Motorsåg och handhållet

576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

11 inlägg 7258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

husqvarna357  
#398217 Hej,
Är ev. intresserad av en Husqvarna 576XPG eller Stihl MS 661-CM W eller något liknande.
Har idag en 357XPG och är mycket nöjd med den.
Fördelar och nackdelar?
Synpunkter vikt och effekt?
Bränsleekonomi?
Serviceaspekter? Håller elektroniken i längden?
Har i huvudsak tänkt att använda den till grövre lövträd och lite vedkapning.
Hälsningar
Magnus



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398221 Viktigast vid inköp är nog mer service tillgänglighet, storlek på såg mer än märke.

661 borde nog jämföras med en såg i samma storlek. Då borde det bli HVA 390 hellre än 576.
661: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... C-M-W.aspx
390: http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... ifications

Är det 70cc såg i klass med 576 du söker är det 461 du söker.
461: http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... ifications
Då finns det en till du bör ta en titt på och det är Dolmar 7910.
7910: http://www.dolmarpowerproducts.com/prod ... e/ps-7910/

Avatar Fallback

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398254 372 kan den vera noke kanskje

Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398290 Jo, men är det nytt är även den X-Torq.
Men en äldre version med konventionell motor är en underbar såg i mina ögon.

Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

mrlindell  
#398302 Jag har en Stihl MS 661 C-M till mitt Solosåg. Köpte Stihl för jag har flera dylika tidigare som har fungerat bra.

Tänk på att Stihl 661 är nästan 100cc och 7.4 hk, långt mera än min trimmade moppe jag hade när jag var fjortis. Den är tung och kan vara tjurig vid omstart. Startar sågar och stoppar, drar igen om ca en minut och den kan jävlas ibland. Men annars är det ett bra såg som verkligen orkar uppgiften. Har ett större Husqvarna som har skitdyra reservdelar och inte lönar sig att laga, tändspole mm kass.
Du hittar inget såg i denna storlek du blir nöjd med, det blir en kompromiss med ett suck. Jag valde Stihl igen, bra såg får förnyat förtroende. Stora såg är tunga att jobba med men på släden till solosågen fungerar den lätt.

Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398312 För oss som har olika sågar o testa blir det lite unik och bredare erfarenhet.
661 har 91cc. HVA 390 är med sina 88cc rätt nära.
Motorer och gången i dem skiljer sig en hel del och jag har svårt att se att 390 skulle leverera mindre i samma jobb. Det är en bra såg som kanske inte är den mest moderna men väl beprövad och genomtänkt.

Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

johan eriksson  
#398320
mrlindell skrev: Har ett större Husqvarna som har skitdyra reservdelar och inte lönar sig att laga, tändspole mm kass


Hej.
Vad är det för modell på Husqvarnan samt vad är det som är kass mer än spole?
Letar efter någon lite större Husqvarna så om du är intresserad att sälja så säg gärna till.

Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

mrlindell  
#398327 OBS! Tänker inte gå i polemik om ett speciellt märke. Men jag är konsument, användare och tycker både HQ och Stihl större sågar lätt går riktigt varma vid klyvning på t ex en M8 och att man måste gardera sig med typ 3% blandning, dvs hälla i en 1/2 dl olja till i en 2% blandning (5 liter). Båda har ju garanti undantag för skärskador och om den nyper.

Avatar Fallback

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398361 Eg har jobba litt med Hva 395, grei sag men er ikkje like hissig som stihl litt dau i seg på ein måte men velidg seig. Har du skarp kjeda på den så tygge ho temmelig bra på. Men dette er saga for ett og anna kapp blir tung å gå med ein heil dag. Dersom det ikkje er alt for grovt det du skal hogga og du allerde er vant til ei 357 kunne ei 562 vært noke viss du vil ha 3/8 ?

Avatar Fallback

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

husqvarna357  
#398392 Tack för intressanta svar!
Som vanligt finns det ju en hel del och fundera över, men det är ju alltid bra med olika infallsvinklar.
Hälsningar
Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: 576 xpg vs MS 661 C-M W och liknande

mrlindell  
#398407 Var förbi med min MS661 idag och klagade på att jag fick dra några gånger ibland. Fick ändrat till de nya fabriksinställningarna och nu startar den på första rycket igen. Min är tillverkad 201605.
Till de nya helt elektroniska elektroniskt styrda sågarna så ansluter man en servicekontrakt till dator och gör diagnostik.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).