Vedmaskiner, flishuggar

Vedklipp eller Vedkombi?

11 inlägg 11101 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklipp eller Vedkombi?

Vedeldaren  
#39818 Hej alla! Mitt årsbehov cirka 30-40m3 Vad ska jag satsa på? Vilken blir jag mest nöjd med? Har tittat på dessa maskiner:
PW-Vedklipp 34000kr med transportör
Peltec Vedkombi 550 40000kr med transportör
Bonnet Vedkombi 520 Även denna runt 40000 med transportör

Någon som kör med liknande maskin samt med lite längre längd på veden. Fumkar det bra? Behöver klyva 50 cm. Funkar dessa maskiner bra när längden på veden blir lite längre dvs efter klyvning och när de ska i transportören? Nån risk för problem?
David



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39829 <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mSND-7apY08&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mSND-7apY08&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Jag kör här på videon med vår Cutsplit 55, den drivs av en traktors hydrauluttag
och funkar rätt så bra, klippte/klöv ca 50m³ med den i år.
Problemet med den är att den tar inte de grövre stockarna- över 25cm diam
men de sågar jag med motorsåg och klyver med en hobbyklyv från Ö&B.
De stockarna orkar jag iaf inte lyfta fram så jag hade nog tagit dem med såg iaf.
Funkar 70%= de stora går inte
Hållbarhet 95%= bara skruvat fast medbringare som lossnat
Hastighet 50%= lite för sakta för min smak
Rörlighet 100%= häkta bakom traktorn och swisha iväg i 30 knyck
Pris 100%= den kostade nämligen endast 16 papp för tio år sedan

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39833 Slurfi, skulle det inte underlätta med ett rullbord av nån form?

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39838 Rullbord vore jättebra och nåt sånt är på gång, men det kan bli en uppdatering
av maskinparken plus förbättrad arbetsyta/vedbacke först.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39842 Hur länge tar det att göra 50 kubik med den?

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39849 Det är det som är felet med maskinen, det tar nog 50h.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39867 jag har en Klyvert 2000 eller va den heter, ja köpte dock min hos källfri för 2 år sen, den sitter bakpå traktorn å funkar i princip på samma sätt som filmen ovan fast drivs av traktorn å går åtminstonde 3 ggr så fort, jag gör ca 6 m3 timme... fördel: enkel, snabb, komplett me transportband, priset ca 29000-
nackdel, max 20cm, tungarbetad om man ska leva på den,

länk. http://www.klyvert.se/huvudlank.asp?id=44

Avatar Fallback
bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39912 Vi är sex stycken som delar på en Superpilke,har en enorm kapacitet,120 klipp i minuten.Hydraulsk inmatning så man behöver inte stå och slita med slanorna.

Avatar Fallback

Re: Vedklipp eller Vedkombi?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39964
Vedeldaren skrev:Hej alla! Mitt årsbehov cirka 30-40m3 Vad ska jag satsa på? Vilken blir jag mest nöjd med? Har tittat på dessa maskiner:
PW-Vedklipp 34000kr med transportör
Peltec Vedkombi 550 40000kr med transportör
Bonnet Vedkombi 520 Även denna runt 40000 med transportör

Någon som kör med liknande maskin samt med lite längre längd på veden. Fumkar det bra? Behöver klyva 50 cm. Funkar dessa maskiner bra när längden på veden blir lite längre dvs efter klyvning och när de ska i transportören? Nån risk för problem?
David


Hej!
har en vedklipp liknande pw- vedklipp och tycker väl att det fungerar ganska så bra, men inte 34 000 kr bra :? nackdelen som jag ser det är att det tar lika lång tid att klippa klen ved som lite grövre ved, och börjar veden bli lite grov så blir det lite tungjobbat att stå och vrida träden ett kvarts varv mellan varje klippning. när man sedan börjar ha lite längd på veden så får man räkna med att alla vedträn inte faller i sär riktigt av sig själv utan man måste bryta i sär sega klampar för hand. jag har byggt min klipp själv av begagnade delar så den kostade mig inte många kronor, så jag är nöjd med min maskin i förhållande till vad den har kostat. min klipp trycker ca 25 ton och det behövs! när veden börjar bli lite grov. dom billigare varianter av vedklipp som jag har sett tycker jag verkar vara på gränsen till klena, men ska man ha en klipp som är stark samt någorlunda snabb så börjar det krävas rejäla oljeflöden också för att det inte ska gå för sakta. skulle jag investrera 34 000 kr så skulle jag nog titta på begagnade maskiner typ hakki pilke och kanske lägga några kronor till för att få en bättre maskin för pengarna.

Avatar Fallback
Vedeldaren  
#40044 Tackar för alla svar! Får nog försöka hitta nåt begagnat som funkar bra. Har dock ingen traktor. Gärna en maskin med svärdsåg (tystare) med en klyv som går lite snabbare. Träligt att vänta på klyven, om den går sakta. Bonnet 520 går sakta i klyven. Tycker inte den är värd sina 34 om man kan bygga en för halva kostnaden.
Mvh David

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklipp eller Vedkombi?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42214 Hur går det vedeldaren Har du hittat någon lämplig maskin? såg denna på blocket och tänkte att det kanske skulle kunna vara något för dig.

http://www.blocket.se/vi/19292940.htm?ca=4_s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).