Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796098 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392021 Ja Jens, jag lämnar den till nästa gallring. Jag tar gallringen stegvis och kommer gå över området igen om något år. Det här området var varken röjt eller gallrat på 25 år och jag röjde bort allt smått ifjor.
I och med att det varit tätt och att det nu kommer att ligga utsatt för vind och snö vill jag få det mer stabilt. Man kan inte benhårt gå på gallringsmallar och vad andra gör. En granne som tydligen läst hur man gör var nere och ville få mig att gallra hårdare men det får anstå tills vidare.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#392024 Problemet är hur man ska hinna med en omgång till. Vi har stora områden där ingen har varit på tre generationer. Andra har gallrats var 15 år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#392025
lfq skrev:Ja Jens, jag lämnar den till nästa gallring. Jag tar gallringen stegvis och kommer gå över området igen om något år. Det här området var varken röjt eller gallrat på 25 år och jag röjde bort allt smått ifjor.
I och med att det varit tätt och att det nu kommer att ligga utsatt för vind och snö vill jag få det mer stabilt. Man kan inte benhårt gå på gallringsmallar och vad andra gör. En granne som tydligen läst hur man gör var nere och ville få mig att gallra hårdare men det får anstå tills vidare.

Skulle mena att det är bästa sättet så framt du har tiden. :-BD

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#392085 Har så mycket att göra annat till höst/vinter så jag började lite försiktigt med vedhuggning idag så får jag det klart. Försöker repa av lövet med sågen så gott jag kan så det hellre torkar än ruttnar över sommaren då jag inte kan ta med det hem för ens tidigast till hösten.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

molnia  
#394135 :mrgreen: husqvarnas skäggtrimmer
1464470294_crop_1464470115730.jpg

:lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394141
molnia skrev::mrgreen: husqvarnas skäggtrimmer
1464470294_crop_1464470115730.jpg

:lol:


Borde inte den hamna under kategorin handhållet? :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

molnia  
#394146 Beror på om vi ska diskutera utrustningen eller hur det ska gsllras ;)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394147
molnia skrev:Beror på om vi ska diskutera utrustningen eller hur det ska gsllras ;)


Så du hade alltså tänkt att gallra bort enstaka skäggstrån, istället för att trimma skägget jämns över? :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394159
Niking skrev:
molnia skrev:Beror på om vi ska diskutera utrustningen eller hur det ska gsllras ;)


Så du hade alltså tänkt att gallra bort enstaka skäggstrån, istället för att trimma skägget jämns över? :wink:
/Niklas


Hm föryngringsbeskärning går väl under avverkning. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394181
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:
molnia skrev:Beror på om vi ska diskutera utrustningen eller hur det ska gsllras ;)


Så du hade alltså tänkt att gallra bort enstaka skäggstrån, istället för att trimma skägget jämns över? :wink:
/Niklas


Hm föryngringsbeskärning går väl under avverkning. :wink:


Trimning går under handhållet. :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

molnia  
#394183
Niking skrev:
molnia skrev:Beror på om vi ska diskutera utrustningen eller hur det ska gallras ;)


Så du hade alltså tänkt att gallra bort enstaka skäggstrån, istället för att trimma skägget jämns över? :wink:
/Niklas


gallras var fel ord, men man kan ju även avverka men lämna skärmar.. :ugeek:
men att kalla det föryngringskärm eller att stormsäkra beståndet är fel uttryck i detta sammanhang.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sunilorblede  
#398451 Hej,

Fick nyss besked om vad vinterns ansträngningar med motorsåg och "nya" skogstraktorn (och min första lite mer seriösa huggning av leveransvirke) resulterade i volymmässigt:

Talltimmer: 21,2 m3to
Barrmassa: 32 m3fub

Ambitionen i början av vintern var högre men saker dök upp som krympte tillgänglig tid och traktorn hade lite mer bus för sig än vad jag tänkt. Men jag är nöjd givet förutsättningarna.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#398479 På´t igen till vintern .... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

Blivande snickare  
#398484
isteskog skrev:På´t igen till vintern .... :wink:

Å passa på att skruva traktor nu när det är varmt så minskar produktions stoppen i vinter sen :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#398638 Har inte grejat värst mycket med skogsarbete senaste tid inte ens tittat in värst ofta på forumet heller.
Men mätbeskedet kom faktiskt för ett par veckor sedan.
Det blev inte riktigt samma mängd som i fjol utan fick nöja mig med:

45,5 barrmassa
40,6 björkmassa

Tog ju ut ca 130 st stock för eget bruk förstås. Så den sedvanliga långveden gick väl mot 8 skotarlass.
Lite svårt att säga när en del lass inte var sortrena.
Kan nämna att det är mycket arbetsdrygt att hugga dikeslinjer samt gallra vid sidan jämfört med vanlig gallring. Arbetsområdet blir så förbaskat stort och långsträckt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).