Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stubbfräsning

5 inlägg 4518 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbfräsning

Gaffe  
#397720 Hej,
Är på jakt efter en entreprenör som bredfräser (heter det så?) stubbar. Alltså en traktorburen skogsfräs typ Seppi Multiforst eller FAE. Arbetsbredd omkring 2 meter.
Har 1 ha mark med björkstubb, fd åkermark med stubbar i 15-30cm diameter som jag funderar på att fräsa. Marken skall bli betesmark igen.
Tacksam för tips i södra delarna av landet då marken ligger i Skåne.



   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbfräsning

Gaffe  
#398461 Delar tråden som jag startade i maskinisten om någon är intresserad

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... &p=3647446
ImageUploadedByskogsforum forum1467827238.921114.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubbfräsning

Göt  
#398465 Läste en tidningsartikel för några år sedan i nån av traktortidningarna då man körde med nån form av väg fräs på den typen av mark, den slog sönder både stubbar och sten.

Frågan är om du skall ha det till bete behöver du ta bort stubbarna, dom ruttnar ju sönder efter ett tag ändå.

Avatar Fallback

Re: Stubbfräsning

jannee  
#398467 Spruta marken i stället med MCPA 750. Detta medel tar EJ död på gräset men nässlor, tistel, maskros och mycket annat ogräs, tyvärr även klöver men allt kan man inte få. :mrgreen:
M.a.o. kan du enkelt få en ogräsfri betesmark utan en DYR fräsning.

Avatar Fallback

Re: Stubbfräsning

Gaffe  
#398468 Vill så in ny gräsflora, för att slippa brännässlor, hallon, björnbär och kvickrot. Bilden visar där det stod en rad med björkstubbar, de fräses ned till 10 cm djup under mark och man ser knappt ett spår av de.
Visst kostar det, men jag är riktigt nöjd med resultatet. Vi fick dock avbryta pga ösregn.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).