
Mvh Philip

Det var bra att veta, tack

Avatar Fallback

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

axwell  
#404896
jonsered95 skrev:Nej, det är 50 procent. Dock får man bara göra avdrag på 250000 om man är under 65 och är man över 65 har man rätt till 50000 i avdrag.
Mvh Philip


Blev det en en nolla för mycket i fallet under 65 år. :mrgreen: :?:

Avatar Fallback

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

jonsered95  
#404923 Hehe, de råkade visst gå lite snabbt! Men nog hade mina affärer gått bra om man fick göra så mycket avdrag. :D

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#405598 God kväll!

Har nu fått lite återkoppling i mina första ärenden om utbetalning av rutavdrag från skatteverket.

Har fått lite saker att tänka på i fortsättningen:
Det går inte som jag gjorde, se ovan, att kräva precis hälften av det fakturerade beloppet i rutavdrag, att det ska utbetalas från skatteverket.

Man bör alltid göra en uppskattning för materialkostnad eller specificera den faktiska när man göra ansökan om rutavdrag på skatteverkets hemsida i avsett fält.
Det ska då som jag förstått ingå bensin, sågkedolja, slitage på motorsågen och annan utrustning. Kostnad, reseersättning för att transportera sig till avverkningsplatsen och tillbaka. Som jag uppfattat det även kostnad för att hyra utrustning. Allt detta betraktas som materialkostnad.
För dessa utgifter, kostnader medges det inte rutavdrag från skatteverket.

Har nu börjat ta ut en serviceavgift på 500 kronor som jag lägger på varje kund. Skatteverket menar att de kan inte garantera att detta belopp alltid godtas som materialkostnad från deras sida.
Om jag uppfattat det rätt kan jag begära denna serviceavgift mot kund på fakturan. Sedan när jag begär utbetalning av rutavdrag i det aktuella fallet så anger jag den faktiska resekostnaden, -utgiften för detta avverkningsuppdrag. Samt får då försöka göra en uppskattning av slitage och övriga materialkostnader för sig. Resekostnaden når sällan upp till mer än hälften av denna serviceavgift.
I denna serviceavgift har jag också räknat in min egen administration såsom bokföring, ansökan om rutavdrag, förberedelse inför uppdrag och service av utrustning.

Skatteverket menar att det finns en faktisk reseutgift i varje uppdrag, vilket är korrekt. Denna vill de helst att man använder och anger då som materialkostnad. Denna utgår det inget rutavdrag för.

Kanske att man i möjligaste mån ska försöka ange förbrukningsvaror efter de faktiska?
Sågar man endast ett träd och det går en halv tank bensin och kedjeolja skiljer sig utgiften mot att man fäller, kvistar och kapar upp t.ex. fem träd. I det senare fallet går det ett antal tankar av olja och bensin förmodligen. Det kan kanske vara bättre att redovisa de faktiska utgifterna på detta sätt mot kund även om det blir lite krångligare.

Men att ta ut en avgift per träd är helt OK och det medges rutavdrag för det. Liksom att ta ut timpris vid avverkning, som det också beviljas rutavdrag för.

Med vänliga Hälsningar!
MartinH

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).