Motorsåg och handhållet

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

85 inlägg 32644 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398235 God dag på er!

Här är mitt första inlägg på forumet. Har gjort en film om hur man slipar motorsågskedja med MAXX-slipen, denna rubrik: "Slipning motorsågskedja slipmaskin MAXX-slipen". De denna direktlänk på Youtube:
.

Det är ingen reklamfilm för MAXX-slipen även om det kan verka så, tycker att den är bra att slipa med helt enkelt.

Kom gärna med synpunkter och tips på hur jag kan förbättra filmen!

Är också ute efter en Husqvarna 372 XP/g att renovera, har ni någon så hör gärna av er!

Med vänliga Hälsningar!

Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

stegmaster  
#398246 Hei och Velkommen.
Tyckte det var en fin film. :-BD
Interessant att du kan fila båda sidor av kedjan från "innsidan och ut", vilket jag inte har sett förr vid maskinslipning.
Själv kör jag med en grindomatic v12 och den filar båda sidor från samma håll, så att ena sidan blir "utsidan och inn", utan att jag märkt att det spelar nån större roll.
Sen kör jag med diamantskiva.
Har du testat det själv? Och isåfall va tycker du??
Interessant var ochså din dammsugerpatent.
Jag brukar bara dammsuga när jag slipat ferdig, men din patent var fin.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398247 Inget patent, fritt att kopiera:-).
Grymt smidigt att slippa dammet när man slipar tycker jag, hoppar då över munskydd.
Har inte ännu provat diamantskiva men har sett att många rekommenderar det. På sikt kanske jag köper in det, lite andra investeringar ligger före på tur.

Annars riktigt nöjd med MAXX-slipen. Köpte först en billigare modell men den fick jag lämna tillbaka, höll inte.

Mvh!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398248 Vad roligt att du tyckte filmen var bra också!

Mvh!

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398303 God morgon!

Inga fler synpunkter och förslag?!

Tar gärna emot mer återkoppling, funderar på att göra en engelsk version också.

Är det något ni tycker behöver förbättras?

Mvh!
Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JPW  
#398323 God eftermiddag!

Tack för din film! Jag har också en MAXX-slip och saknade en film som denna när jag köpte den, så jag tror att den fyller en lucka.

Något jag retar mig på är att den inte automatiskt slipar båda sidornas tänder lika långa. Att den automatiskt slipar båda sidor lika långa är ju en av de främsta fördelarna för slipen i marknadsföringen, men det är ju inte sant. Eller går det någorlunda enkelt att fixa med shims på slipskivan på något vis? Har någon lyckats lösa det?

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398325 Jag har också märkt att den inte slipar båda sidorna lika långa. Jag har inte använt den jättemycket än, men tills vidare får man väl mäta som jag gjorde i filmen skulle dock vara skönt om det stämde med en gång. Då skulle man kunna ställa in kedjan på kortaste skärtanden med en gång också bara köra hela kedjan runt på båda sidor (inklusive vändningen då).

Tack för omdömet om filmen, roligt att den fyller en lucka!

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398326 Dressning/profilering av klinga är viktigt. Inte bara för att få stenen ren utan så man får rätt form på skäret.
Råegg blir det om man tar för mycket på en gång, inte slipar tillräckligt noggrant eller kör för hårt.
Värme utveckling är vanligt och nåt man ska kämpa emot i största möjligaste mån.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398340 Intressant film, @MartinH
Själv slipar jag på en Stihl USG maskin, och där slipas ena raden in och
andra ut, men alla blir lika långa :wink:
Gillade din "dammsugarpatent" ock kommer att kopiera den :-BD

Annars är det viktigt som Mange skriver: riktig profil på stenen måste det vara. Senn är det så att om stenen är full av skit så blir det snabbt för mycket värme. Jag körde sönder några kedjor i början av den grund.

Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JPW  
#398341 Det där med profilering fattar jag inte. Om man bara slipar grunt så spelar profilen på skivan roll, dvs om man slipar som om skivan vore en rundfil. Men slipar man bara det minsta djupare så är det ju skivans plana sida som slipar själva eggen, och då kan väl profilen inte vara så noga? Dvs om man gör precis som i filmen för att få mer spånutrymme?

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398342 Tack Mange för ditt svar!

Det är väl 7 minuter in som man ser grader när jag slipar, tog i lite hårt där. Ska väl också erkänna att jag inte profilerade stenen inför just denna slipning, spelade in den sekvensen med profileringen efter själva slipningen. Möjligen kan det ha påverkat att det blev grader när jag slipade, vad anser du?

Sen undrar jag över profileringen, den form som påverkas mest vid profileringen är väl den som blir i botten av skärtanden (vilket motsvarar toppen av skivan alltså).
Och då kanske det inte har så stor betydelse hur skivans form profileras för hur bra kedjan kommer att skära i träet?
Har jag fel där och hur ska jag i så fall resonera?

Profilering görs väl även för att få rätt bredd på skivan men det borde inte påverka slutresultatet så mycket om man håller koll på längden genom att mäta skärtanden med ett skjutmått eller motsvarande?

Ibland blir det ett svart "sot" på ovansidan skärtanden när jag slipar, smutsen följer väl med varvet runt och fastnar där. Detta har jag inte tolkat som att tanden har överhettat och härdar. Vad anser du?

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398345
JensSkoog skrev:Intressant film, -MartinH
---
Gillade din "dammsugarpatent" ock kommer att kopiera den :-BD

Annars är det viktigt som Mange skriver: riktig profil på stenen måste det vara. Senn är det så att om stenen är full av skit så blir det snabbt för mycket värme. Jag körde sönder några kedjor i början av den grund.


Tack för ditt svar Jens!
Bara att kopiera, roligt att det uppskattas. Underlättar mycket när jag slipar, det blir som du säkert känner till mycket damm när man slipar. Maskinen håller sig fräschare också.

Hade inte profilerat skivan inför just denna slipning. Men kedjan tog inte skada av det denna gång, men värt att tänka mer på helt klart som du skriver.

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398346 Riktig profil ger bäst utrymme för spånen.
Jag tvättar kedjorna och lämnar dom för att turka innan jag slipar dom. Då får man minimalt med skit i stenen, och inte så mycket "sot".

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398347
JPW skrev:Det där med profilering fattar jag inte. Om man bara slipar grunt så spelar profilen på skivan roll, dvs om man slipar som om skivan vore en rundfil. Men slipar man bara det minsta djupare så är det ju skivans plana sida som slipar själva eggen, och då kan väl profilen inte vara så noga? Dvs om man gör precis som i filmen för att få mer spånutrymme?


Tack JPW för ditt svar!
Så har jag också tänkt att profilen inte spelar så stor roll när man slipar djupt som jag gjorde. Möjligen kan det påverka om det är alltför tvär vinkel i botten av tanden. Tänker mig att i en rund tandbotten far spånet iväg lättare, rund jämna bana som spånet åker i så att säga.

En grej till med slipningen som jag inte nämner i videon. Det är att man försöker ha en jämn och rak botten mellan skärtanden och ryttaren. Detta kan man slipa till med den breda skivan när det blivit lite mellanrum mellan skärtanden och ryttaren. Det kanske är lite överkurs men många bäckar små...

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398349
JensSkoog skrev:Riktig profil ger bäst utrymme för spånen.
Jag tvättar kedjorna och lämnar dom för att turka innan jag slipar dom. Då får man minimalt med skit i stenen, och inte så mycket "sot".


Helt rätt Jens!
Glömde att nämna detta i filmen, att man ska göra ren kedjan. Jag brukar köra den i en träbit innan jag börjar slipa. Men bättra ändå är förstås att tvätta kedjan.
Vad brukar du använda när du tvättar den?

Detta med profilen och utrymmet är nog också viktigt, se tidigare kommentar. Undrar om djupet eller profilen är viktigare eller både och?

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).